لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

درگیری در پایتخت سودان؛ خروج دیپلمات‌ها و اتباع خارجی ادامه دارد


پیش‌بینی می‌شود که با تخلیه هرچه بیشتر اتباع خارجی از سودان، درگیری‌ها در این کشور بر سر قدرت تشدید شود
پیش‌بینی می‌شود که با تخلیه هرچه بیشتر اتباع خارجی از سودان، درگیری‌ها در این کشور بر سر قدرت تشدید شود

اتحادیه اروپا، چین و ژاپن روز دوشنبه چهارم اردیبهشت با سرعت تلاش کردند اتباع خود را از خارطوم پايتخت سودان خارج کنند. هزاران نفر از مردم نیز با استفاده از فرصتی که کاهش نبرد بین گروه‌های رقیب ایجاد کرده است از کشور خارج شدند.

بخشی از عملیات تخلیه توسط هواپیماهای نظامی و با استفاده از يک فرودگاه نظامی در شمال خارطوم انجام می‌شود. بخش دیگری از خارجی‌ها نیز از طریق مسیرهای زمینی به بندر سودان در حاشیه دریای سرخ منتقل شده‌اند که حدود ۸۰۰ کیلومتر با پايتخت فاصله دارد و قرار است از آن‌جا با کشتی به عربستان سعودی بروند.

تا کنون چندین کشور از جمله آمریکا، کانادا، فرانسه، سوئیس و لهستان دفاتر نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را کاملاً تعطیل و یا فعالیت آن را متوقف کرده‌اند.

وزیر خارجه فنلاند اما خروج همه خارجیان در این شرایط را «غیرمنصفانه» دانست و هشدار داد که غرب با رها کردن دیپلماسی در سودان به روسیه امکان خواهد داد «نفوذ خود را افزایش دهد».

در درگیری‌های نظامی ده روز گذشته بین ارتش سودان و نیروی واکنش سریع که هر یک از آن‌ها به یکی از ژنرال‌های رقیب وفادار هستند، دست‌کم ۴۲۷ نفر کشته و هزاران تن مجروح شدند.

در همین حال، فعالیت تعداد زیادی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و سایر خدمات عمومی متوقف و بخش گسترده‌ای از مناطق غیرنظامی به صحنه نبرد بدل شده است.

از آغاز درگیری‌ها، ده‌ها هزار سودانی و شهروندان کشورهای همسایه طی روزهای اخیر به مصر، چاد و سودان جنوبی گریخته‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید بسیاری از مردم برای تأمین مواد غذایی و دسترسی به آب آشامیدنی و برق با مشکلات جدی مواجه هستند و همین امر به خروج آن‌ها از کشور منجر شده است.

طبق آمارهای سازمان ملل حتی قبل از شروع درگیری‌های نظامی حدود یک‌سوم از جمعیت ۴۶ میلیونی سودان که یکی از پهناورترین کشورهای آفریقایی است به میزانی از کمک‌های بشردوستانۀ خارجی محتاج بودند.

ارزیابی‌ها حاکی است که با توقف و یا اختلال در روند کمک‌رسانی وضعیت بسیاری از مردم «وخیم‌تر» می‌شود.

بسیاری از نهادهای امدادرسان خارجی به دلیل ناامنی کارمندان خود را از سودان خارج می‌کنند و برنامه جهانی غذا توزیع مواد غذایی را متوقف کرده است.

بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که پس از پایان تخلیه شهروندان خارجی از خارطوم، نبردهای سنگین در این شهر از سر گرفته شود.

از بعدازظهر دوشنبه اما ظاهراً درگیری‌های نظامی در خارطوم تشدید شده است. به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، دود غلیظی در آسمان منطقه‌ای که مقر سرفرماندهی ارتش در آن‌جا است مشاهده شده و صدای شلیک توپ و خمپاره به گوش می‌رسد.

طی ده روز گذشته چند مورد حمله به کارکنان و دفاتر دیپلماتیک کشورهای خارجی روی داده و حداقل پنج کارمند نهادهای امدادرسان کشته شده‌اند.

به‌رغم فشار قدرت‌های خارجی و پیامدهای خطرناک جنگ برای مردم سودان، تاکنون هی‌چیک از طرفین به آتش‌بس پایبند نمانده‌اند.

روزهای شنبه و یکشنبه به شکل محسوسی از شدت نبرد کاسته شد و آمریکا و بریتانیا با استفاده از این فرصت تعداد زیادی از کارمندان دیپلماتیک و اتباع خود را از سودان خارج کردند. در نتیجۀ همین امر، سایر کشورها نیز به سرعت تخلیه شهروندان خود را آغاز کرده‌اند.

دو کاروان حامل شهروندان قطری و فرانسوی در دو روز گذشته مورد حمله قرار گرفت و یک شهروند فرانسوی مجروح شد.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در سال ۲۰۲۱ باهمکاری یکدیگر در یک کودتای نظامی قدرت را تصرف و روند مذاکرات با غیرنظامیان برای تشکیل دولت انتقالی را متوقف کردند. ولی اکنون به دلیل رقابت فرماندهان این دو نیرو که رئیس و نایب‌رئیس شورای حاکمیت هستند وارد جنگ شده‌اند.

تداوم جنگ و آشوب در سودان خطر گسترش نا آرامی به کل منطقه را افزایش داده است. سودان با هفت کشور مرزهای زمینی دارد و در یک نقطه استراتژیک بین مصر، دریای سرخ و منطقه ساحل قرار دارد.

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۰ هزار نفر به چاد پناهنده شده‌اند. مقامات سودان جنوبی نیز روز دوشنبه گفتند تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از سودان به این کشور گریخته‌اند که حدود سه‌چهارم آن‌ها، اتباع سودان جنوبی و بقیه اتباع سودان، اریتره، کنیا، اوگاندا و سومالی هستند.

شهردار یک شهر مرزی اتیوپی نیز گفت صدها نفر از جمله اتباع ترکیه، جیبوتی و سایر کشورها در روزهای اخیر از مرز عبور کرده و وارد اتیوپی شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG