لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۷

تعلیق دو کارمند سفارت سوئد در تهران به دلیل تخلف در صدور ویزا


رسانه‌های سوئدی خبر دادند که سفارت این کشور در تهران دو نفر از کارکنان خود را به دلیل تخلف از قوانین صدور ویزا تعلیق کرده است.

رادیو اسوریا روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر گزارش داد که وزارت خارجه سوئد از تابستان امسال بازرسی‌های گاه و بی‌گاهی از سفارت این کشور در ایران داشته و متوجه شده صدور ویزا در برخی موارد برای شهروندان ایرانی اشتباه بوده و با دستورالعمل‌ها همخوانی نداشته است.

سوفیا کولبرگ از سخنگویان وزارت خارجه سوئد به رادیو اسوریا گفت: «این ماجرا به مسئله مهاجرت و صدور ویزا مربوط می‌شود. بنابراین مسئله برای ما خیلی جدی است.»

سوئد از کشورهای حوزه شینگن است که با دریافت ویزای آن می‌توان به ۲۵ کشور اروپایی دیگر نیز سفر کرد. این کشور یکی از مقاصد اصلی پناهجویانی است که روانه اروپا می‌شوند. سال ۲۰۱۵ نیز که اوج بحران پناهجویان در اروپا بود حدود ۱۶۳ هزار نفر درخواست پناهندگی از سوئد کردند، رقمی که یک رکورد در تاریخ سوئد محسوب می‌شود.

گزارش وزارتخانه سوئد اما نشان می‌دهد که این آمار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به شدت کاهش یافته و به چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار درخواست رسیده است که نشان از سخت‌گیری‌های بیشتر برای ورود خارجی‌ها به کشور دارد.

رادیو اسوریا اظهارات رونار هلسترام مدیر اداره مهاجرت سوئد را نیز در گزارش‌های خود بازتاب داده که درباره صدور غیرمجاز ویزا برای شهروندان ایرانی توضیح داده است.

وی بدون نام بردن از مورد خاصی گفته که در برخی موارد علی رغم آن که فرد متقاضی شرایط دریافت ویزای سوئد را نداشته، با درخواست ویزای او موافقت شده یا این که فرد متقاضی ویزا مدارک نادرستی را ارائه کرده و با این حال درخواست او پیش رفته است.

این مقام سوئدی سپس تاکید کرده که چنین اشتباهاتی به اعتبار سوئد در حوزه شینگن نیز لطمه می‌زند و باید به آن پایان داد.

در حال حاضر با گذرنامه ایرانی تنها می‌توان به ۳۶ کشور بدون درخواست قبلی ویزا سفر کرد. همین امر گذرنامه ایرانی را در جدول اعتبار گذرنامه‌های کشورهای جهان در رتبه ۹۳ فرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG