لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

نگهبان پایگاه تاریخی ایذه پنج اثر سنگی را «تخریب کرد و متواری شد»


تصویر منتشر شده در خبرگزاری ایلنا.
تصویر منتشر شده در خبرگزاری ایلنا.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان اعلام کرد که یک نگهبان پایگاه تاریخی ایذه، «به دلیل مصرف داروهای اعصاب و روان» پنج اثر سنگی تاریخی در این پایگاه را تخریب و متواری شده است.

حسین بهداروند روز چهارشنبه ۱۱ بهمن درمصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که این نگهبان «یک‌سری مشکلات روحی داشته که ناشی از مصرفِ داروی توهم زا» بوده است.

به گفته آقای بهداروند، پنج نفر از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی شیراز برای ترمیم این اثرهای تاریخی به استان خوزستان سفر کرده اند.

آقای بهداروند به ارزش تاریخی این اثرها اشاره‌ای نکرده است.

پیش از این نیز خبرگزاریهای ایران خبر داده بودند که یک نگهبان پایگاه تاریخی ایذه، شامگاه هفتم بهمن پنج اثر سنگی تاریخی را تخریب و فرار کرده است.

یک روز بعد ایوب سلطانی رییس پایگاه میراث فرهنگی «آیاپیر» ایذه،اعلام کرد که این نگهبان ۱۱ سال دراین پایگاه کار می کرده و پیش از این «هیچگونه رفتار غیر عادی و غیر اخلاقی» نداشته است.

به گفته آقای سلطانی، یک آسیاب دستی، آبی، دو پایه ستون، سنگ قبرهای دوره اسلامی و یک بام‌ غلطان توسط این نگهبان تخریب شده است.

شهرستان ایذه در شمال شرقی استان‌خوزستان‌ است که آثاری از دوران عیلامی با قدمتی ‌بیش از ۲هزار و ۸۰۰‌ سال درآن وجود دارد.

پیش از این گزارشهایی درباره تخریب آثار تاریخی و یا سرقت آنها منتشر شده ومدیران سازمان میراث فرهنگی از نبود نیرو و بودجه لازم برای حفاظت از آثار تاریخی سخن گفته‌اند.

در همین حال علی اصغر مونسان،رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،روز سه شنبه اعلام کرد که بودجه این سازمان برای نگهداری از آثار تاریخی کافی نیست.

وی اضافه کرد:«سالانه تعداد بسیار زیادی شناسایی و اکتشاف محوطه‌های باستانی صورت می‌گیرد، اما به این دلیل که بودجه کافی برای نگهداری از آن‌ها را در اختیار نداریم آن‌ها را دوباره زیر خاک پنهان می‌کنیم تا محفوظ بماند».

سال ۹۴ خبرگزاری‌های ایران گزارش‌ داده بودند که کتیبه تاریخی «قلعه سنگی» به مساحت «یک متر مربع » روز سه شنبه، ۲۷ مرداد، در نزدیکی شهر سمیرم در استان اصفهان، از میان کوه «بریده» شده و به سرقت رفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی هفته گذشته در دستوری خواستار سامان‌دهی و رسیدگی به وضعیت خانه نیما یوشیج شده بود.

این دستور به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر خروج از ثبت خانه نیما یوشیج در منطقه دزاشیب تهران و در چند متری خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد و قصد مالک جدید آن بر تخریب این بنا صادر شده است.

خانه امین‌السلطان یا «اتحادیه» که با سریال تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» به همین نام مشهور شده از جمله خانه‌های در معرض تخریب بود که شهرداری تهران سال ۹۴ اقدام به خرید آن کرد.

اسفندماه سال ۹۲ نیز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که منزل مسکونی میرزا کاشف‌السلطنه مشهور به «پدر چای ایران» در پی غفلت سازمان میراث فرهنگی غارت شده است.

با استفاده گزارش ایلنا رادیو فردا؛ ا.م/خ.ک
XS
SM
MD
LG