لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

انتخابات سوئد؛ آرای نزدیک احزاب میانه و افزایش قابل‌توجه آرای حزب تندرو


نتایج انتخابات سوئد حاکی از رقابت بسیار نزدیک دو حزب اصلی چپ و راست میانه است. در حالی‌که حزب «دمکرات‌های سوئد» که ریشه در افکار سفیدبرترپندار دارد و مخالف سیاست‌های پذیرش پناهجویان است، توانسته به‌طور مشخصی بر آرای خود بیافزاید.

با اعلام نتایج تقریبا همه حوزه‌های رای‌گیری در بامداد دوشنبه ۱۹ شهریور، ائتلافی از سوسیال‌دمکرات‌ها، سبزها و «حزب چپ»، که در حال حاضر نیز قدرت را در دست دارد، توانسته ۴۰.۶ درصد آرا را از آن خود کند. مخالفان چپ‌گرایان حاکم، یعنی ائتلافی از احزاب راست میانه با ۴۰.۳ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارند.

نتایج و رقابت نزدیک ائتلاف‌های اصلی در سوئد نشان می‌دهد که تشکیل دولت در آن کشور در روزهای پیش‌رو کار آسانی نخواهد بود؛ در حالی‌که راست میانه خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر فعلی، استفان لوفون شده، آقای لوفون از اپوزیسیون خواسته وارد مذاکره با سوسیال‌دمکرات‌ها و متحدانش شود.

لوفون گفته «مشخص است که هیچ‌یک (از احزاب) نتوانسته به اکثریت مطلق دست پیدا کند، پس طبیعی‌ست که باید بین ائتلاف‌ها همکاری صورت گیرد».

از سوی دیگر حزب راست افراطی «دمکرات‌های سوئد» توانسته با افزایش پنج درصدی آرای خود ۱۷.۶ درصد از آرا را کسب کند و عملا به چالشی برای تشکل‌های اصلی تبدیل شود.

اعضای حزب «دمکرات‌های سوئد» در جریان اعلام نتایج
اعضای حزب «دمکرات‌های سوئد» در جریان اعلام نتایج

وب‌سایت سوئدی «لوکال» می‌گوید در شرایط فعلی نباید انتظار داشت که چپ و یا راست میانه، خودخواسته اجازه دهد دیگری قدرت را در دست گیرد. اما کم‌تر از آن این انتظار وجود دارد که راست افراطی بدون چشم‌داشتی -مثلا کسب پست‌های ارشد در کمیته‌های قانون‌گذاری- راه تشکیل دولت را هموار کند.

حزب «دمکرات‌های سوئد» در سال ۱۹۸۸ تشکیل شد؛ برآمده از گروه‌ها و تفکرات نئونازی و سفیدبرترپندار، هرچند در سال‌های گذشته تلاش کرده خود را به‌دور از این تفکرات معرفی کند.

این حزب که مخالف سیاست‌ پذیرش پناهجویان است، مدعی‌ست با حضور صدها هزار پناهجو، رفاه، فرهنگ و پیشینه کشور با خطر و چالش روبه‌رو است. از سال ۲۰۱۲ به این سو شماری بالغ بر ۴۰۰ هزار پناهجو وارد سوئد شده‌اند. در سال ۲۰۱۵، یعنی سه سال پیش و در جریان بحران پناهجویان در اروپا، ۱۶۳ هزار پناهجو وارد سوئد شدند. با در نظر گرفتن جمعیت ۱۰ میلیونی سوئد، از این رقم بیشترین درصد پناهجویان در مقایسه با جمعیت کشور، در اروپا بود.

با وجود این، آمار همچنان حاکی از وضعیت خوب اقتصادی و رفاهی در سوئد است. بی‌کاری در حد ۶.۸ درصد است که برابر با میانگین اروپا است. بی‌کاری در میان جوانان به کم‌ترین میزان در ۱۵ سال گذشته رسیده‌است. بودجه و پرداختی‌ها به نیروهای پلیس، سلامت و بهداشت و آموزش و پرورش افزایش یافته و آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد بدهی دولت به کم‌ترین میزان از سال ۱۹۷۰ به این سو رسیده‌است.

اما از سوی دیگر آمار بی‌کاری در میان مهاجران ۱۰ درصد بیشتر از ساکنان کشور است و انتقادهای مختلفی نیز در مورد مسائلی مانند زمان انتظار برای پذیرش بیماران مطرح است. شماری از کارشناسان نیز می‌گویند شکاف اقتصادی و طبقاتی بیش از گذشته به چشم می‌آید، امنیت داخلی، به رغم کاهش ارقام مربوط به قتل و جنایت و افزوده‌نشدن شمار مجرمان، از جنبه‌‌های دیگری مسئله‌ساز شده است.

نظام دمکراتیک در سوئد پارلمانی‌ست. پارلمان دارای ۳۴۹ نماینده است و انتخابات هرچهار سال یک بار انجام می‌شود. سوسیال‌دمکرات‌ها دهه‌ها است که به جز برخی دوره‌های کوتاه، هدایت دولت را در دست داشته‌اند.

رویترز، اروپای آزاد، لوکال، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG