لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

حمایت از زندانیان در خطر اعدام با هشتگ «زمین گِرده»؛ «عدالت را به انتقام گره نمی‌زنیم»


این توفان توئیتری با استقبال کاربران عادی و نیز خانواده‌های کشته‌شدگان دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران روبرو شد
این توفان توئیتری با استقبال کاربران عادی و نیز خانواده‌های کشته‌شدگان دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران روبرو شد

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شامگاه جمعه ۲۲ اردیبهشت در یک توفان توئیتری و با استفاده از هشتگ «زمین گِرده»، از حقوق زندانیان سیاسی محکوم به اعدام دفاع کردند.

ساعاتی پیش از این توفان توئیتری و همزمان با موج پرشتاب اعدام‌ها در ایران، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای هشدار داد که مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه معترض بازداشت شده در پرونده محله «خانه اصفهان» پس از اقدام دیوان عالی کشور در تأیید احکام ناعادلانه اعدام‌شان، اکنون «در معرض خطر قریب الوقوع اعدام» قرار دارند.

عفو بین‌الملل همچنین تأکید کرد که مجید کاظمی در یک فایل صوتی که از زندان دستجرد اصفهان به بیرون ارسال کرده، گفته که از زمان بازداشت برای اخذ «اعتراف اجباری» تحت شکنجه و خشونت مکرر از جمله ضرب و شتم قرار گرفته است.

این توفان توئیتری با استقبال کاربران عادی و نیز خانواده‌های کشته‌شدگان دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران روبرو شد.

کاربران به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که «جان عزیز فرزندان ایران» را نگیرند.

کاربری، یکی از نظامیان را با عنوان «سرهنگ»، مورد خطاب قرار داده و هشدار داده:‌«امروز نوبت دختر ما بود، فردا نوبت دختر تو. امروز نوبت بچه‌های ما بود، فردا نوبت بچه تو.»

با این حال کاربرانی نوشته‌اند که باوجود خشونت‌های جمهوری اسلامی، به‌دنبال اجرای عدالت هستند و «عدالت» را به «انتقام» گره نخواهند زد.

کاملیا سجادیان، مادر محمدحسین ترکمان،‌ از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران، در صفحه توئیتری خود با دعوت از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی برای نوشتن از زندانیان در خطر اعدام، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشت که «بذر مرگ می‌پاشید و خشم درو می‌کنید».

سعید افکاری، برادر نوید افکاری نیز با استفاده از هشتگ «زمین گرده»، از مردم ایران خواست تا نشان دهند «برابر گرفتن جان‌های بی‌گناه کوتاه» نمی‌آیند.

نوید افکاری کشتی‌گیری بود که در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه و قتل کارمند یک نهاد امنیتی» متهم شد.

او با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به‌رغم کارزار جهانی در مخالفت با اجرای حکم اعدامش، روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام و شبانه دفن شد.

وحید و حبیب، برادران او و الهام خواهرش و حتی پدر سالمندش نیز از سوی جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده‌اند.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از دیگر کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» نیز توئیتر نوشت که «زمین گرده و محکم واستادیم تا دیگه کسی رو مثل ما اینطور داغدار نکنن».

جواد حیدری، ۴۰ ساله روز ۳۱ شهریور در قزوین با شلیک گلوله نیروهای جمهوری در نزدیکی پارک ملت این شهر کشته شد.

بسیاری از خانواده‌های دادخواه بر ایستادگی تا روز اجرای عدالت و ضرورت فراموش‌کردن آنچه اتفاق افتاده، تأکید کرده‌اند.

چهار دهه بعد از انقلاب بهمن ۵۷ و استقرار حکومت جمهوری اسلامی در ایران، اعدام مخالفان، منتقدان و معترضان با اتهاماتی چون محاربه و افساد فی‌الارض، به یک رویه عادی تبدیل شده است. اعدام‌هایی که روند قضایی‌شان بر پایه قوانین خود جمهوری اسلامی هم ناتمام مانده و علیه متهمان و زندانیان نقض شده است.

بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که تنها در سه ماه گذشته، اعتراضات به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، بیش از ۱۸ پرونده محاربه و فساد فی‌الارض علیه معترضان تشکیل شده که در این پرونده‌ها بیش از ۴۴معترض، به محاربه، فساد فی‌الارض و مقابله با حکومت متهم یا به اعدام محکوم شده‌اند.

پدر محسن موسوی،‌ از کشته‌شدگان اعتراضات نیز در همراهی با این توفان توئیتری از احساساتش در مورد کشته‌شدن پسرش نوشت و افزود: «نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم».

رویا پیرایی، دختر مینو مجیدی، از دیگر کشته‌شدگان اعتراضات اخیر هم عکس یکی از آخرین دست‌نوشته‌های مادر خود را منتشر کرد. این دست‌نوشته قصیده‌ای مشهور از سیف فرغانی است که اشاره به ناپایدار بودن ظلم دارد.

جمهوری اسلامی تاکنون چهار نفر از معترضان اعتراضات اخیر را اعدام کرده است. در این میان محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو تن از بازداشت شدگان در جریان اعتراضات اخیر بودند که خانواده‌هایشان، برخلاف تشریفات آیین دادرسی، هیچ اطلاعی از زمان اعدام نداشتند و مراحل دادرسی در خصوص پرونده آنها از جمله تقاضای اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ در پرونده، به پایان نرسیده بود.

هیچ آمار دقیقی از تعداد کسانی که با اتهام‌های محاربه و فساد فی‌الارض در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند و یا با همین اتهامات در ۴۴ سال گذشته توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند، وجود ندارد. اعدام‌ها اما همچنان ادامه دارند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ پ، م/ ب، ب
XS
SM
MD
LG