لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

گزارش سالانه آمریکا: ایران بدترین دولت حامی تروریسم در جهان است


آمریکا سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس را «یک گروه تروریستی خارجی» اعلام کرد.
آمریکا سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس را «یک گروه تروریستی خارجی» اعلام کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه چهارم تیرماه در گزارش سالانه خود از مبارزه با تروریسم در جهان، ایران را «بدترین دولت حامی تروریسم در جهان» نامید.

این گزارش به فشارهای شدید واشینگتن علیه تهران در سال ۲۰۱۹ می‌پردازد و می‌گوید که دولت آمریکا با همکاری متحدان خود و در چارچوب سیاست فشار حداکثری بر ایران، تحریم‌های جدیدی علیه تهران و گروه‌های نیابتی آن به اجرا گذاشته است.

از اقدامات آمریکا در این سال این بوده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس آن را «یک گروه تروریستی خارجی» اعلام کرد.

این گزارش تصریح می‌کند که واشینگتن با چنین اقدامی برای اولین بار بخشی از یک حکومت خارجی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۹ فروردین پارسال سپاه پاسداران را «ابزار اصلی حکومت ایران برای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم» دانست و اعلام کرد که این نیروی نظامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا همچنین به مقابله کشورهای اروپای غربی و آمریکای جنوبی با حزب‌الله لبنان در سال گذشته میلادی اشاره می‌کند. این کشورها همانند آمریکا کلیت حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند و دیگر شاخه نظامی آن را از شاخه سیاسی این گروه مجزا ندانستند.

حزب‌الله لبنان از گروه‌های مورد حمایت ایران است و آمریکا می‌گوید که «حکومت ایران و گروه‌های نیابتی آن به طراحی و اجرای حملات ترویستی در مقیاس جهانی ادامه می‌دهند».

این گزارش اضافه می‌کند که «در گذشته حکومت ایران رقمی بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار در سال برای حمایت از گروه‌های تروریستی نظیر حزب‌الله لبنان و حماس هزینه می‌کرد، اما تحت تاثیر تحریم‌های شدید آمریکا در سال ۲۰۱۹ توانایی آن برای حمایت مالی از تروریست‌ها در حد چشمگیری کاهش یافت».

وزارت خارجه آمریکا در ادامه گزارش خود همچنین حکومت ایران را به انجام عملیات تروریستی در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، خاورمیانه، آسیا و آفریقا متهم کرده و می‌گوید که تهران در سال‌های اخیر این اقدامات را از طریق سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات انجام داده است.

بر اساس این گزارش، «حکومت ایران هنوز هم به گروه‌های وابسته به القاعده اجازه می‌دهد در آن کشور فعالیت کنند و پول و پیکارجو به مناطق جنگی مثل افغانستان و سوریه بفرستند».

واشینگتن در نهایت حکومت ایران را به «تشدید ناآرامی و خشونت چه به طور مستقیم و چه از طریق گروه‌های نیابتی در بحرین، عراق، لبنان، سوریه و یمن» متهم کرده است.

ایران و ایالات متحده سال ۲۰۱۹ روابط بسیار پرتنشی را تجربه کردند. اما اوج تنش‌ها به دی‌ماه پارسال و کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در حملات پهپادی آمریکا بازمی‌گردد که دو کشور را در آستانه رویارویی نظامی قرار داد.

گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین به شکست کامل گروه موسوم به خلافت اسلامی در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کند و می‌گوید آمریکا و کشورهای متحد آن در مسیر خود برای شکست دادن و تضعیف سازمان‌های تروریستی بین‌المللی با این اقدام گام مهمی برداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG