لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

کشته شدن دست‌کم ۱۴ نفر بر اثر زلزله شدید در یک جزیره گردشگری اندونزی


آژانس ژئوفیزیک اندونزی، ۱۳۰ پس‌لرزه را پس از وقوع زمین‌لرزه اصلی در این منطقه ثبت کرده است.
آژانس ژئوفیزیک اندونزی، ۱۳۰ پس‌لرزه را پس از وقوع زمین‌لرزه اصلی در این منطقه ثبت کرده است.

وقوع یک زلزله شدید در جزیره اندونزیایی «لومبوک» که صبح یکشنبه هفتم مرداد رخ داد، دست‌کم ۱۴ کشته و بیش از ۱۶۰ زخمی بر جای گذاشت که حال ۶۷ نفر از آنها وخیم اعلام شده است.

لومبوک یک محل مشهور گردشگری و نزدیک جزیره بالی است.

قدرت این زمین لرزه ۶.۴ در مقیاس ریشتر اعلام و بنا بر گزارش‌ها باعث خسارت به بیش از هزار خانه شده است.

این زمین‌لرزه به شدت در مناطق وسیعی از جمله جزیره بالی احساس شد ولی در آنجا تلفاتی نداشته است.

گزارش رویترز حاکی است که زمین لرزه در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داد و ۱۰ ثانیه هم طول کشید.

یکی از سخنگویان آژانس مقابله با فجایع اندونزی گفته که شرق جزیره لومبوک به شدت لرزیده و ۱۰ نفر از جمله شماری از گردشگران مالزیایی در این منطقه کشته شده‌اند.

به گفته سوتوپو پوروه نوگروه، این زمین‌لرزه در شرق لومبوک و پایتخت استان ماتارام، موجب شد مردم از خانه‌های خود فرار کنند.

آن‌طور که او افزوده، باتوجه به تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از مناطق مختلف این جزیره آسیب‌دیده، امکان افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

وی شمار مصدومان ناشی از این زمین‌لرزه را نیز ۱۶۲ نفر اعلام کرده که ۶۷ تن از آنها به‌دلیل جراحت‌های جدی، در بیمارستان بستری شده‌اند.

این زمین‌لرزه علاوه بر قطع برق در مناطق شمالی و شرقی جزیره لومبوک، موجب ریزش بخشی از کوه رینجی که دارای آتش‌فشان فعالی است نیز شده است.

بر اساس این گزارش، امدادگران موفق شده‌اند تاکنون بیش از ۸۰۰ گردشگر را از این منطقه خارج کنند.

عکس‌های منتشر شده از منطقه، خانه‌های آسیب‌دیده و پارک ملی کوه رینجی را نشان می‌دهد که به‌دلیل نگرانی از ریزش کوه، تعطیل شده است.

تصاویر تلویزیونی نیز نشان می‌دهد مردم به‌دلیل شوک ناشی از زمین‌لرزه و نیز ده‌ها پس‌لرزه بعد از آن، کماکان در خارج از ساختمان‌ها به سر می‌برند و زخمی‌ها بر روی تشک‌هایی که از خانه‌های آسیب‌دیده بیرون آورده شده‌اند، تحت درمان قرار می‌گیرند.

به گزارش رئیس پلیس شرق لومبوک، یک زن مالزیایی که عضو یک گروه ۱۸ نفره از گردشگران تبعه مالزی بود، به‌دلیل آسیب‌دیدن یک اقامتگاه کوهستانی در اثر ریزش کوه جان باخته و شش نفر دیگر نیز در همین اقامتگاه زخمی شده‌اند.

شمار زیادی از مجروحانی که مقابل یک کلینیک آسیب‌دیده درمان شدند نیز برای دریافت کمک‌های پزشکی ضروری به بیمارستانی در یکی از روستاهای شرق لومبوک منتقل شده‌اند.

به گزارش رویترز، آژانس ژئوفیزیک اندونزی، ۱۳۰ پس‌لرزه را پس از وقوع زمین‌لرزه اصلی در این منطقه ثبت کرده است.

لومبوک نیز همچون بالی، به دلیل سواحل و کوهستان‌های زیبا مورد توجه گردشگران است و هتل‌ها و سایر ساختمان‌ها مجاز به داشتن ارتفاع بالاتری از درخت‌های نارگیل نیستند.

اندونزی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که دارد از جمله قرار گرفتن در «حلقه آتش» اقیانوس آرام، به شدت مستعد وقوع زمین‌لرزه است.

در دسامبر سال ۲۰۰۴ وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۹.۱ ریشتر در جزیره سوماترا موجب مرگ ۲۳۰ هزار نفر شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG