لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

صدها هنرمند و نویسنده ایرانی خواستار آزادی فوری دانشجویان بازداشت‌شده‌ شدند


اعتراض سمبولیک دانشجویان
اعتراض سمبولیک دانشجویان

صدها عضو جامعه هنری ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد ضمن آن که خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند تاکید کردند که «هیچ نهاد حکومتی صلاحیت تصمیم‌گیری درباره سرنوشت» این جوانان را ندارد.

اعضای جامعه هنری ایران در این بیانیه‌ که نسخه‌ای از آن به دست رادیوفردا رسیده حمایت خود را از اعتراض‌های دانشجویی اعلام کردند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دانشجویان بازداشت‌شده‌ شدند.

در این بیانیه که به امضای بیش از ۶۰۰ نفر از هنرمندان، نویسندگان، استادان دانشگاه، منتقدان، و نمایشگاه‌گردانان در داخل و خارج از ایران رسیده، از عملکرد «وزارت علوم که در کنار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دانشجویان را به اخراج، دستگیری، ضبط کارت دانشجویی و تعطیلی دانشگاه تهدید می‌کند» انتقاد شده است.

در بیانیه آمده است: این دانشجویان با بلوغ سیاسی درخشان خود، به‌جای درخواست از ارگان‌ها و استادهای حکومتی، در بیانیه‌های گروهی و صنفی‌شان بارها و بارها موضع خود را به‌روشنی بیان‌ کرده‌اند که «با مبارزه با ارتجاع، حق تصمیم‌گیری برای خود» را بازمی‌یابند.

«جامعه‌ هنری ایران» در ادامه با تاکید بر «عدم صلاحیت وزارت علوم، هر فرد یا نهاد حکومتی» در تصمیم‌گیری درباره‌ سرنوشت «نسل آینده»‌ ایران خواستار «آزادی سریع‌ و بی‌قید و شرط» دانشجویان در بند شده‌ و تاکید کرده‌ است که «با تمام نیروهای فرهنگی، فکری و مردمی خود در کنار دانشجویان» ایستاده‌ است و «به شدیدترین شکل ممکن بازداشت،‌ خشونت، سرکوب و تهدیدهای حکومتی را چه از سوی حراست و نیروهای سرکوبگر و چه در جلد استاد مصالحه‌گر» را محکوم می‌کند.

در میان امضاکنندگان این بیانیه نام شخصیت‌های هنری و فرهنگی شناخته‌شده ایرانی از جمله بابک احمدی، نایری باغرامیان، سونیا بالاسانیان، بهرام بیضایی، رویین پاکباز، میترا تبریزیان، پرستو فروهر، شادی قدیریان، هنگامه گلستان، پریوش گنجی، جواد مجابی، طلا مدنی، نصرت‌الله مسلمیان، منوچهر معتبر، نیکزاد نجومی، و شیرین نشاط به‌ چشم می‌خورد.

همزمان با اعتراض‌های سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی، قربانی حجاب اجباری، دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های ایران در هفته‌های گذشته تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. این اعتراض‌ها که هم‌چنان ادامه دارد در بسیاری موارد با ورود نیروهای یگان ویژه و امنیتی و حمله به خوابگاه‌ها با سرکوب شدید همراه شده است.

در همین حال گزارش‌ها از مجروح شدن تعداد قابل توجهی از دانشجویان در این حملات و بازداشت ده‌ها دانشجو در دانشگاه‌های مختلف حکایت دارد. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان تا روز ششم آبان بازداشت بیش از ۲۵۰ دانشجو را تایید کرده است.

XS
SM
MD
LG