لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

اورتگاس: جمهوری اسلامی کسانی را که درباره کرونا اطلاع‌رسانی می‌کنند، بازداشت کرده است


وزارت خارجه آمریکا به رادیو فردا می‌گوید جمهوری اسلامی افرادی را که در کار اطلاع‌رسانی درباره آمار واقعی مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا بوده‌اند، دستگیر کرده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین در پاسخ به اتهامات رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که ویروس کرونا را شاید آمریکا ساخته باشد، می‌گوید «آیت‌الله» خلاقیت به‌خرج نداده و دروغ‌های چین را تکرار می‌کند. او می‌گوید آمریکا خواهان کمک به مردم ایران است.

در ابتدای این گفت‌وگو از خانم اورتگاس خواسته‌ایم اطلاعات بیشتری در زمینه بازداشت‌های مورد اشاره آمریکا و درباره هویت افرادی که دستگیر شدند بدهد.

خانم اورتگاس بر اساس آنچه به دست ما در رادیو فردا رسیده، وزارت خارجه آمریکا معتقد است جمهوری اسلامی تعدادی را که درباره آمار واقعی گسترش ویروس کرونا اطلاع‌رسانی می‌کردند، دستگیر کرده است. ممکن است اطلاعات بیشتری بدهید یا از هویت افرادی که دستگیر شدند بگویید؟

بسیار محتاطیم و برای حفاظت از خانواده‌ها، اطلاعاتی از این افراد منتشر نمی‌کنیم. ما روش‌های گوناگونی برای دریافت اطلاعات داشتیم، به گزارش‌های شهروندان استناد کردیم؛ کانال‌های بسیاری ایجاد کرده‌ایم تا شهروندان ایران بتوانند مستقیماً با امور خارجه آمریکا در تماس باشند و به ما اطلاعات بدهند. این کانال‌ها در پاییز سال گذشته ایجاد شد، زمانی که جمهوری اسلامی دست به سرکوب و زندانی کردن معترضان آبان‌ماه زد.

ما معتقدیم که در آن زمان جمهوری اسلامی هزاران نفر را زندانی کرد، تعداد دقیق را نمی‌دانیم، اما بر این باوریم که حداقل یک هزار و پانصد تن در جریان اعتراضات کشته شدند.

خب این مدل رفتاری رژیم جمهوری اسلامی ایران است؛ وقتی مردم می‌خواهند حقیقت را بگویند، وقتی از دولت‌شان شفافیت می‌خواهند، رژیم دست به هر کاری می‌زند تا منصرف شوند.

پس به این ترتیب خانم اورتگاس منظورتان این است که این اطلاعات از کانال‌هایی دریافت شده که امور خارجه آمریکا مستقیماً با مردم ایران ایجاد کرده‌ است؟

بله، کانال‌های بسیار وجود دارد. گزارش‌های رسانه‌ها هم هست. روش‌های بسیاری داشتیم تا این اطلاعات را جمع‌آوری کنیم.

وزارت خارجه آمریکا نسبت به آماری که مقام‌های رسمی ایران در مورد تعداد مبتلایان و درگذشتگان منتشر کردند، ابراز تردید کردند. به نظر شما آمار واقعی در ایران چگونه است؟

وقتی شما به اطلاعات دسترسی کامل ندارید، محققان و پزشکان نمی‌توانند تخمینی بزنند. همین چند روز پیش، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا پزشکان بدون مرز را بیرون کند. پس شما با دولت و رژیمی طرفید که اوضاع را درست هدایت نکرده و به شیوه غلطی اداره می‌کند. شفافیت ندارد.

شما به ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی نگاه کنید. رژیم جمهوری اسلامی روزها و روزها به مردم و به جهان دروغ گفت و گفت که سرنگونی هواپیما کار آن‌ها نبوده و تنها زمانی که دست‌شان رو شد مجبور شدند قبول تقصیر کنند.

مثال‌های متعدد نظیر این زیاد است. آنچه در حال حاضر متأسفانه رخ داده، این است که سازمان بهداشت جهانی به آمار و ارقامی که کشورها به این سازمان می‌دهند، متکی است. وقتی کشوری شفافیت ندارد، برای جهان راحت نیست که به آماری که ارائه می‌شود، اعتماد کند.

مقام‌های رسمی ایران، حتی آیت‌الله خامنه‌ای، ایالات متحده را متهم کردند که پشت اتفاقات مربوط به شیوع کرونا در ایران است و جنگی بیولوژیکی را آغاز کرده؟ پاسخ شما به این اتهامات چیست؟

«آیت‌الله» این مسئله را به خلاقیت خودش ابداع نکرد. آن را از اظهارات حزب کمونیست چین وام گرفت. جمهوری اسلامی خیلی سریع و مشتاقانه جذب دروغ‌ها و پروپاگاندای چین شد. الان وقت ملامت کردن نیست، جهان همه‌گیری‌های دیگری را تجربه خواهد کرد، این نخستین بار نیست، شاهد سارس بودیم یا ابولا، الان هم کویید ۱۹.

این همه‌گیری‌های جهانی بیشتر خواهد شد و مهم آن است که ما همگی در کنار هم به عنوان یک جامعه جهانی کار کنیم و نگذاریم اتفاقی شبیه این مجددا رخ دهد. ما باید حقیقت را بدانیم.

هیچ محقق و دانشمند معتبری در جهان نیست که قبول نداشته باشد محل پیدایش این ویروس ووهان در استان هوبی چین است. به همین خاطر چین یک مسئولیت ویژه دارد که صادقانه به جهان بگویند چه اقداماتی انجام داده تا بفهمیم دقیقاً چه رخ داده است.

این اقدامات برخی درست و برخی نادرست بوده‌اند. ما باید حقیقت را در کشورهایی مثل چین یا ایران بدانیم تا بتوانیم از شهروندان‌مان در سرتاسر جهان در برابر این همه‌گیری دفاع کنیم.

خانم اورتگاس ما در میانه بحرانی جهانی و انسانی هستیم، همه هم داستانیم. اتفاقی است که برای همه پیش آمده. ایالات متحده از چه طریقی می‌تواند به مردم داخل ایران کمک کند؟

آنچه به سر مردم ایران آمده، قلب ما را به درد می‌آورد؛ این اتفاق یکی از بدترین اتفاق‌ها در کل جهان است. ما علناً و به شکل خصوصی به جمهوری اسلامی گفته‌ایم که مایل به کمک هستیم، مایل به کمک به مردم ایران هستیم. می‌خواهیم کمک‌های تکنیکی و پزشکی بفرستیم. چرا که اگر مردم ایران درمان نشوند، مردم جهان هم درمان نخواهند شد.

متأسفانه آیت‌الله خامنه‌ای و مقام‌های رده پایین‌تر نظیر حسن روحانی، همگی در موقعیت‌های مختلف پیشنهادهای ما را رد کرده‌اند. پزشکان بدون مرز را اخراج کرده‌اند، من نمی‌فهمم چطور یک رژیم چنین کاری می‌کند، این سازمان در تلاش است تا با به خطر انداختن جان اعضایش، در صف اول این همه‌گیری جهانی باشد و جان مردم را نجات دهد.

ما مجدداً از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا کمک‌های ما را بپذیرد، وقتش رسیده که سیاست را کنار گذاشته و اجازه دهند ما به مردم ایران رسیدگی کنیم.

در همین حین که مشغول گفت‌وگو هستیم، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ۱۵ فرد و پنج نهاد وابسته به جمهوری اسلامی وضع کرده. این تحریم‌ها درست در میانه کارزاری است که مقام‌های ایرانی به راه انداختند تا تحریم‌ها را کم کرده یا لغو کنند. آیا این اقدام نشان دهنده اعتقاد راسخ دولت دونالد ترامپ است بر ادامه فشار حداکثری بر ایران؟

بله همین‌طور است. کارزار فشار حداکثری ادامه دارد. مهم است که مخاطبان رسانه شما بدانند که تحریم‌های آمریکا علیه افراد و نهادها هیچ ارتباطی به مسائل پزشکی، دارو و کمک‌های انسان‌دوستانه ندارد و مانع از رسیدن آن‌ها به ایران نمی‌شود.

ما بحث تحریم‌ها را به کل کنار گذاشته و بدون قید و شرط به ایران پیشنهاد کمک پزشکی می‌دهیم، هیچ پیش‌شرطی نداریم و تنها می‌خواهیم به مردم ایران کمک کنیم. خب ایران می‌تواند تصمیم بگیرد که مثل یک کشور عادی رفتار کند، جزئی از جامعه جهانی شود. می‌تواند این کار را بکند و ما هم آماده‌ایم تا درباره تمامی راه‌های موجود برای صلح صحبت کنیم. ایالات متحده خود را به این مسئله متعهد می‌داند.

به هر حال هر تحولی که در رابطه با تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی وجود داشته باشد، مردم ایران باید بدانند که کمک‌های بشردوستانه و اقلام پزشکی هرگز جز تحریم‌ها نبوده و نیستند. اگر جمهوری اسلامی اجازه دهد، ایالات متحده وارد شده و به مردم ایران در این دوران سخت کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG