لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

طوفان در تهران یک کشته و ۷۶ زخمی بر جا گذاشت


سخنگوی اورژانس ایران از جان باختن یک نفر و زخمی‌شدن ۷۶ نفر دیگر بر اثر وزش طوفان و باد شديد در تهران خبر داد.

مجتبی خالدی این موضوع را در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرده و افزوده که فرد جان باخته، يكى از ساکنان محله نازى‌آباد تهران بوده که به علت «ريزش آوار» کشته شده است.

آن‌طور که آقای خالدی خبر داده، از میان ٧٦ فرد مصدوم، ۲۵ نفر به بيمارستان انتقال پيدا كردند.

سقوط از ارتفاع و ریزش آوار بیشتر علت تماس با اورژانس ایران در طول وزش طوفان در تهران گزارش شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان هواشناسی ایران، روز چهارشنبه ۹ خرداد طوفانی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت از سمت فرودگاه «امام خمینی» به سمت غرب تهران حرکت کرد و پس از وارد کردن خسارت، با بارش باران به پایان رسید.

این طوفان که همراه با بارش باران و گرد و خاک بیشتر مناطق استان تهران را در نوردید، باعث شکسته شدن درختان و افتادن آنها در سطح معابر و بند آوردن خیابان‌ها شد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها از ایران، وزش باد شدید در برخی از مناطق تهران سبب قطعی برق شد.

احمد صادقی، رئیس ستاد مدیریت بحران تهران هم درباره خسارات وارده به دلیل وزش طوفان در تهران گفته که «تعدادی درخت شکسته و در نقاطی هم داربست‌های ساختمانی ریزش کرده‌اند.»

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز درباره خسارات اولیه وقوع طوفان در تهران گفته که «حوادثی چون سقوط اجسام، سقوط سنگ نمای ساختمان، سقوط داربست، شکستگی درختان و سقوط بنرهای تبلیغاتی» گزارش شده است.

به گفته جلال ملکی، جزئیات دقیق این حوادث پس از بررسی و جمع بندی ستاد فرماندهی آتش نشانی اعلام خواهد شد.

ملکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا از شهروندان تهرانی خواسته هنگام وقوع طوفان احتمالی در روزهای آینده، از تردد غیرضروری در سطح شهر و توقف زیر ساختمان‌های قدیمی، مجاور درختان کهنسال، داربست‌ها و بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی خودداری کنند.

صمیم روزبهانی، سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز از شهروندان این شهر خواسته هنگام وقوع طوفان، از قرارگرفتن در نقاط مرتفع مانند پشت بام‌ها و لبه پنجره‌ها پرهیز کنند.‎

جان‌ باختن یک شهروند تهرانی بر اثر ریزش آوار در شرایطی رخ داده که سال ۹۶ محمدحسین مقیمی، استاندار تهران با اعلام نامناسب بودن «زیرساخت‌های شهری» در برخی شهرستان‌های استان تهران، از مسئولان خواسته بود برای بازسازی بافت‌های فرسوده این مناطق، «اقدام عاجلی» انجام دهند.

پیش از این نیز داریوش ورناصری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفته بود که بیش از هزار فضای آموزشی در سطح استان تهران ایمنی لازم را برای دانش آموزان ندارند.

این مقام دولتی افزوده بود که بیشترین مدارس فرسوده در حاشیه جنوبی شهر، شهرری، مناطق مرکزی و مناطق ۷، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۹ قرار دارند.

خبرگزاری مهر نیز پیش‌تر در گزارشی درباره بافت‌های فرسوده تهران نوشته بود که «مدارس فرسوده تهران با طوفان نیز تخریب می‌شوند».‎

به دنبال فروریختن ساختمان مشهور پلاسکو در ایران بر اثر آتش‌سوزی که منجر به مرگ ۲۲ آتش‌نشان و شهروند عادی شد، رضا تقی‌پور، سخنگوی وقت شورای شهر تهران گفته بود که ساختمان‌های مشابه ساختمان پلاسکو در بافت فرسوده مرکز شهر تهران «بسیارند.»

سال ۹۵ علی بیت‌اللهی، مدیر دفتر زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران، هشدار داده بود که یک زلزله شش ریشتری می‌تواند «بیشتر» ساختمان‌های مسکونی بافت فرسوده تهران را ویران کند، اتفاقی که زندگی «یک و نیم میلیون نفر» از ساکنان این مناطق را به خطر می‌اندازد.

خبرگزاری ایرنا هم گزارش کرده که تهران در ‌سال ٢٠١٤ در میان پنج بلای طبیعی چون سیل، زلزله و طوفان به‌ عنوان دهمین شهر پرمخاطره دنیا شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، اگر تنها آسیب‌پذیری تهران را از نظر زلزله مدنظر قرار دهیم، این شهر با ۱۵.۶ ‌میلیون نفر «جمعیت تاثیرپذیر»، ششمین شهر پرمخاطره دنیا است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان و رادیو فردا‎؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG