لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

طرفداران الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت پوتین، در سراسر جهان تظاهرات کردند


تصویری از تجمع طرفداران الکسی ناوالنی در مونته‌نگرو
تصویری از تجمع طرفداران الکسی ناوالنی در مونته‌نگرو

طرفداران الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس حکومت روسیه، با برگزاری تجمعاتی در نقاط مختلف دنیا، سومین سالگرد مسمومیت شدید او را با انتقاد از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور یادآوری کردند.

ده‌ها تن از حامیان آقای ناوالنی روز یکشنبه ۲۹ مرداد در شهرهایی در استرالیا، نیوزیلند، سوئیس، گرجستان، فرانسه، استونی، مونته‌نگرو و دیگر کشورها به خیابان آمدند و شعار «پوتین قاتل است» را در پلاکاردهای خود به نمایش گذاشتند.

آنها همچنین دست‌نوشته‌هایی به همراه داشتند که تهاجم نظامی گسترده روسیه علیه اوکراین را محکوم می‌کرد.

حامیان آقای ناوالنی همچنین در پیام‌رسان تلگرام عکسی از یک مرد را منتشر کردند که در پایتخت داغستان تابلویی در دست داشت که رویش نوشته بود: «ناوالنی را آزاد کنید! سرکوب ممنوع! جنگ ممنوع!»

آنها عکسی از یک مرد دیگر با دست‌نوشته مشابهی در میدان سرخ مسکو را نیز در معرض دید گذاشتند.

وب‌سایت او‌وی‌دی که سرکوب در روسیه را رصد می‌کند، گزارش داد دو نفر در مسکو به اتهام در دست داشتن پلاکاردهایی که خواستار آزادی زندانیان سیاسی بود، بازداشت شده‌اند. مشخص نیست این اتفاق به حامیان آقای ناوالنی مرتبط بوده یا خیر.

الکسی ناوالنی که در حال گذراندن دوران طولانی محکومیت خود به زندان به دلیل «افراطی‌گری» و سایر اتهام‌ها است، روز ۲۹ مرداد ۹۹ بعد از آن که در پروازی از شهری در سیبری به مسکو از حال رفت، در بیمارستان بستری شد.

او سپس به آلمان منتقل شد تا به دلیل مسمومیت با گاز اعصاب از نوع «نوویچوک» درمان شود.

بنیاد ضدفساد متعلق به آقای ناوالنی در جریان تحقیقات درباره این حادثه اعلام کرد که مأموران سازمان امنیت روسیه موسوم به اف‌سی‌بی به دستور ولادیمیر پوتین او را مسموم کرده بودند.

مقام‌های روسیه هرگز درباره این اتفاق تحقیقاتی انجام ندادند و دادستان‌های این کشور گفتند مدرکی دال بر وقوع جرم در کار نیست.

الکسی ناوالنی زمستان دو سال پیش به روسیه بازگشت و بلافاصله بازداشت شد. او از آن زمان در زندان است.

این مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین در محاکمه اول به جرم نقض مقررات دوران حبس تعلیقی به دو سال و نیم زندان و در محاکمه دوم به جرم کلاهبرداری و سرپيچی از حکم مراجع قضایی به ۹ سال حبس دیگر محکوم شد.

روز ۱۳ مرداد در پایان محاکمه سوم به شش اتهام دیگر از جمله «تحریک به اقدامات افراط‌ گرایانه و تامین مالی این اقدامات و ایجاد یک سازمان افراطی» به ۱۹ سال زندان دیگر محکوم شد.

آقای ناوالنی ۴۷ ساله و حامیانش می‌گویند که این پرونده نیز همچون اتهامات قبلی انگیزه سیاسی داشت و هدف آن دور نگه داشتن او از عرصه سیاست به مدت طولانی‌تر است.

دادستانی روسیه مدعی است که هدف فعالیت‌های او برانگیختن انقلاب در روسیه از طریق بی‌ثبات کردن وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور بوده است.

با استفاده از گزارش‌های رادیو آزادی و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا
XS
SM
MD
LG