لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

پیام نوروزی بایدن: آمریکا به همراهی با ایرانی‌ها که الهام‌بخش جهان شده‌اند، ادامه می‌دهد


جو و جیل بایدن بر سر سفره نوروزی در کاخ سفید
جو و جیل بایدن بر سر سفره نوروزی در کاخ سفید

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید نوروز امسال در زمانی دشوار برای بسیاری از خانواده‌ها فرا رسیده و امید بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

جو بایدن در پیام شادباش نوروز ۱۴۰۲، امید را «به‌ویژه برای زنان ایران که برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود مبارزه می‌کنند»، ضروری دانست.

بر اساس پیام نوروزی رئیس‌جمهور آمریکا که روز دوشنبه ۲۹ اسفند منتشر شد، او گفت آمریکا به همراهی با زنان و همه شهروندان ایران «که با اعتقاد و شهامت خود، الهام‌بخش جهان شده‌اند»، ادامه خواهد داد.

در پیام آقای بایدن آمده است که دولت او همگام با شرکای این کشور، مقامات ایران را مسئول حمله به مردم این کشور می‌داند.

او از سوی خود و همسرش، جیل، برای همه کسانی که در آمریکا و سراسر جهان نوروز را جشن می‌گیرند، آرزوی بهترین‌ها و «سالی مملو از آرامش و موفقیت» کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا این را نیز یادآور شد که سفره هفت‌سین در کاخ سفید گشوده شده تا با مردمی که به‌دور از وطن خود، نسل به نسل، این جشن را گرامی داشته و سبب «تقویت بافت» جمعیتی در آمریکا هستند، نوروز را جشن بگیرند.

این سومین پیام نوروزی آقای بایدن از زمان ورود او به کاخ سفید در مقام ریاست‌جمهوری است. او و همسرش در یک روال معمول، در کنار سفره هفت‌سین نیز عکس می‌گیرند.

این سنتی است که رؤسای‌جمهوری آمریکا در مورد تمامی جشن‌هایی در پیش می‌گیرند که گروه‌هایی از مردم آمریکا آن‌ها را برگزار می‌کنند و تنها مختص نوروز یا مردم ایران نیست.

بهمن قبادی، فیلمساز ایرانی ساکن خارج از کشور، از جمله ایرانیان برون‌مرزی است که برای شرکت در جشن نوروز به کاخ سفید در روز سه‌شنبه، اول فروردین، دعوت شده‌ است.

دبیرکل سازمان ملل فرارسیدن نوروز را تبریک گفت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز دوشنبه در پیام ویدئویی نوروزی خود این مناسبت را «فرصتی برای آموختن از ارزش‌های نوروزی همچون صلح، گفت‌وگو و همبستگی» نامید.

آقای گوترش خواهان آن شد که همزمان با پاسداشت نوروز، انسان‌ها مهربانی و امید را انتخاب کنند و برای ساخت دنیایی صلح‌آمیزتر، پایدارتر و جامع‌تر بکوشند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به روال سال‌های گذشته، به میان مردم در بازار نوروزی رفت و سپس پیام نوروزی خود را منتشر کرد.

آقای ترودو روز شنبه این هفته در کنار کانادایی‌های ایرانی‌الاصل و افغان‌تبار در منطقه آرورا در شمال تورنتو، به فلسفه هفت‌سین اشاره کرد و گفت هر سین این سفره، یک ارزش را نمایندگی می‌کند و بادا که سلامتی، سرسبزی، زیبایی، شکیبایی، فراوانی و بازگشت بهار، در زندگی همگان احساس شود.

جاستین ترودو به مرگ مهسا امینی، دختر ایرانی ۲۲ ساله که در جهان طنین انداخت و بسیاری از ایرانیان کانادا و جهان را غمگین کرد، و نیز به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی که ده‌ها شهروند کانادایی هم در آن جان باختند، اشاره کرد.

آقای ترودو گفت که کانادا مانند همیشه در کنار مردمی که با صدای بلند می‌گویند: زن، زندگی، آزادی، می‌ایستد تا رژیم ایران را پاسخگوی عملکرد خود کند. او واژگان زن، زندگی، آزادی را به فارسی بیان کرد.

نخست‌وزیر کانادا به موفقیت‌های کانادایی‌های ایرانی‌‌تبار اشاره کرد و آن را نتیجه فرصت‌هایی دانست که جامعه کانادا به شهروندان شایسته خود ارائه می‌کند و از این‌که آن‌ها جامعه کانادا را تقویت و غنی کرده‌اند، تقدیر کرد.

جاستین ترودو یکی از رهبران فعال در حمایت از تظاهرکنندگان در اعتراضات شش ماه اخیر در کانادا برای ابراز همبستگی با مردم ایران بود و از جمله چند بار با حامد اسماعیلیون، یکی از کنشگران سرشناس جنبش جاری، دیدار کرد.

نظر به رویدادهای ایران، انتظار می‌رود امسال شمار بیشتری از از رهبران کشورهای غربی نوروز را با یادآوری شعارهای جنبش جاری، شادباش بگویند.

XS
SM
MD
LG