لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

نگرانی از درز اطلاعات دگرباش‌ها در اسرائیل، در پی حمله هکرهای «ایرانی»


رسانه‌های اسرائیلی خبر می‌دهند که یک سرویس دوستیابی متمرکز بر دگرباش‌ها (اقلیت‌های جنسی و جنسیتی) در اسرائیل نیز یکی از وب‌سایت‌هایی است که هدف حمله سایبری گروه «سایه سیاه» (Black Shadow) قرار گرفته است.

گروه هکری «سایه سیاه» که رسانه‌های اسرائیل آن را «مرتبط با ایران» توصیف کرده‌اند، از بامداد روز شنبه، هشتم آبان، به سروِرهای شرکت اینترنتی اسرائیلی «سایبرسرو» رخنه کرده و با خاموش کردن آن، تهدید کرده که اطلاعات به دست آمده را «افشا خواهد کرد».

«اترف» یک سرویس دوستیابی بر اساس موقعیت جغرافیایی افراد و یک نرم‌افزار محبوب در جامعه دگرباش‌های جنسی اسرائیل، به ویژه در منطقه تل‌آویو است.

داده‌هایی که در اختیار هکرهای «سایه سیاه» قرار گرفته، طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از شرکت سفرهای هوایی «پگاسوس» گرفته تا شرکت اتوبوسرانی «دان» و حتی موزه کودکان.

انجمن «آگودا» برای برابری دگرباش‌های جنسی در اسرائیل روز شنبه از اداره ملی سایبری این کشور درخواست کرد که «فوراً برای جلوگیری از درز اطلاعات اقدام کند» و افزود که انتشار چنین اطلاعات شخصی «خطری برای سلامت روان کاربران است».

این اداره روز شنبه گفت که در سال گذشته چندین بار به سایبرسِرو هشدار داده است که این شرکت میزبان اینترنت در برابر چنین حملاتی آسیب‌پذیر است.

رسانه‌های اسرائیلی از گروه «سایه سیاه» به عنوان گروه هکری «مستقر در ایران» یاد می‌کنند اما این گروه هنوز ارتباطش با تهران را تأیید نکرده است.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند گروه «سایه سیاه» همچنین مسئول حملات ده ماه پیش به شرکت بزرگ بیمه اسرائیلی «شیربیت» و شرکت امور مالی کی‌ال‌اس بوده است.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، از احتمال ارتباط سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل با حمله سایبری روزهای گذشته به سامانه پمپ‌بنزین‌های سراسر ایران خبر داده است.

حمله بی‌سابقه سایبری کار سوخت‌رسانی در تمامی ۴۳۰۰ جایگاه سوخت به ایرانیان را برای چند روز شدیدا مختل کرده و کماکان بیش از ۱۰۰۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت وصل نشده‌اند و مردم امکان دریافت بنزین سهمیه‌ای را از این جایگاه‌ها ندارند.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، گفته است حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کار آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی دیگر بوده است.

گروهی با نام «گنجشک درنده» مسئولیت حمله به سامانه سوخت ایران را پذیرفته است. این گروه حملات سایبری ماه‌های گذشته به شرکت راه‌آهن و وزارت راه ایران را نیز قبول کرده بود.

همزمان ساعاتی پس از حمله به سامانه سوخت ایرانیان، یک گروه هکری ناشناس اطلاعات صدها نظامی اسرائیلی را که از جمله از رایانه‌های وزارت دفاع اسرائیل به سرقت رفته بود، منتشر کرد.

گروه یادشده، که رسانه‌های اسرائیل احتمال داده‌اند با نهادهای اطلاعاتی ایران مرتبط است، همچنین با انتشار عکس‌های خصوصی بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به او هشدار داده که «زیر نگاه مداوم» این گروه است.

XS
SM
MD
LG