لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

دولت سودان از شکست گروهی از نظامیان برای انجام کودتا خبر داد


نیروهای ارتش سودان (عکس آرشیوی است)
نیروهای ارتش سودان (عکس آرشیوی است)

مقامات حکومت سودان روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور گفتند که اقدام گروهی از نظامیان برای کودتا شکست خورده و شورای حکومتی و ارتش سودان کنترل کامل کشور را در دست دارد.

این حادثه نشان‌دهنده شکنندگی حرکت سودان به سوی دمکراسی حدود دو سال پس از سرنگونی حکومت عمرالبشیر، دیکتاتور سابق است که سه دهه بر سودان حکومت کرد.

تلویزیون دولتی سودان بدون ارائه هیچ جزئیاتی از مردم خواست که با کودتا مقابله کنند.

محمد الفیکی سلیمان، یکی از اعضای شورای حکومتی سودان، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «هدف کودتاگران تصرف مراکز مهم نظامی و دولتی مثل رادیو و تلویزیون و مقر سرفرماندهی ارتش بود ولی جلوی اقدام آن‌ها گرفته شده است».

يک مقام نظامی ارشد نيز که نخواست نامش در گزارش قید شود افزود حدود سی نفر از پرسنل نظامی از جمله چندین افسر ارشد بازداشت شده‌اند. او جزئیات بیشتری ارائه نداد و افزود که ارتش سودان به زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی سودان نیز به نقل از سرتیپ التحریر ابوجاجا، مشاور رسانه‌ای ارتش سودان، گزارش داد که «نیروهای مسلح اقدام به کودتا را سرکوب کرده و کنترل کامل کشور را در دست دارند».

به گزارش این خبرگزاری، تمامی پرسنلی که در کودتا شرکت داشتند بازداشت و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است استقرار نیرو و خودروهای زرهی در خیابان‌های مهم خارطوم، پایتخت سودان، را نشان می‌دهد. اقدامات امنیتی در مراکز حکومتی مهم و مقر سرفرماندهی نیروهای مسلح نیز تشدید شده است.

محمد حسن الطیشی، یکی دیگر از اعضای شورای حکومتی سودان، کودتا را «ابلهانه و گزینه غلطی» توصیف کرد. او در توئیتی نوشت: «تنها نتیجه کودتاهای نظامی یک مملکت ویران و ضعیف بوده است. تنها گزینه برای اتحاد و تضمین آینده سیاسی کشور حرکت به سوی دمکراسی است».

وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی سودان نیز مدتی بعد در تلویزیون دولتی گفت نیروهای امنیتی کشور غیرنظامیان و نظامیانی را که طراح کودتا بودند بازداشت کرده و نیروهای مسلح کنترل پادگان زرهی در جنوب شهر خارطوم را که مرکز کودتاچیان بوده است به‌دست گرفته‌اند.

او افزود نیروهای امنیتی در حال تعقیب باقی‌مانده‌های رژیم عمر البشیر هستند که ممکن است در طراحی و اجرای کودتا شرکت کرده باشند.

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، نیز عوامل باقی‌مانده از رژیم عمر البشیر را مسئول این اقدام دانست و گفت هدف آن‌ها از بین بردن روند انتقالی در کشور است.

او در ادامه سخنانش در جلسه اضطراری کابینه که از تلویزیون دولتی پخش می‌شد افزود: «این اقدام به کودتا تاکیدی است بر ضرورت بازبینی شفاف روند انتقالی در کشور».

روند شکننده حرکت سودان به سمت دمکراسی با سرنگونی حکومت عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹ آغاز شد.

عمرالبشیر در سه دهه حکومت خود بر سودان گرایش‌های اسلام‌گرایانه افراطی را در ارتش و نیروهای امنیتی کشور تثبیت کرده بود. او در سال ۱۹۸۹ با یک کودتای نظامی مورد حمایت اسلام‌گرایان به قدرت رسیده بود.

طی دو سال گذشته یک شورای حکومتی متشکل از نظامیان و غیرنظامیان بر سودان حکومت می‌کند. حکومت انتقالی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور، پایان دادن به جنگ با گروه‌های شورشی، جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی که سودان به شدت به آن نیاز دارد و برقراری دمکراسی که وعده داده است با مشکلات فراوانی روبرو است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG