لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

صدور احکام سنگین زندان برای دانشجویان: صدور حکم ۹ سال حبس برای چهار دانشجوی دانشگاه علامه


از راست:
محمدحسین شعائی٬
میلاد عبدی٬
یوسف ظریف
و رادبه کشاوز
از راست: محمدحسین شعائی٬ میلاد عبدی٬ یوسف ظریف و رادبه کشاوز

همزمان با صدور حکم‌های سنگین زندان برای بیتا حقانی دانشجو گرافیک در ساری، نازلی سعیدی دانشجوی پزشکی در تبریز و بهزاد قدیری دانشجوی دندانپزشکی در بیرجند، چهار دانشجوی معترض دانشگاه علامه تهران به نام‌های میلاد عبدی، محمدحسین شعائی، رادبه کشاورز و یوسف ظریف نیز با حکم دادگاه انقلاب به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

انجمن آزاداندیش از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه تهران و همچنین کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور ضمن انتشار جزییاتی از این احکام، سه شعبه دادگاه انقلاب تهران را صادر کننده احکام سنگین زندان علیه دانشجویان معرفی کردند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری و شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست علی مظلوم چون دیگر احکام علیه معترضان بازداشت شده، محاکمه و صدور احکام زندان برای دانشجویان دانشگاه علامه را نیز بر عهده داشته‌اند.

بنابر همین گزارش‌ها، محمدحسین شعائی، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با حکم ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به «۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و تهیه پژوهشنامه‌ای ۱۱۰ صفحه‌ای پیرامون وطن‌دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی» محکوم شده است.

علی مظلوم، رئیس شعبه‌ ۲۹ دادگاه انقلاب تهران نیز در حکمی یوسف ظریف، دانشجوی رشته گردشگری دانشگاه علامه، را به یک‌سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه همچنین گزارش داد که ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، هم در حکمی میلاد عبدی، دانشجوی رشته مددکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه را به پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و یک سال ممنوعیت حضور در فضای مجازی محکوم کرده است.

میلاد عبدی پس از ممنوع‌الورود شدن به دانشگاه علامه روز ۱۵ آبان در نزدیکی خوابگاه دانشجویی‌ به نیروهای لباس‌شخصی بازداشت شد و همچنان تحت بازداشت قرار دارد.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور بیست و چهارم آذر ماه گزارش داده بود که پرده گوش میلاد عبدی در اثر شکنجه‌ و ضرب و جرح حین بازجویی پاره شده است اما مقام‌های مسئول اقدام برای درمان او در بیرون از زندان انجام نداده است.

رادبه کشاورز چهارمین دانشجوی دانشگاه علامه است که به زندان محکوم شده است.

ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در حکم بدوی این دانشجو را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تبلیغ علیه نظام» به ۵ سال زندان، ۲ سال ممنوع‌الخروجی و ۲ سال منع عضویت در گروه و دسته‌جات سیاسی، محکوم کرده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت.

بنابر اعلام سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تاکنون، ۱۴۴ دانشگاه در سراسر ایران صحنه اعتراضات دانشجویی بوده و دست‌کم ۷۱۳ دانشجو به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

از میان بیش از هفتصد دانشجوی معترض بازداشت شده، تاکنون ده‌ها دانشجو در تهران و دیگر شهرها با احکام سنگین زندان مواجه شده‌اند و همچنین شمار بسیاری از دانشجویان از تحصیل «تعلیق» و تعدادی نیز از تحصیل محروم و اخراج شده‌اند.

صدور حکم زندان در شهرهای مختلف برای دانشجویان همچنان ادامه دارد. یکی از سنگین‌ترین احکام زندان بنابر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان برای بیتا حقانی، دانشجو گرافیک دانشگاه قدسیه ساری، صادر شده و دادگاه انقلاب ساری او را به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم کرده است که دست‌کم ۵ سال آن قابل اجراست.

دادسرای انقلاب ساری این دانشجوی معترض را به «افساد فی‌ الارض» نیز متهم کرده بود که او در دادگاه از این اتهام تبرئه شد.

نازلی سعیدی، دانشجوی پزشکی اردبیل و دانشجوی میهمان علوم پزشکی تبریز، نیز با حکم شعبه یک انقلاب تبریز به ریاست رحیم حملبر، به ۱۵ ماه حبس تعزیری، پرداخت ۱۰ میلیون تومان و دو سال ممنوع الخروجی محکوم شده است.

بهزاد قدیری، دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، هم به سه سال و سه ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

دانشجویان از هنگام آغاز اعتراضات سراسری نقش عمده‌ای در تداوم آن داشته و ده‌ها دانشگاه را در سراسر ایران به کانون‌های تجمع و اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند، در مقابل نیروهای امنیتی نیز بی‌سابقه‌ترین حملات و سرکوب‌های خشونت‌بار از تیرماه سال۱۳۷۸ تاکنون را علیه دانشگاه‌ها و دانشجویان اعمال کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG