لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

«دخالت وزارت ورزش» دوچرخه‌سواری ایران را در خطر تعلیق جهانی قرار داد


عدم تایید نتیجه انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران از سوی اتحادیه جهانی به دلیل ورود وزارت ورزش به این انتخابات، دوچرخه‌سواران ایرانی را با خطر تعلیق مواجه کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۱۸ تیر، گزارش داد که با وجود گذشت چهل روز از انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری، اتحادیه جهانی این ورزش (UCI) انتخابات ایران را نپذیرفته و نام محمود رشیدی را به عنوان رئیس فدراسیون ایران وارد سایت اتحادیه جهانی نکرده است.

در آخرین اساسنامه فدراسیون دوچرخه‌سواری که بعد از المپیک لندن به تصویب اتحادیه جهانی این ورزش رسید از فدراسیون‌ها درخواست شده که عدم ورود دولت به تصمیمات و انتخابات فدراسیون‌های ملی را در اساسنامه خود وارد کنند.

انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری روز پنجم خرداد امسال برگزار شد.

بنا بر گزارش‌ها، اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری در مکاتبه با کمیته ملی المپیک ایران ایرادات مختلفی به این انتخابات گرفته که نشان‌دهنده دخالت دولت در انتخابات است.

از جمله مواردی که این اتحادیه جهانی به آن اشاره کرده، رای دادن معاون وزارت ورزش و انتخاب اعضای مجمع شامل نماینده ورزشکاران، مربیان و داوران از سوی معاون وزیر ورزش ایران است.

با وجود اعلام کمیته ملی المپیک مبنی بر قانونی بودن مجمع اخیر، اما اتحادیه جهانی با توجه به ایرادات گرفته‌شده در این باره هنوز قانع نشده و این وضعیت، دوچرخه‌سواری ایران را در خطر تعلیق قرار داده است.

احمد ملکی، وکیل عبد‌الرحمان قاسمی، دیگر نامزد انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری پیشتر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از شکایت موکلش از انتخابات این فدراسیون به دیوان عدالت اداری خبر داده و انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری را «مهندسی‌شده» خوانده بود.

به گفته آقای قاسمی، فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری در سال ۹۳ نیز به دلیل تخلفات مشابه از فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران در خصوص دخالت نکردن عوامل غیر ورزشی تعهد گرفته بود.

پیش از این نیز برخی رشته‌های ورزشی ایران در خطر تعلیق قرار گرفته و حتی به حال تعلیق نیز درآمده‌اند. در بیشتر موارد نیز این تعلیق‌ها به مداخله دولت و ورود سیاست به عرصه ورزش رخ داده است.

پیش از این، فدراسیون جهانی جودو در سال ۲۰۱۹ ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در عدم انجام مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرده بود.

«نقض مکرر و شدید» اساسنامه فدراسیون جهانی و اصول بنیادین منشور المپیک از سوی جمهوری اسلامی ایران، باعث شد تا برای یک دوره چهار ساله که معادل فاصله بین دو دوره المپیک است، با محرومیت مواجه شود.

کشتی و شطرنج نیز از دیگر رشته‌های ورزشی ایران بوده‌اند که در سال‌های اخیر به دلیل ممانعت از رویارویی با حریفان اسرائیلی خطر تعلیق را به جان خریده‌اند و برخی از ورزشکاران ایرانی که در این باره تحت فشار فدراسیون‌ها قرار داشته‌اند، از ادامه حضور در میادین ورزشی تحت پرچم ایران انصراف داده و از سایر کشورها درخواست تابعیت کرده‌اند.

سعید ملایی، قهرمان جودوی ایران و علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج ایران از جمله چهره‌های ورزش ایران هستند که در این باره می‌توان از آن‌ها نام برد.

فوتبال ایران نیز در سال‌های گذشته بارها از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا تهدید به تعلیق شده بود. فیفا بارها خواستار توضیح درباره دخالت مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران در امور مربوط به فدراسیون فوتبال شده است.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه، فریبکاری در ترجمه اساسنامه فدراسیون و محکومیت‌های متعدد مالی ایران در فیفا، از موضوعاتی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان خطرات تعلیق فوتبال ایران نام برد.

منابع: خبرگزاری ایسنا، رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG