لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

صدور حکم تنبیهی برای ۳۳ دانشجوی شریف، از «تذکر کتبی تا ممنوعیت موقت از تحصیل»


تجمع دانشجویان در دانشگاه شریف
تجمع دانشجویان در دانشگاه شریف

به گفته یک مقام مسئول در دانشگاه صنعتی شریف در تهران، در پی اعتراضات دانشجویی، ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان این دانشگاه صادر شده است.

هادی نوبهاری روز شنبه، سوم دی، ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری مهر گفت که از زمان آغاز اعتراضات دانشجویی، حدود ۳۰۰ شکایت به کمیته انضباطی شریف واصل شده که «از میان مواردی که بررسی‌شده تا به حال ۳۳ حکم بدوی صادر شده، اما احکام هیئت تجدید نظر تاکنون صادر نشده» است.

آقای نوبهاری احکام صادرشده را شامل «تذکر کتبی و توبیخ کتبی تا یک یا ۲.۵ سال منع موقت از تحصیل برخی به‌ صورت تعلیقی» عنوان کرد.

به گفته او، احکام بدوی صادره، در فرایند تجدید نظر با توجه به «پایبندی افراد در فضای حقیقی و مجازی» مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران و اوج‌گیری اعتراضات دانشجویان به ویژه در دانشگاه شریف، یگان ویژه و نیروهای امنیتی لباس شخصی روز ۱۰ مهر ماه دانشگاه شریف را ساعت‌ها به محاصره در آوردند.

این نیروها در ادامه با ده‌ها موتور وارد پارکینگ طبقاتی دانشگاه شده و با سلاح‌های ساچمه‌زن و پینتبال دانشجویانی را هدف قرار دادند که در پارکینگ پناه گرفته بودند.

تاکنون آمار دقیقی از تعداد دانشجویان تعلیقی و اخراج‌شده در دانشگاه‌های کشور اعلام نشده، اما علاوه بر دانشگاه‌ شریف مواردی از صدور این احکام در سایر دانشگاه‌ها منتشر شده است، از جمله ۱۲ تن از دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان حکم اخراج و ۸۰ نفر از آنان احکام تعلیق دریافت کرده‌اند و خبرهایی از این وضعیت از دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، علوم پزشکی شیراز و تبریز منتشر شده است.

موج اخراج و تعلیق دانشجویان در حالی ادامه دارد که تدوین آیین‌نامه انضباطی جدید در دانشگاه‌ها با انتقادهای فراوان همراه شده است.

در آیین‌نامه انضباطی جدید که روز یکم آذر با امضای وزرای علوم و بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، مجازات‌هایی که برای دانشجویان «متخلف» در نظر گرفته شد، شدیدتر شد و تا «اخراج کامل دانشجو از دانشگاه»، «اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا پنج سال» و «ابطال پایان‌نامه و رساله و مدرک تحصیلی» افزایش یافت.

در واکنش به ابلاغ این آیین‌نامه ده‌ها عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه ضمن اعتراض به این آیین‌نامه خواستار بازگشت به شیوه‌نامه قبلی شدند.

در این نامه خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از «بازنگری تنگ‌نظرانه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی» به‌‌ عنوان «ابزاری برای خاموش ساختن صدای اعتراضات دانشجویان» نام برده شده بود.

در واکنش به این انتقادها، علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم، آیین‌نامه پیشین را «نامتناسب» با اعتراضات دانشجویی اخیر عنوان کرد و ضمن «بی‌سابقه» خواندن وقایع اخیر بر ضرورت «به‌‌روزرسانی» آیین‌نامه انضباطی دانشجویان «متناسب با وضعیت امروز دانشگاه‌ها» تاکید کرد.

اخراج و تعلیق دانشجویان از دانشگاه‌ها در حالی ادامه دارد که بر اساس گزارش‌ها از زمان آغاز اعتراضات دانشجویی همزمان با اعتراضات سراسری تاکنون صدها دانشجو بازداشت شده‌اند.

بر اساس اعلام کمیته «پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» از بین حدود ۶۷۰ دانشجوی بازداشت‌شده تاکنون حدود ۳۰ دانشجو در دادگاه‌های انقلاب به حبس و شلاق محکوم شده‌اند و چند صد نفر دیگر هم‌چنان در بازداشت به‌ سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG