لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

«دو درصد» از کل حملات تروریستی ۲۰۱۶ در اروپا و آمریکا رخ داده‌است


مرگبارترین حملات تروریستی سال ۲۰۱۶ در عراق رخ داده‌است
مرگبارترین حملات تروریستی سال ۲۰۱۶ در عراق رخ داده‌است

نتایج یک گزارش تازه از حملات تروریستی و قربانیان آن در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد، عراق صحنه مرگبارترین حملات از این دست بوده و کم‌تر از دو درصد کل حملات نیز در غرب اروپا و آمریکای شمالی رخ داده‌است.

بنا بر گزارشی که دانشگاه مریلند از «داده‌های تروریسم در جهان» در اول مرداد منتشر کرده، کم‌تر از دو درصد کل حملات تروریستی در غرب اروپا و شمال آمریکا رخ داده و در مجموع کم‌تر از یک درصد از کل قربانیان نیز ساکنان این مناطق بوده‌اند.

در مجموع ۳۴ هزار و ۶۷۶ نفر در جریان حملات سال گذشته در سراسر جهان جان خود را از دست دادند.

در صدر کشورهایی که مرکز حملات بودند و بیشترین قربانیان را به خود اختصاص داده‌اند، کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن قرار دارند. حملات عمدتا متمرکز بر خاورمیانه، جنوب آسیا و قاره آفریقا بوده‌است.

بنا بر نتایج مطالعات دانشگاه مریلند، حملات برنامه‌ریزی‌شده توسط گروه موسوم به حکومت اسلامی و شاخه‌های آن، در حالی‌که ترس و هراس فراوانی را در اروپا و آمریکا به وجود آورده، اما به‌طور گسترده‌ای در عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، نیجریه، شماری دیگر از کشورهای غرب و جنوب آسیا و کشورهای آفریقایی رخ داده‌است.

عراق، به‌تنهایی محل وقوع ۹ حمله از ۱۱ حمله‌ای بوده که مرگبارترین‌ها در سال ۲۰۱۶ به‌شمار می‌روند. هر یک از آن‌ها به‌دست گروه موسوم به حکومت اسلامی انجام شده‌است. بدترین و مرگبارترین حمله نیز در عراق رخ داد؛ انفجار انتحاری با استفاده از کامیون بمب‌گذاری‌شده در یک مرکز خرید در بغداد که جان دست‌کم ۳۸۲ نفر را گرفت.

۵۵ درصد کل کسانی که کشته‌شده‌اند، قربانیان حملات در آفریقا و خاورمیانه بودند؛ در مجموع بیش از ۱۹۱۲۰ نفر.

۲۷ درصد کل حملات نیز در جنوب آسیا رخ داده که پاکستان در صدر آن قرار دارد، و ۲۲ درصد کل قربانیان سال گذشته نیز در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی بدترین و مرگبارترین حملات را به خود اختصاص داده و ۱۱۷۰۰ نفر را در سال گذشته میلادی کشت.

XS
SM
MD
LG