لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

ارتش سوریه آخرین شهر تحت کنترل داعش در حمص را «تصرف کرد»


خرابه‌های شهر تلبیسه در حمص
خرابه‌های شهر تلبیسه در حمص

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، ارتش بشار اسد و نیروهای متحد آن، آخرین شهر مهم در تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی در استان حمص را به کنترل خود درآورده‌اند. ارتش سوریه و متحدانش اکنون به ۵۰ کیلومتری استان دیرالزور رسیده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، گزارش داده‌است که شهر السخنه، در شمال‌شرقی شهر باستانی پالمیرا، در روز ۱۴ مرداد به کنترل نیروهای ارتش سوریه درآمده‌است.

رسانه‌های وابسته به گروه حزب‌الله لبنان و نیز خبرگزاری دولتی سوریه نیز از پیشروی در السخنه و مناطق اطراف آن خبر داده‌اند.

موضوع دیگری که در مورد تصرف السخنه از اهمیت برخوردار است، نزدیکی این شهر به استان دیرالزور، است.

دیرالزور که تقریبا به‌طور کامل در کنترل «حکومت اسلامی» است، همان‌جایی‌ست که در خردادماه گذشته، و در پی حملات مرگبار تهران توسط داعش، هدف حملات موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت.

رویترز می‌گوید، در پی حملات و نبردهای ارتش اسد که از حمایت روسیه برخوردار است و نیز ائتلاف به رهبری آمریکا و نیروهای مورد حمایت آن، مانند «نیروهای دمکراتیک»، گروه «حکومت اسلامی» در سوریه در حال تحلیل و تضعیف است.

این خبرگزاری در عین حال افزوده است که نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران با کمک روسیه، در حال پیش‌روی در استان حماه نیز هستند. آن‌ها همچنین توانسته‌اند در جنوب استان رقه نیز پیشروی کنند.

شهر رقه در حال حاضر هدف حملات «نیروهای دمکراتیک سوریه» قرار دارد که از حمایت ایالات متحده برخوردار است. رقه مرکز اصلی حضور داعش در سوریه به‌شمار می‌رود.

جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و بین ۳۵۰ هزار تا حدود نیم میلیون کشته و بیش از ۱۰ میلیون آواره برجای گذاشته‌است.

روز شنبه نماینده آمریکا در ائتلاف علیه داعش گفته بود، گروه حکومت اسلامی ۷۸ درصد از مناطق تحت سلطه خود در عراق و ۵۸ درصد را در سوریه از دست داده اما هنوز دو هزار جنگجوی آن در رقه در سوریه حضور دارند.

XS
SM
MD
LG