لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

رقابت نزدیک بایدن و سندرز در انتخابات مقدماتی «سه شنبه بزرگ»


از راست: جو بایدن و برنی سندرز
از راست: جو بایدن و برنی سندرز

نتایج اولیه انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در برخی از ایالت های شرقی و مرکزی آمریکا در «سه شنبه بزرگ» نشان می‌دهد که جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا و سناتور برنی سندرز رقابتی نزدیک دارند.

انتخابات مقدمات حزب دموکرات در سه شنبه ۱۳ اسفندماه در ۱۴ ایالت آمریکا برگزار می‌شود. در «سه شنبه بزرگ» نامزدهای حزب دموکرات برای کسب یک سوم آرای نیابتی (دلگیت) یعنی یک هزار و ۳۴۴ رای نیابتی رقابت می‌کنند.

با پایان یافتن انتخابات مقدماتی «سه شنبه بزرگ» در ایالتی های شرقی و مرکزی آمریکا، رسانه‌های این کشور اعلام کردند، جو بایدن در ایالت‌های ویرجینیا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، آلاباما و تنسی به پیروزی می رسد و برنی سندرز در ایالت‌های کلرادو و ورمانت به پیروزی می رسد.

اما رقابت اصلی سه شنبه بزرگ در ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس است. ایالت کالیفرنیا ۴۱۵ رای نیابتی و تگزاس ۲۸۸ رای نیابتی دارد.

شمارش آرا در ایالت تگزاس، ماساچوست، مین و مینه سوتا ادامه دارد. شبکه تلویزیونی «سی ان ان» می گوید، رقابت در ۶ ایالت بسیار نزدیک است.

برنی سندرز پیش از این در انتخابات های مقدماتی در ایالت‌های نوادا و نیوهمپشایر به پیروزی رسید و در انتخابات ایالت آیووا دوم شده بود.

جو بایدن نخستین پیروزی خود را در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی در روز شنبه به دست آورد. جو بایدن در این رقابت با اختلاف از رقبای خود پیشی گرفت. گزارش ها حاکی است که حمایت گسترده آفریقایی تبار در این ایالت باعث پیروزی جو بایدن شد.

رسانه های آمریکا می‌گویند، صحنه رقابت‌ها در سه روز گذشته شاهد تغییرات محسوسی بوده است. جو بایدن با پیروزی در کارولینای جنوبی توانست بخش هایی از حزب دمکرات را که مردد بودند به حمایت از خود قانع کند. پیت بوتجیج و ایمی کلوبوچار به طور ناگهانی از این رقابت کناره‌گیری و از جو بایدن حمایت کردند. بتو او رورکه، یکی از نامزدان سابق و تعدادی از شهرداران، قانونگذاران و حامیان مالی حزب دمکرات نیز حمایت خود از جو بایدن را اعلام کرده‌اند.

شمارش آرا در ایالت تگزاس آغاز شده است و سناتور برنی سندرز از جو بایدن پیش افتاده است.

نامزد نهایی حزب دموکرات می‌بایست از مجموع ۳۹۷۹ آرا نیابتی یا دلگیت، بیش از ۱۹۹۱ رای نیابتی را کسب کند.

XS
SM
MD
LG