لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

عمر البشیر با اعلام وضعیت اضطراری در سودان، دولت خود را منحل کرد


صحنه‌ای از اعتراضات اخیر در سودان؛ در جریان این اعتراضات دست‌کم ۵۷ نفر کشته شده‌اند
صحنه‌ای از اعتراضات اخیر در سودان؛ در جریان این اعتراضات دست‌کم ۵۷ نفر کشته شده‌اند

رئیس جمهوری سودان روز جمعه سوم اسفند در پی اعتراضات گسترده در این کشور، کابینه خود و دولت‌های محلی در سراسر سودان را را منحل ساخت و برای مدت یک سال نیز اعلام وضعیت اضطراری کرد.

عمر البشیر که تصمیمات جدید خود را از طریق یک نطق تلویزیونی اعلام کرد، همچنین از پارلمان سودان خواست برنامه خود برای اصلاح قانون اساسی کشور را که به وی اجازه می‌داد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نیز نامزد شود، به تعویق بیندازد.

وی که برای سه دهه است قدرت را در سودان در اختیار دارد، اعتراضات گسترده مردم این کشور را تایید کرد و گفت که «خواسته‌های مردم برای شرایط بهتر زندگی، امری قانونی‌ست».

عمر البشیر سپس از همه گروه‌ها و احزاب سیاسی دعوت کرد که به گفت‌وگو بپردازند و اظهار داشت که او «طرف جوانانی‌ست که آینده سودان را می‌سازند».

سودان در دو ماه اخیر صحنه اعتراضات گسترده مردمی بود که خواهان برکناری عمر البشیر شده‌اند، چهره‌ای که حدود ۳۰ سال قبل قدرت را با یک کودتا در اختیار گرفت.

این اعتراضات ابتدا متوجه گران شدن قیمت نان و سوخت در سودان شمالی بود، اما بلافاصله شکل عوض کرد و مردم خواستار آزادی‌های سیاسی بیشتر و پایان حکمرانی عمر البشیر شدند.

دوره کنونی ریاست جمهوری عمر البشیر سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد و او بارها گفته بود که قصد ندارد برای دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. اما در روزهای اخیر یکی از کمیته‌های پارلمان سودان از تلاش برای تغییر قانون اساسی خبر داده بود، تغییری که بر اساس آن عمر البشیر بار دیگر می‌توانست نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

در موج اعتراضات اخیر در سودان دست‌کم ۵۷ نفر کشته شده‌اند. اما اعلام وضعیت اضطراری در کشور حتی دست نیروهای امنیتی را برای سرکوب بیشتر معترضان و اعمال محدودیت‌های سنگین‌تر بر رسانه‌ها بازتر می‌گذارد.

سودان طی زمامداری عمر البشیر دچار جنگ‌های داخلی خونینی بوده است. عمر البشیر خود متهم به نسل‌کشی است.

منابع: شبکه‌های تلویزیونی الجزیره و فاکس‌نیوز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG