لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

آمریکا سرکوب فعالان حقوق زنان در ایران را به شدت محکوم کرد


ویدا موحد، معروف به نخستین دختر خیابان انقلاب، ششم دی ۹۶ بر روی سکوی برق در خیابان انقلاب، تقاطع وصال
ویدا موحد، معروف به نخستین دختر خیابان انقلاب، ششم دی ۹۶ بر روی سکوی برق در خیابان انقلاب، تقاطع وصال

مورگان اورتگاس،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب فعالان حقوق زنان در ایران، خواستار توقف آزار و اذیت و بازداشت فعالان حقوق زنان شده است.

در بیانیه مورگان اورتگاس آمده است: ایالات متحده سرکوب مدافعین حقوق زنان توسط حکومت ایران را به‌شدت محکوم می‌کند. یاسمن آریانی‬⁩، ⁧‫منیره عربشاهی‬⁩ و ⁧‫مژگان کشاورز‬⁩ در روزهای اخیرا به دلیل اعتراض مسالمت آمیز به قوانین حجاب بازداشت شده‌اند.

وی اضافه کرده است: ویدا موحدی، که نماد و سمبل اعتراضات سراسری سال گذشته و دختر خیابان انقلاب شناخته شده بود، به دلیل اعتراض خود علیه حجاب اجباری، به یک سال در زندان محکوم شده است. شاپرک شجری زاده نیز به دلیل اعتراض صلح آمیزبه حجاب اجباری به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

پیام درفشان، وکیل ویدا موحد، ۲۵ فروردین سال جاری در مصاحبه با ایرنا، گفت که خانم موحد به یک سال زندان محکوم شده و در حال حاضر در زندان شهرری نگهداری می‌شود.

به گفته آقای درفشان، ویدا موحد برای دومین بار، در تاریخ ۷ آبان ۹۷ نیز «بالای گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب رفته و تعدادی بادکنک رنگی در دست داشته» است که پس از آن بار دیگر بازداشت شد.

«به آزار و اذیت فعالان حقوق زنان پایان دهید»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفته است: ایالات متحده بار دیگر حکم ظالمانه علیه نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را محکوم می کند، او برای فعالیت هایش در دفاع از کسانی که توسط جمهوری اسلامی سرکوب می شوند ‬⁩ به۱۴۸ ضربه شلاق و ۳۳ سال زندان شده است.

وی اضافه کرده است: همزمان با نگرانی حکومت از صدای اعتراضات مردم، شمار دیگری از زنان مورد تهدید و بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفته اند. ما از مقامات ایرانی می خواهیم که به آزار و اذیت و بازداشت زنانی که تنها عقاید خود را بیان می‌کنند و حقوق اساسی‌و اولیه خود را مطالبه می‌کنند، پایان دهند.

نسرین ستوده چندی پیش در نامه‌ای که از زندان نوشت خبر دادکه مقام‌های قضایی از اینکه او وکالت دختران خیابان انقلاب را برعهده گرفت خشمگین شدند و علاوه بر اینکه آن را «از مصادیق فساد و فحشا محسوب و بابت آنها ۱۲ سال حبس» تعیین کردند، قاضی پرونده نیز در اشاره به این پرونده «واژه‌ای زشت به کار برد که در جای خود قابل تعقیب کیفری است».

صدور احکام جدید برای نسرین ستوده با واکنش گسترده سازمان‌های حقوق بشری، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شد و آنها از تهران خواستند تا فورا خانم ستوده را آزاد کند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG