لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

آمریکا: اظهارات «یهود ستیزانه» اردوغان را شدیدا محکوم می‌کنیم


رجب طیب اردوغان از اقدام اتریش در برافراشتن پرچم اسرائیل در ساختمان‌های دولتی به شدت انتقاد کرد.
رجب طیب اردوغان از اقدام اتریش در برافراشتن پرچم اسرائیل در ساختمان‌های دولتی به شدت انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در بیانیه‌ای گفته است که اظهارات «یهود ستیزانه» رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه درباره مردم «یهود» را شدیدا محکوم می‌کند.

در بیانیه ند پرایس آمده است، آمریکا این اظهارات رجب طیب اردوغان را «مذموم» می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، ما از رئیس جمهور اردوغان و دیگر رهبران ترکیه می‌خواهیم که از سخنان آتش افروز که می‌تواند به خشونت بیشتر دامن بزند٬ خودداری کنند. ما از ترکیه می‌خواهیم که در تلاش برای پایان دادن به درگیری ها به ایالات متحده بپیوندد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا مشخص نیست که این وزارت‌خانه کدام‌بخش از اظهارات رئیس جمهوری ترکیه را «یهود ستیزانه» دانسته است.

رجب طیب اردوغان روز گذشته با انتقاد از رویکرد آمریکا و اتریش در جنگ اخیر در خاورمیانه، اسرائیل را به «تروریسم» علیه فلسطینی‌ها متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری ترکیه گفته بود: «آنها قاتل هستند، تا آنجا كه كودكان پنج یا شش ساله را می‌كشند. آنها فقط با مکیدن خون آنها راضی می‌شوند.»

رجب طیب اردوغان همچنین از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دلیل حمایت دیپلماتیک واشینگتن از اسرائیل ، انتقاد کرد و گفت که رئیس جمهور ایالات متحده با دستان به «خون آغشته» تاریخ را می‌نویسد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین روز گذشته از اقدام اتریش در برافراشتن پرچم اسرائیل در ساختمان‌های دولتی به شدت انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان گفته بود به نظر می رسد حکومت اتریش در صدد است تا مسلمانان بهای اقدام این کشور در نسل کشی یهودیان را بدهند.

این اظهارات رجب طیب باعث شد تا وزارت خارجه اتریش سفیر ترکیه در این کشور را احضار کند.

ترکیه به طور علنی از گروه حماس حمایت می‌کند و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی این گروه تابستان گذشته به ترکیه سفر کرده بود.

درگیری نظامی بین اسرائیل و حماس از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است. هنوز تلاش دیپلماتیک برای برقرار آتش بس نتیجه‌ای نداشته است.

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز این درگیری، «بیش از ۱۵۰ تروریست» از اعضای حماس و جهاد اسلامی را در غزه در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

با این حال منابع فلسطینی می‌گویند شمار تلفات بمباران‌های اسرائیل به غزه به رقم ۲۱۸ تن رسید و شمار مجروحان بیش از ۵۶۰۰ نفر است.

در اسرائیل نیز دست کم دوازده نفر از جمله دو کودک در حملات راکتی فلسطینی‌ها از غزه کشته شده‌اند.

با استقاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG