لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

«مذاکره کردها» با حکومت سوریه در روزهای آینده برگزار می‌شود


نیروهای کرد سوریه (عکس از آرشیو)
نیروهای کرد سوریه (عکس از آرشیو)

فرمانده نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق روز پنجشنبه گفته است، به دنبال مواضع «مثبت» حکومت سوریه نسبت به مذاکره با کردها،در روزهای‌ آینده این مذاکرات در خصوص آینده مناطق شمال غربی سوریه برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز هرگونه توافق بین حکومت بشار اسد و کردهای سوری باعث می‌شود دو بخش بزرگ سوریه پس از هشت سال جنگ داخلی برای نخستین بار یکپارچه شوند.

سیپان حمو، فرمانده نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق، به رویترز گفته است: تلاش‌هایی برای برگزاری مذاکرات انجام شده است. موضع دولت مثبت بود . ما فکر می کنیم در روز آینده مذاکرات آغاز شود.

سیپان حمو در یک پیام ضبط شده چهارشنبه گفته بود خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه «شتابزده» بود و نمی بایست تا از بین رفتن گروه حکومت اسلامی، داعش، روی می داد.

آمریکا در جریان نبردهای زمینی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی از برخی گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه حمایت می‌کند؛ یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها شبه‌نظامیان کردی هستند که در «یگان‌ها مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) گرد آمده‌اند و هسته اصلی «نیروهای دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته اعلام کرد دو هزار نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه خارج خواهند شد.

خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه باعث شده است که نیروهای کرد نگران آینده مناطق تحت کنترل خود باشند. ترکیه پیشتر هشدار داده بود که یگان‌ها مدافع خلق می‌بایست مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه را ترک کنند.

ترکیه یگان‌ها مدافع خلق را یک گروه تروریستی می‌داند، با آن درگیر شده و بارها هشدار داده حضور آن‌ها را در نزدیکی مرزهایش نخواهد پذیرفت. اما بخش‌های گسترده‌ای از مرز ترکیه و سوریه در کنترل نیروهای کرد قرار دارد.

کردهای سوریه در تلاش هستند بدون توجه به وضعیت خروج نیروهای آمریکایی، با میانجیگری روسیه با دولت بشار اسد به توافق سیاسی برسند.

مذاکرات با حکومت بشار اسد

سیپان حمو به رویترز گفته است هنوز مذاکرات مستقیم با حکومت بشار اسد آغاز نشده است، اما دولت مرکزی طرح پیشنهادی را دریافت کرده است . در این طرح بر حقوقی مانند حقوق اقلیت کرد، آموزش زبان کردی و خودمختاری تاکید شده است.

رویترز می‌گوید، کردهای سوریه و نیروهای حکومت مرکزی طی جنگ داخلی سوریه کوشیدند که از رویارویی با یکدیگر پرهیز کنند.

مذاکرات تابستان گذشته کردها با حکومت مرکزی نتیجه ای در پی نداشت.

مقام های حکومت سوریه هنوز در خصوص این مذاکرات موضع‌گیری نکرده‌اند.

سیپان حمو همچنین گفته است پیشنهاد دونالد ترامپ برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه می‌بایست به سازمان ملل ملل متحد واگذار شود.

پیشتر دونالد ترامپ از احتمال ایجاد یک «منطقه امن» در جوار مرزهای ترکیه خبر داده بود، که هدف از آن پیشگیری از اقدام نظامی احتمالی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد است.

جنگ داخلی سوریه بیش از نیم میلیون کشته برجای گذاشته‌است. بیش از نیمی از جمعیت این کشور آواره و بسیاری از مراکز اقتصادی، شهرها و حتی بناهای تاریخی این کشور ویران شده‌ است

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG