لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

هشدار به ریشی سوناک درباره احتمال دخالت روسیه، چین و ایران در انتخابات بریتانیا


مارگارت بکت، رئیس کمیته مشترک استراتژی امنیت ملی پارلمان
مارگارت بکت، رئیس کمیته مشترک استراتژی امنیت ملی پارلمان

کمیته امنیتی پارلمان بریتانیا هشدار داد که ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا «باید برای احتمال دخالت خارجی» در مبارزات انتخاباتی پیش روی در چهارم ژوئیه آماده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارگارت بکت، رئیس کمیته مشترک استراتژی امنیت ملی پارلمان (JCNSS)، روز جمعه چهارم خرداد ماه در نامه‌ای به آقای سوناک نوشت که در سال‌های اخیر «الگوی تلاش برای مداخله خارجی از سوی کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران و کره شمالی» وجود داشته است.

در این نامه با تاکید بر یافته‌های مقام‌های امنیتی اطمینان حاصل شده که بازیگران روسی به دنبال مداخله درانتخابات بریتانیا در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و چین نیز نیز به دنبال تاثیرگذاری بر فرآیندهای دموکراتیک بریتانیا در خارج از کشور بوده است.

با این مقدمه، در این نامه تاکید شده که در انتخابات سراسری پیش رو احتمال مداخله خارجی را باید مد نظر قرار داد؛ مداخله‌ای که می‌تواند از طریق حملات سایبری، باج‌گیری از قانون‌گذاران، انتشار اطلاعات نادرست آنلاین، از جمله جعل توسط هوش مصنوعی، و ایجاد تفرقه در موضوعات بحث‌برانگیز باشد.

این کمیته توصیه کرده که دولت باید با آموزش مردم به شناسایی اطلاعات نادرست و تضمین امنیت سیاستمداران منتخب کمک کند.

خانم بکت که در دولت تونی بلر، رهبر سابق حزب کارگر، وزیر امور خارجه بوده است، در نامه خود از ریشی سوناک خواسته پیش از اینکه پارلمان فعلی هفته آینده منحل شود «هر اقدامی را که می‌توان به طور جمعی در راستای منافع ملی انجام داد» بررسی کند.

انتخابات سراسری در بریتانیا روز چهارم ژوئیه (۱۴ تیر) برگزار خواهد شد.

در حال حاضر حزب محافظه کار به رهبری ریشی سوناک در نظرسنجی‌ها بسیار عقب‌تر از حزب کارگر، حزب اصلی مخالفت دولت است.

چهار ماه پس از بریتانیا، در ماه نوامبر، در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد که در آن دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه، یک بار دیگر به مصاف جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، خواهد رفت.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی و عمیق‌تر شدن خصومت‌ها میان غرب و کشورهایی مانند روسیه، موجب شده کارشناسان بارها نسبت به تهدید‌های بی‌سابقه به ویژه پیش از انتخابات کلیدی بریتانیا و ایالات متحده در سال جاری، هشدار دهند.

XS
SM
MD
LG