لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

دیوان عالی آمریکا: دادستانی می‌تواند به اسناد مالیاتی ترامپ دسترسی داشته باشد


دونالد ترامپ می‌گوید، علنی کردن اسناد مالیاتی او علاوه بر به خطر انداختن حریم خصوصی او و خانواده‌اش٬ مانع از تمرکز او بر وظایفش خواهد شد.
دونالد ترامپ می‌گوید، علنی کردن اسناد مالیاتی او علاوه بر به خطر انداختن حریم خصوصی او و خانواده‌اش٬ مانع از تمرکز او بر وظایفش خواهد شد.

دیوان عالی آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ تیر حکم داد که یک دادستانی نیویورک می‌تواند به اسناد مالیاتی دونالد ترامپ دسترسی پیدا کند٬ ولی این دیوان در حال حاضر از دسترسی مجلس نمایندگان آمریکا به همان اسناد جلوگیری کرد.

به گزارش رویترز هر دو حکم که متن آن توسط جان رابرتس یکی از قضات محافظه کار دیوان عالی تنظیم شده با ۷ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف تصویب شده‌اند.

طبق یکی از این احکام احضاریه دادستان نیویورک برای دسترسی به اسناد مالیاتی دونالد ترامپ که بخشی از یک تحقیقات مجرمانه است، به اجرا گذاشته خواهد شد.

ولی دیوان عالی آمریکا در حکم دوم خود مانع از آن شد که کمیته‌های تحقیق مجلس نمایندگان که کنترل آن در دست دموکرات‌هاست به همین اسناد دسترسی پیدا کنند و این برای دونالد ترامپ یک پیروزی موقت است.

در هر دو مورد از این رای گیری‌ها جان رابرتس، یکی از قضات محافظه کار و قدیمی و همینطور برت کاوانا و نیل گورسوچ که هر دو از سوی دونالد ترامپ به عضویت دیوان عالی انتصاب شده‌اند هم نظر با قضات لیبرال رای داده‌اند.

دونالد ترامپ برخلاف تمامی روسای جمهور اخیر آمریکا حاضر نشده اسناد مالیاتی و جزییات دارایی‌ها و اموال خود را در اختیار کنگره و نهادهای مسئول قرار دهد و با وجودیکه برای دور دوم ریاست جمهوری نامزد شده کماکان حاضر نیست این اسناد را علنی کند.

حکم روز پنجشنبه دیوان عالی آمریکا یک نقطه عطف دیگری در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا از مدت‌ها پیش برای دریافت اسناد مالیاتی و دارایی‌های آقای ترامپ برای موسسه حسابداری او و دو بانک «دویچه بانک» و «کاپیتال وان» احضاریه صادر کرده‌اند.

سایرس ونس، یک دادستان دمکرات در دفتر دادستانی منهتن نیویورک نیز به عنوان بخشی از تحقیقات مجرمانه برای دریافت اسناد مالیاتی و مالی دونالد ترامپ طی ۱۰ سال گذشته و تحویل آن به دادگاه احضاریه‌هایی صادر کرده است.

تحقیقات دادستان نیویورک در سال ۲۰۱۸ و پس از افشای این موضوع آغاز شد که دو هنرپیشنه فیلم‌های پورن برای پنهان نگاه داشتن رابطه جنسی خود با آقای ترامپ حق السکوت دریافت کرده‌اند. دونالد ترامپ و مشاورانش وجود چنین روابطی را تکذیب کرده‌اند.

دونالد ترامپ در مخالفت با احضاریه‌های مجلس نمایندگان استدلال کرده که این مجلس دلایل قانع کننده‌ای برای علنی کردن اسناد مالیاتی او ارائه نداده و علنی کردن این اسناد علاوه بر به خطر انداختن حریم خصوصی او و خانواده‌اش٬ مانع از تمرکز او بر وظایفش خواهد شد.

در پرونده نیویورک وکلای آقای ترامپ استدلال کردند که طبق قانون اساسی او در مقام ریاست جمهوری از هرگونه تحقیقات و دادرسی مجرمانه‌ای مصونیت دارد. آنها درعین حال به دستورالعمل‌های وزارت دادگستری استناد کردند که می‌گوید علیه روسای جمهور نمی‌توان اعلام جرم و یا آنها را محاکمه کرد.

کمیته بازسی مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۱۹ پس از شهادت مایکل کوهن، وکیل سابق رییس جمهور با صدور احضاریه‌ای از دفتر حسابداری آقای ترامپ خواست تمامی اسناد مالی و مالیاتی او طی ۸ سال گذشته را به این کمیته تحویل دهد.

مایکل کوهن در بخشی از شهادت خود گفته بود که آقای ترامپ در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ برای کاهش مالیات بر مستقلات رقم دقیق دارایی‌های خود را دستکاری کرده است.

همزمان کمیته مالی مجلس نمایندگان مشغول تحقیق در مورد احتمال پولشویی در معاملات مستقلاتی است که آقای ترامپ در آن مشارکت داشته است. کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان نیز در یک تحقیقات ديگر ضعف و آسیب پذیری احتمالی آقای ترامپ به دليل این معاملات در برابر تاثیر گذاری اشخاص و حکومت‌های خارجی را بررسی می‌کند.

منبع رویترز؛ ش.ر

XS
SM
MD
LG