لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

«تلفن‌های ۹ کارمند وزارت خارجه آمریکا» به وسیله ابزار جاسوسی شرکت اسرائیلی هک شدند


ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن دی سی (عکس از آرشیو)
ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن دی سی (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز از قول چهار منبع مطلع روز جمعه ۱۲ آذر گزارش داد مهاجمان ناشناس با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی محصول شرکت اسرائیلی «ان اس او» تلفن‌های آیفون حداقل ۹ کارمند وزارت خارجه آمریکا را هک کردند.

دو منبع گفتند که این حملات طی چندین ماه اخیر روی داده و همه کارمندان در اوگاندا مستقر بوده و یا در زمینه مسائل مربوط به این کشور کار می‌کردند.

این وسیع‌ترین حمله شناخته شده هکرها به وسایل ارتباطی کارمندان دولت آمریکا بوسیله نرم افزارهای جاسوسی شرکت «ان اس او» است.

در افشاگری‌هایی که قبلا در مورد استفاده از محصولات جاسوسی این شرکت منتشر شد شماره تلفن‌های همراه مقامات آمریکایی نیز قید شده بود ولی مشخص نبود که حملات هکرها موفق بوده یا نه.

خبرگزاری رویترز تاکید می‌کند که هنوز نتوانسته مسئولان حملات سایبری اخیر را مشخص کند.

شرکت «ان اس او» روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حساب های کاربری مرتبط با این حملات سایبری را مسدود و در این زمینه تحقیق خواهد کرد.

این شرکت همواره تاکید کرده که ابزارهای جاسوسی خود را به نیروهای انتظامی و نهادهای امنیتی و برای کمک به مقابله با تهدیدهای امنیتی و تروریستی می‌فروشد و در نحوه استفاده از این ابزارها هیچ دخالتی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد در این مورد اظهار نظر کند ولی اشاره کرد که وزارت بازرگانی آمریکا اخیرا «ان اس او» را در فهرست شرکت هایی قرار داده که معامله با آنها ممنوع است.

ماه گذشته وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که به دلیل تولید و فروش ابزارهای جاسوسی به دولت های خارجی که از آن برای فعالیت های زیانبار علیه روزنامه نگاران، فعالان مدنی، دانشگاهیان و کارمندان دولت‌های دیگر استفاده می شود، شرکت «ان اس او» را در فهرست ممنوعه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت اپل، سازنده تلفن‌های آیفون حمله هکرها را به این کاربران اطلاع داده ولی از ابزارهای جاسوسی که در حملات مورد استفاده قرار گرفته نام نبرده است.

اپل هفته گذشته از شرکت «ان اس او» به مراجع قضایی آمریکا شکایت کرد و همزمان گفت که جاسوسی بوسیله ابزارهای این شرکت را به صاحبان تلفن‌های آیفون اطلاع خواهد دارد.

سفارت اسرائيل در واشنگتن گفت هدف گرفتن مقامات آمریکایی نقض شديد قوانين آن کشور است.

سخنگوی سفارت به خبرگزاری رويترز گفت:«محصولاتی نظير اين ابزارهای سایبری بر اساس مقررات دقيقي و فقط برای مقابله دولت ها با تروريسم و تبهکاری سازمان یافته جواز صادرات دریافت می‌کنند. اگر اين ادعاها صحت داشته باشند نقض صريح مقررات دولت اسرائيل است.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG