لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

درگیری شدید بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان دست‌کم ۲۷ کشته برجای گذاشت


یک کمیته پزشکی روز شنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد، در جریان درگیری نظامی بین یگان‌های ارتش سودان با یک گروه شبه‌نظامی در خارطوم، پایتخت سودان، و چند شهر دیگر دست‌کم ۲۷ نفر کشته شدند.

کمیته پزشکان سودان همچنین گفته است، در این درگیری‌ها ۱۸۳ نفر زخمی شدند. با این حال هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشته شدگان و زخمی‌ها غیر نظامی هستند.

این گروه پزشکی می‌گوید درگیری‌ها در فرودگاه خارطوم، شهر «ام درمان» و همچنین در شهرهای نیالا، العبید و الفاشر که در غرب پایتخت تلفات برجای گذاشته است.

شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» مدعی شدند که کاخ ریاست جمهوری، اقامتگاه فرمانده ارتش، ایستگاه تلویزیون دولتی و فرودگاه های خارطوم، شهر شمالی مرو، الفاشر و ایالت دارفور غربی را تصرف کرده‌اند. این در حالی است که ارتش سودان این ادعاها را رد می‌کند.

نیروی هوایی سودان شامگاه شنبه از مردم خواست به هنگام عملیات هواپیماهای جنگی علیه «نیروهای پشتیبانی سریع» در خانه‌های خود بمانند و خارج نشوند.

در این درگیری‌ها «نیروهای پشتیبانی سریع» تحت فرماندهی محمد حمدان دقلو، معاون رهبر این کشور با یگان‌های ارتشی وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر سودان، درگیر هستند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند تا شامگاه شنبه صدای تیراندازی و انفجارهای شدید در خارطوم شنیده می‌شد. تصاویری از پرواز جنگنده‌ها ارتش سودان در سطح پایین در آسمان خارطوم منتشر شده است.

ارتش سودان روز شنبه اعلام کرد که با «نیروهای پشتیبانی سریع» تا زمان انحلال آن مذاکره نخواهد کرد. ارتش سودان همچنین از نیروهای شبه نظامی خواست تا خود را به یگان‌های نظامی ارتش معرفی کنند.

محمد حمدان دقلو نیز ژنرال عبدالفتاح البرهان را «دروغگو» و «جنایتکار» خوانده است.

محمد حمدان دقلو در یک مصاحبه تلویزیونی خطاب به رهبران ارتش گفت، «ما می‌دانیم کجا پنهان شده‌اید. به شما دست خواهیم یافت و شما را به دست عدالت خواهیم سپرد.»

به گفتۀ کارشناسان، رویارویی مسلحانه بین ارتش و شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع ممکن است سودان را در شرایطی که با فروپاشی اقتصادی و خشونت‌های قبیله‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، به ورطۀ آشوبی گسترده بکشاند و تلاش‌ها برای حرکت به سمت انتخابات را از مسیر خارج کند.

بالا گرفتن تنش بین شبه‌نظامیان و ارتش سودان پس از آن رخ می‌دهد که اختلاف‌ها پیرامون ادغام نیروهای پشتیبانی سریع (گروه شبه‌نظامی متشکل از شبه‌نظامیان سابق دارفور) با ارتش به اوج رسیده است.

فعالان سیاسی خواستار توقف فوری خشونت‌ها در سودان و اجتناب از لغزش به سمت «پرتگاه فروپاشی کامل» در این کشور شده‌اند.

قدرت‌های بین‌المللی از جمله آمریکا، بریتانیا، روسیه به همراه مصر، عربستان سعودی و نیز سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا همگی خواستار پایان دادن به خصومت‌ها در سودان شدند.

XS
SM
MD
LG