لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۷

یک سیاه‌چاله عظیم مربوط به ابتدای پیدایش فضا کشف شد


تصویری ساختگی از دورترین سیاه‌چاله‌ای که تاکنون کشف شده است
تصویری ساختگی از دورترین سیاه‌چاله‌ای که تاکنون کشف شده است

ستاره‌شناسان یک حفره سیاه عظیم را که متعلق به دوران اولیه پیدایش فضا است کشف کرده‌اند. این کهن‌ترین و دوردست‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که تاکنون کشف شده.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک گروه پژوهشی از رصدخانه کارنگی به ریاست ادواردو بانادوس در گزارش تحقیقات خود که روز چهارشنبه در مجله علمی نیچر چاپ شد اعلام کرد این سیاه چاله عظیم در فاصله ۶۹۰ میلیون سال از انفجار بزرگ که آغاز پیدایش فضاست قرار دارد.

این به آن معناست که نور این اختروَش (کوازار) پس از حدود ۱۳ میلیارد سال به زمین رسیده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پژوهشگران می‌گویند این توده فضایی تصویری از دوران اولیه شکل‌گیری فضا به دست می‌دهد، زمانی که فضا پنج درصد عمر فعلی را داشت.

به گفته ادواردو بانادوس مثل این است که عکس یک فرد پنجاه ساله را در دو سال و نیمگی او مشاهده کنیم.

او افزود: «این کشف دریچه جدیدی را به سوی شناخت مراحل اولیه شکل‌گیری فضا می‌گشاید.»

توده‌های فضایی موسوم به اختروش اجرام بسیار نورانی در عمق فضا هستند که تحت تاثیر تخلیه همه اجرام دیگر در اطراف آنها به وسیله حفره‌های سیاه شکل می‌گیرند. به همین خاطر بهترین موارد برای بررسی و شناخت مراحل اولیه تکوین فضا هستند.

این سیاه چاله جدیدترین و در عین حال دورترین موردی است که کشف شده و ابعاد آن ۸۰۰ میلیون برابر خورشید است.

سیاه‌چاله‌های بزرگتری در فضا وجود دارند ولی از مجموعه آنها که تاکنون کشف شده‌اند هیچ کدام تا این حد از زمین فاصله ندارند. این سیاه چاله‌های عظیم در اعماق کهکشان‌ها به نسبت حفره‌های سیاه جوانتر عمر طولانی‌تری دارند و تکوین آنها زمان بیشتری طول کشیده است.

یکی از دست‌اندرکاران این پژوهش از دانشگاه آریزونا گفت: «این اختروش یکی از اولین کهکشان‌های فضاست ولی با این وجود حفره سیاه آن به اندازه حفره‌هایی است که در حال حاضر در فضا شکل می‌گیرند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید در دوران شکل‌گیری این اختروش ، دوران موسوم عصر تاریکی فضا رو به پایان بود. ستاره‌ها و کهکشان‌ها به مرور شکل گرفته و پدیدار می‌شدند و اشعه آنها باعث می‌شد گاز هیدروژن اطراف آنها یونیزه شده و در نتیجه فضا را روشن کند.

ادواردو بانادوس حدس می‌زند حدود ۲۰ تا ۱۰۰ سیاه چاله دیگر مشابه موردی که کشف شده در فضا وجود دارد. او می‌گوید: «اختروش جدیدی که کشف شده آن‌قدر تکامل یافته و نورانی است که من بعید می‌دانم اولین کوازاری باشد که شکل گرفته است. فضا بسیار عظیم است و جست‌وجو برای کشف این توده‌های فضایی نادر مثل تلاش برای پیدا کردن سوزن در کاهدان است.»

دورترین اختروشی که قبلا کشف شده بود حدود ۶۰ میلیون سال با زمین فاصله دارد.

دانشمندان علوم فضایی هنوز نمی‌دانند تا چه حد می‌توانند به دوران شروع زمان و پیدایش فضا که حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش است نزدیک شوند.

ادواردو بانادوس و تیم پژوهشی او از تلسکوپ ماژلان رصدخانه کارنگی در شیلی استفاده کرده و مشاهدات خود از مراکز ستاره شناسی در هاوایی، جنوب غربی آمریکا و کوهستان‌های آلپ فرانسه را نیز به آن افزوده‌اند.

XS
SM
MD
LG