لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

هشدار یک مقام سوئدی: افغانستان سریع‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت در حال فروپاشی است


سازمان ملل می‌گوید تشدید درگیری‌های نظامی در ماه‌های گذشته حدود نیم میلیون نفر بر شمار آوارگان داخل افغانستان افزوده است
سازمان ملل می‌گوید تشدید درگیری‌های نظامی در ماه‌های گذشته حدود نیم میلیون نفر بر شمار آوارگان داخل افغانستان افزوده است

پِر اولسون فرید، وزیر همکاری توسعه بین‌المللی سوئد، روز شنبه هشدار داد که فروپاشی اقتصادی افغانستان نزدیک است و همین امر، خطر ورود این کشور به یک بحران سیاسی جدید را به دنبال خواهد داشت.

وزیر سوئدی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در دوبی تصریح کرد که فروپاشی افغانستان «سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌کردیم» در حال رخ دادن است.

اتحادیه اروپا متشکل از ۲۷ کشور از جمله سوئد، از زمان تصرف قدرت به دست طالبان در ماه اوت، ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داده اما کمک‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده است، رویه‌ای که بسیاری از کشورهای دیگر و بانک جهانی نیز در پیش گرفته‌اند.

همزمان، بی‌ثباتی سیاسی، ذخایر بلوکه‌شده خارجی، سیستم مالی عمومی فروپاشیده، از بین رفتن بانک‌های داخلی و تاثیر همه‌گیری کووید۱۹ از جمله عواملی هستند که به تشدید بحران اقتصادی در افغانستان دامن زده‌اند.

آقای فرید همچنین گفت که سوئد به دنبال افزایش تلاش‌ها از طریق گروه‌های جامعه مدنی افغانستان برای تامین خدمات اولیه است، اما سایر کشورها نیز باید متقاعد شوند که این کار بدون مشروعیت‌بخشی به طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان امکان‌پذیر خواهد بود.

بر اساس گزارشی که سازمان ملل متحد در شهریورماه امسال منتشر کرد «خط فقر در افغانستان تا نیمه سال ۲۰۲۲، ۹۸ درصد مردم این کشور را شامل خواهد شد».

کارشناسان سازمان ملل پیشتر درباره بحران انسانی در افغانستان به دلیل خشکسالی، آوارگی و فقر مزمن همزمان با روی کار آمدن طالبان هشدار داده بودند.

صلیب سرخ روز جمعه ۳۰ مهر از جامعه بین‌المللی خواست تا با طالبان تعامل کنند و هشدار داد که گروه‌های امدادی به تنهایی فقط توان ارائه راه‌حل‌های موقت را دارند.

تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

معاون نخست‌وزیر طالبان روز ۲۸ مهر در نشست آینده افغانستان در مسکو گفته بود که انزوای افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست و جامعه جهانی باید حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG