لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

بایدن در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی: آمریکا همچنان متعهد به ایستادن در کنار مردم ایران است


جو بایدن می‌گوید مردم ایران با انعطاف و عزم خود به جهان الهام می‌بخشند
جو بایدن می‌گوید مردم ایران با انعطاف و عزم خود به جهان الهام می‌بخشند

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به مناسبت سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای گفت: مهسا الهام‌بخش جنبش تاریخی «زن، زندگی، آزادی» بود که بر ایران و بر افرادی در سراسر جهان تأثیر گذاشت که خستگی‌ناپذیر از برابری جنسیتی و احترام به حقوق بشر خود دفاع می‌کنند.

جو بایدن در این بیانیه که روز جمعه ۲۴ شهریور- یک روز پیش از سالگرد جان باختن مهسا امینی- منتشر شد، گفت که من و جیل، به مناسبت سالگرد درگذشت مهسا (ژینا) امینی، به یاد او و همه شهروندان شجاع ایرانی که به خاطر مطالبه مسالمت‌آمیز دموکراسی و کرامت اولیه انسانی‌شان توسط رژیم ایران کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند، به مردم جهان می‌پیوندیم.

او تصریح کرد: «همان‌طور که در سال گذشته شاهد بودیم، داستان مهسا با مرگ وحشیانه او تمام نشد. در مواجهه با ادامه ستم و خشونت، شهروندان ایران همچنان به این جنبش و مبارزه خود برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک متعهد هستند. ایرانیان به تنهایی سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد، اما ایالات متحده همچنان متعهد به ایستادن در کنار آنها است».

آقای بایدن تاکید کرد که «ایالات متحده از جمله به فراهم کردن ابزارهایی برای حمایت از توانایی ایرانیان برای دفاع از آینده خود ادامه خواهد داد» و «ما همچنان علیه همه اشکال خشونت مبتنی بر جنسیت علیه زنان و دختران در همه جا صحبت خواهیم کرد، از جمله زنان مدافع حقوق بشر که اغلب برای استفاده از صدای خود هدف قرار می‌گیرند».

مهسا امینی که همراه با خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود روز ۲۲ شهریور پارسال از سوی نیروهای گشت ارشاد نیروی انتظامی به اتهام «بدحجابی» بازداشت و به مقر این گشت در ساختمان خیابان وزرا منتقل شد.

گزارش‌ها حاکی است که او در جریان انتقال به این مقر مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت که ساعاتی بعد باعث بیهوشی و انتقال او به بیمارستان شد. خانم امینی سه روز بعد در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

مرگ او به دامنه‌دارترین اعتراضات در تاریخ جمهوری اسلامی منجر شد که دستکم ۵۵۰ قربانی برجا گذاشت، ده‌ها نفر مفقود شدند و ده‌ها هزار نفر نیز بازداشت شدند که دستکم چهار تن از آنها توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شدند.

موج خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی برای برخورد با معترضان، واکنش گسترده جامعه جهانی را به‌دنبال داشت و ایالات متحده و کشورهای اروپایی تحریم‌های وسیعی علیه تهران وضع کردند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در بیانیه روز جمعه خود با اشاره به همین موضوع گفت که «ما بیش از ۷۰ فرد و نهاد ایرانی را که مسئول حمایت از ظلم رژیم به مردمش هستند، تحریم کرده‌ایم. و امروز تحریم‌های بیشتری را علیه برخی از فاجعه‌بارترین ناقضان حقوق بشر ایران اعلام می‌کنیم».

آقای بایدن افزود: «ایالات متحده در طول سال گذشته به درخواست‌های مردم ایران پاسخ داده و یک کارزار دیپلماتیک بی‌سابقه را سازماندهی کرده است که منجر به حذف دولت ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان و ایجاد یک هیئت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی موارد نقض حقوق بشر شد».

او گفت که «ما به تعداد فزاینده‌ای از فعالان حقوق بشر کمک کرده‌ایم تا پناهگاهی امن در ایالات متحده پیدا کنند» و «دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر کردیم: در اوج اعتراضات، ۳۰ میلیون ایرانی- تقریباً یک نفر از هر سه نفر- از ابزارهای ضد سانسور مورد حمایت ایالات متحده استفاده می‌کردند».

رئیس‌جمهور ایالات متحده در پایان تاکید کرد: «امروز در حالی که مرگ دلخراش مهسا را به یاد می‌آوریم، تعهد خود را نسبت به مردم شجاع ایران که مأموریت او را دنبال می‌دهند مورد تاکید قرار می‌دهیم. آنها با انعطاف و عزم خود به جهان الهام می‌بخشند. و همراه با متحدان و شرکای خود، در کنار آنها هستیم».

بر اساس بیانیه رئیس‌جمهور ایالات متحده و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG