لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

عمل جراحی پاپ با موفقیت انجام شد؛ او می‌تواند مسافرت کند


پاپ فرانسیس (عکس از آرشیو)
پاپ فرانسیس (عکس از آرشیو)

رئیس تیم جراحی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز چهارشنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد که عمل جراحی سه ساعته او با موفقیت به پایان رسیده است.

دکتر سرجیو آلفیری گفت که وضعیت سلامت پاپ فرانسیس خوب است و او مشکلی برای مسافرت نخواهد داشت.

پاپ فرانسیس در همین روز برای جراحی روده در بیمارستان بستری شد. او که ۸۶ ساله است دو سال پیش نیز تحت عمل جراحی قرار گرفت و بخشی از روده بزرگش برداشته شد.

به گفته واتیکان٬ پاپ چندین روز پس از عمل در بیمارستان بستری خواهد بود.

به گفته واتیکان در ماه‌های اخیر پاپ فرانسیس از «فتق دردناک و مداوم» در اطراف محل جراحی قبلی رنج می برد.

متخصصان پزشکی می‌گویند بروز این حالت که «فتق برشی» نام دارد در ناحیه شکم افرادی که جراحی روده انجام داده‌اند عارضه‌ای شناخته شده‌است.

انجام عمل جراحی نشان می‌دهد که پاپ فرانسیس به خصوص با توجه به سفرهای متعددی که در ماه‌های آینده خواهد داشت گزینه دیگری نداشته است.

سالخوردگی پاپ فرانسیس مایه نگرانی است ولی به اعتقاد پزشکان او پس از مدتی استراحت بهبود خواهد یافت و خطری او را تهدیدی نمی‌کند.

طبق قوانین شرع کلیسای کاتولیک پاپ فرانسیس حتی در هنگام بیهوشی کامل رهبر ۱.۳ میلیارد کاتولیک جهان محسوب می‌شود.

در عمل جراحی قبلی که ژوئیه ۲۰۲۱ انجام شد پزشکان بیمارستان «گملی» در شهر رم ۳۳ سانتی متر از روده بزرگ پاپ فرانسیس را برداشتند. در آن زمان واتیکان گفت دلیل عمل جراحی تورم شدید و باریک شدن روده بزرگ او بودهاست.

پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در ژانویه امسال گفت حالت ورم در دیواره روده بزرگ که دلیل جراحی سال ۲۰۲۱ بود بازگشته است. (عود کرده است.)

پس از آن عمل، از سخنان پاپ چنین برمی آمد که بدنش به بیهوشی عمومی واکنش خوبی نشان نداده است. به همین دیل او تاکنون حاضر نشده‌است برای ترمیم رباط یکی از زانوهایش عمل جراحی بکند. او از حدود یک سال پیش ناگزیر است از صندلی چرخدار و یا واکر استفاده کند.

قسمتی از یکی از ریه‌های پاپ فرانسیس در سال‌های جوانی برداشته شده است. درعین حال او از سیاتیک نیز رنج می‌برد. در مارس امسال نيز او به دلیل ابتلا به برونشیت چند روز در بیمارستان بستری شد.

پاپ فرانسیس صبح روز چهارشنبه پس از مراسم هفتگی دیدار با مومنان در واتیکان با فیات - ۵۰۰ سفید رنگ که خودروی اختصاصی اوست و تحت حفاظت پلیس به بیمارستان منتقل شد.

واتیکان در بیانیه‌ای گفت که پاپ فرانسیس برای انجام آزمایش‌های قبل از جراحی روز سه‌شنبه به بیمارستان رفته ولی جزییات بیشتری ارائه نداد.

پاپ فرانسیس هنگام دیدار با مومنان در میدان سنت پیتر واتيکان مثل همیشه با چهره خندانی ظاهر شد و با صندلی چرخدار الکتریکی خود به این سو و آن سو می رفت.

به گفته واتیکان او قبل از این برنامه در دو جلسه نیز شرکت کرده بود.

پاپ فرانسیس ماه اوت که در واتیکان و ایتالیا فصل تعطیلات تابستانی است برنامه‌های فشردهای دارد. او در هفته اول اوت برای یک سفر چهار روزه به پرتغال خواهد رفت و سفر طولانی او به مغولستان نیز در ۳۱ اوت آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG