لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

خبرهای کوتاه

سوریه از دفع حمله موشکی به حماه خبر داد

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

یک منبع نظامی سوریه پنجشنبه اعلام کرد که سامانه‌ دفاعی این کشور یک موشک را در آسمان «مصیاف» در نزدیکی شهر حماه رهگیری و منهدم کرده است.

به گزارش رویترز این منبع نظامی در پیامی الکترونیکی نوشته است که این موشک از سمت شمال لبنان شلیک شده بود.

تلویزیون دولتی سوریه نیز از صدای یک انفجار مهیب در «مصیاف» در نزدیکی شهر حماه در ساعت ۲۳:۰۶ خبر داده بود.

هنوز گزارشی در خصوص خسارات و تلفات احتمالی این حمله موشکی منتشر نشده است.

رویترز می‌گوید، سخنگوی ارتش اسرائیل حاضر نشده است در خصوص این خبر ابراز نظر کند، اما اسرائیل پیشتر بارها حملات به مناطقی در سوریه را تایید کرده است. برخی از حملات به دمشق، پایتخت سوریه، از آسمان لبنان انجام شده بود.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی، به بیمارستان اعصاب و روان رازی تبریز منتقل شد

نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را دارند
نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را دارند

رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی که در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان مرکزی تبریز بود، از ۱۱ فروردین «با تصمیم مقامات امنیتی» به بیمارستان اعصاب و روان رازی منتقل شده است.

سینا یوسفی، وکیل دادگستری، روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئيتر سابق) نوشت: «به خاطر تحت نظر قرار گرفتن در بخش بوعلی امکان باخبر شدن از وضعیت ایشان عملا ناممکن شده است.»‌

آقای یوسفی با بیان اینکه در دوران شوروی سابق «فرستادن به آسایشگاه روانی» برای مجازات استفاده می‌شد، اعلام کرد: «جمهوری اسلامی می‌خواهد از مجازات‌های دوران شوروی سابق برای سرکوب مخالفان استفاده کند.»‌

این وکیل دادگستری در انتها با اشاره به اینکه از روند دادرسی پروندهٔ این زندانی سیاسی «هیچ اطلاعی در دسترس نیست» گفت: «با توجه به سابقه‌ای که در سرکوب مخالفان این‌چنینی وجود دارد، جان او در خطر است.»

رویا ذاکری که در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به «دختر تبریز» شهرت دارد، آذرماه سال گذشته نیز در ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که نهادهای امنیتی تاکنون سه مرتبه او را در بیمارستان اعصاب و روان بستری کرده و تلاش دارند او را بیمار روانی جلوه دهند.

خانم ذاکری در این ویدئو گفته بود: «پس از آن که در اعتراضات مردمی پارسال کاغذی را با شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه در دست گرفتم و به جلوی دانشگاه تبریز رفتم، در حمله پلیس، بازداشت و پس از آن سه بار با دستور قاضی، در بیمارستان روانی رازی بستری شدم.»

نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را داشته‌اند.

در همین زمینه سامان صیدی (یاسین) خواننده معترض و زندانی سیاسی، برای دومین بار به بیمارستان روانپزشکی امین آباد شهر ری منتقل شده بود.

ادامه بارندگی در ایران؛ آماده‌باش نیروهای امدادی و تشکیل ستاد بحران در استان‌ها

جاری‌ شدن آب در خیابان‌های کرمانشاه پس از بارندگی شدید در این استان
جاری‌ شدن آب در خیابان‌های کرمانشاه پس از بارندگی شدید در این استان

سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرد به‌ دلیل تداوم بارش، ستادهای آمادگی بحران در چندین استان‌ تشکیل شده و نیروهای امدادی در مناطق شمالی، غربی و شمال غرب کشور در حالت آماده‌باش هستند.

حسین ظفری، سخنگوی این سازمان، روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در تشریح آخرین وضعیت استان‌های سیل‌زده گفت که شب گذشته بارش‌های شدیدی در استان‌های غربی و جنوبی کشور داشتیم، به‌ طوری که در استان خوزستان و شهر دزفول میزان بارش به ۱۲۷ میلیمتر رسید.

به گفته او، در ایلام، خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری، راه‌های عشایری «آسیب جدی» دیده‌اند و تعدادی دام نیز تلف شده‌اند، اما تداوم بارندگی تلفات جانی بر جا نگذاشته‌ است.

این مقام سازمان مدیریت بحران ایران در عین حال اضافه کرد که در حال حاضر، همه راه‌های اصلی کشور «باز است» و برق که در شهر معمولان استان لرستان قطع شده بود، وصل شده و در اهواز و ایلام و چهارمحال و بختیاری، افرادی که خانه‌هایشان دچار آب‌گرفتگی شده بود یا در محاصره سیلاب بودند، به مناطق امن منتقل شدند.

گزارش‌های شب گذشته خبرگزاری‌ها در ایران حاکی از بارش شدید همراه با رعد و برق و باد در اهواز بود که موجب جاری شدن آب در سطح معابر و اختلال در تردد شهروندان و غافلگیری آنها شد.

آن‌ طور که صابر علیدادی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام کرده، میزان بارندگی اهواز «در حدود ۳۰ دقیقه و حدود ۳۰ میلی‌متر بوده که این عدد بسیار بالاست».

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «توفان و بارندگی‌های اخیر که می‌توان گفت در تاریخ خوزستان بی‌سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.»

مسعود اسدی افزوده که به بیش از «صد هزار» هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا «۵۰ درصد» خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

به گفته وی، علاوه بر خسارت به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرده که خروجی سد دز با هدف کنترل سیلابِ ناشی از بارش‌های شدید در این استان در دو روز ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، افزایش می یابد.

عباس صدریان‌فر با اشاره به اینکه هم اکنون حجم آب مخازن سدهای استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، ادامه داد که این میزان در سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز صد درصد است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس نیز از خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی این استان خبر داد.

غلامرضا غلامی به خبرگزاری تسنیم گفته که به‌ دلیل حجم زیاد بارش، برخی از راه‌های روستایی آسیب دیده و برخی از مزارع گندم و محصولات دیگر نیز دچار خسارت شدند و برخی از اراضی کشاورزی هم به دلیل حجم و شدت بارش دچار فرسایش و آسیب شدند.

مهدی صفایی، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چالوس نیز گفته که آزادراه تهران شمال که شب گذشته بر اثر ریزش سنگ و بارندگی مسدود شده بود بازگشایی شد.

رئیس پلیس راه تهران بزرگ شب گذشته اعلام کرده بود، آزادراه تهران شمال به علت سیلاب و ریزش کوه در محدوده تونل ۱۲ مسدود شده است.

کارشناسان هواشناسی کماکان نسبت به تداوم بارش باران، وزش باد، رعد و برق و وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور از جمله در استان خراسان شمالی، قزوین، کاشان هشدار می‌دهند.

افزایش انتقاد از دانشگاه تهران به دلیل انتصاب همسر رئیسی در «هیئت جذب اساتید»

اعطای این سمت به جمیله علم‌الهدی در دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته که در زمان فعالیت دولت ابراهیم رئیسی اساتید بسیاری از این دانشگاه اخراج شده‌اند
اعطای این سمت به جمیله علم‌الهدی در دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته که در زمان فعالیت دولت ابراهیم رئیسی اساتید بسیاری از این دانشگاه اخراج شده‌اند

انتصاب جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، به عنوان عضو هیئت اجرایی جذب استاد در دانشکده خانواده دانشگاه تهران با انتقاد و واکنش زیاد از سوی فعالان سیاسی نزدیک به حکومت روبه‌رو شده است.

با افزایش انتقاد، روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، مجبور به پاسخگویی شد و با «هدفمند» خواندن این انتقادات در بیانیه‌ای اعلام کرد که دلیل این انتصاب «شخصیت حقوقی» همسر ابراهیم رئیسی است.

این دانشکده در بیانیه خود نام پنج شخصیت حقوقی از جمله خانم علم‌الهدی با عنوان «دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی»‌ و انسیه خزعلی، «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده» را مطرح کرده است.

با وجود این، در این بیانیه توضیحی در مورد دلیل تعیین این شخصیت‌های حقوقی ارائه نکرده است.

این در حالی است که یکی از نکاتی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند، «چند شغله» بودن خانم علم‌الهدی است. نکته دیگر که مورد انتقاد قرار گرفته عدم انتصاب اساتید دانشگاه تهران در این سمت است.

اعطای سمت به جمیله علم‌الهدی و انسیه خزعلی در هیئت جذب اساتید یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته که در زمان فعالیت دولت ابراهیم رئیسی اساتید بسیاری از دانشگاه‌های ایران به خصوص دانشگاه تهران به دلایل سیاسی اخراج،‌ تعلیق یا به اجبار بازنشسته شده‌اند.

روزنامه اعتماد شهریورماه سال گذشته در گزارشی فهرستی از ۵۲ استاد اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد که نشان می‌داد موج اخیر اخراج استادان دانشگاه از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان در دانشگاه‌های مختلف ایران چنان گسترده بود که شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خواند.

بارندگی و «آب‌گرفتگی» به بروز چند فرونشست‌ در محوطه باستانی نقش رستم انجامید

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی، نقش‌برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای موسوم به کعبهٔ زرتشت و نقش‌برجسته ای از دوران ایلامیان ازجمله آثار مجموعه «نقش رستم» است
آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی، نقش‌برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای موسوم به کعبهٔ زرتشت و نقش‌برجسته ای از دوران ایلامیان ازجمله آثار مجموعه «نقش رستم» است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید می‌گوید بر اثر بارندگی‌های اخیر محوطه باستانی نقش رستم در استان فارس «دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است».

علیرضا عسگری چاوردی روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، به خبرگزاری تسنیم گفت: «بخشی از مشکلات مجموعه هم به آوار گستردهٔ بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب‌شده باستانی دچار رانش شد.»

به گفته او، بخشی از فرونشست‌ در این محوطه باستانی هم مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است.

نقش رستم محوطه‌ای باستانی در کوه‌های استان فارس در شش کیلومتری تخت جمشید است که پیش از این نیز اخباری مبنی بر «ترک‌ها، شکاف‌ها و فرونشست زمین» در آن منتشر شده بود.

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی، نقش‌برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای موسوم به کعبهٔ زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران ایلامیان ازجمله آثار مجموعهٔ نقش رستم است.

مریم دهقانی، عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست مهندسی دانشگاه شیراز، دوم مهر سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود که یک لبه فرونشست به فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری از منطقه باستانی «نقش رستم» رسیده که پهنای این شکاف‌ها به حدود نیم متر تا ۷۰ سانتی‌متر می‌رسند و هر سال با شن و ماسه پر می‌شوند اما دوباره سر باز می‌کنند.

در سال‌های گذشته کارشناسان بارها درباره بحرانی‌ شدن فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران و آسیب جدی به آثار تاریخی و باستانی هشدار داده‌اند.

روزنامه «هم‌میهن» ۱۷ خرداد به نقل از یک کارشناس باستان‌شناسی که نخواسته بود نامش فاش شود، از بناهایی مانند «مسجد حکیم و عتیق، بقعه شهشهان، درب امام، حمام وزیر، مسجد و حمام علی قلی‌آقا و مسجد سید» در اصفهان نام برده بود که درگیر فرونشست شده‌اند.

فیلم مستند درباره ریحانه جباری، قربانی اعدام، دو جایزه سینمای آلمان را تصاحب کرد

ریحانه جباری در یکی از جلسات دادگاه
ریحانه جباری در یکی از جلسات دادگاه

جایزه بهترین تدوین و بهترین فیلم در مراسم بهترین‌های سینمای آلمان به مستند «هفت زمستان در تهران» درباره ریحانه جباری، ساخته اشتفی ندرزول، کارگردان آلمانی، اهدا شد.

جوایز این فیلم جمعه شب، ۱۴ اردیبهشت، اهدا شد.

ریحانه جباری در ۱۹ سالگی به جرم قتل مرتضی سربندی، از مأموران پیشین وزارت اطلاعات، بازداشت و بعدتر اعدام شد. او اتهام قتل غیرعمد را پذیرفته و دلیل آن را دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی اعلام کرده بود.

این فیلم مستند به روایت زندگی و اعدام ریحانه جباری بر مبنای تصاویر تاکنون دیده‌نشده و نامه‌های او از زندان و صحبت‌های خانواده‌اش می‌پردازد.

از صدای زر امیرابراهیمی، بازیگر ایرانی سرشناس ساکن فرانسه، به جای ریحانه جباری در این مستند استفاده شده است.

ریحانه جباری پس از هفت سال تلاش برای اثبات بی‌گناهی خود در نهایت در ۳ آبان ۱۳۹۲ اعدام شد.

شعله پاکروان مادر ریحانه جباری که در مراسم اهدای این جوایز حضور داشت از ضرورت تلاش برای لغو حکم اعدام در ایران و همچنین از خطر اعدام توماج صالحی، خواننده معترض محکوم به اعدام، سخن گفت.

او در عین حال اسامی دیگر محکومان به اعدام همچون عباس دریس، رضا رسایی و مجاهد کورکور را بر زبان آورد و خواستار مبارزه برای آزادی آنها شد.

خانم اشتفی ندرزول، کارگردان این مستند نیز در مراسم دریافت جایزه گفت که برنده اصلی این جایزه ریحانه جباری است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ می‌گویند کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در مدیترانه هدف قرار می‌دهند

شبه‌نظامیان حوثی‌ (عکس از آرشیو)
شبه‌نظامیان حوثی‌ (عکس از آرشیو)

یک سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران در یمن، جمعه ۱۴ اردیبهشت، از آغاز مرحله‌‌ای جدید از عملیات این گروه و هدف قرار دادن همه کشتی‌هایی که با اسرائیل مرتبط هستند، خبر داد.

یحیی سریع در یک کنفرانس خبری گفت: «ما همه کشتی‌هایی که عازم اسرائیل باشند را در دریای مدیترانه و در هر منطقه در تیررس هدف قرار خواهیم داد.»

این سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی اضافه کرد که این گروه مورد حمایت ایران از عبور همه کشتی‌های شرکت‌های مرتبط با بنادر اسرائیل «بدون در نظر گرفتن مقصدشان جلوگیری خواهد کرد.»

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران که مناطق پرجمعیت یمن را در کنترل خود دارند، از آبان سال گذشته در حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، حملات موشکی و پهپادی را به کشتی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند.

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها٬ پیشتر تهدید کرده که گروه او به کشتی‌ها در مسیر اقیانوس هند به سمت دماغه امید نیک نیز حمله خواهد کرد.

یک منبع نظامی نزدیک به گروه حوثی که نامی از او برده نشده، ۲۴ اسفند سال گذشته به خبرگزاری‌ها گفته بود حوثی‌ها یک موشک «هایپرسونیک با قابلیت کُشندگی بالا» آزمایش کرده و در حال آماده‌سازی برای وارد کردن این موشک‌ها به زرادخانه نظامی خود هستند.

او در ادامه ادعای خود گفته است «موشک هایپرسونیک که سوخت جامد مصرف می‌کند، با موفقیت آزمایش شد و سرعت آن می‌تواند به ۸ ماخ (هشت برابر سرعت صوت یا ده هزار کیلومتر در ساعت) برسد».

حوثی‌ها پس از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، در چند ماه گذشته با ادعای «حمایت از مردم فلسطین» تقریبا به شکل روزانه حملاتی را علیه کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام می‌دهند و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت دریا پرتاب می‌کنند.

این گروه در آغاز اعلام کرده بود که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهد، اما در پی واکنش نظامی ایالات متحده و بریتانیا، کشتی‌های مرتبط با این دو قدرت غربی را نیز «اهداف مشروع» نامیده است.

این حملات اغلب ناموفق هستند اما گاهی اوقات به کشتی‌ها آسیب رسانده‌اند و تردد تجاری در یک مسیر مهم کشتیرانی را مختل کرده‌اند.

در واکنش به این حملات، ایالات متحده و متحدانش مجبور به افزایش حضور کشتی‌های نظامی خود در امتداد این آبراه شده‌اند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، سلاح و سایر تاسیسات حوثی‌ها انجام داده‌اند.

وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید تحریم‌های اخیر ایران کسی را مرعوب نمی‌کند

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا،
گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا،

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت به تحریم‌های جمهوری اسلامی علیه خودش واکنش نشان داد و آنها را بی تاثیر دانست.

گرانت شاپس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران مسئول بسیاری از بی‌ثباتی‌های منطقه از طریق شبکه غیرقانونی نیروهای تروریستی نیابتی خود (شامل) حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها، شبه نظامیان مرتبط با ایران و حملات مستقیم آنها است.»

وزیر دفاع بریتانیا تصریح کرد: «اگر ایران فکر می‌کند که با تحریم‌های اخیر کسی را مرعوب می‌کند، کاملا در اشتباه است.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، اعلام کرد که ۲۵ فرد حقیقی و حقوقی از دو کشور ایالات متحده و بریتانیا را با اتهام «حمایت و تأمین مالی» اسرائیل در ارتباط با جنگ غزه به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

این وزارتخانه در دو پیام در شبکه ایکس خبر داد که هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی و هشت شخص و پنج نهاد بریتانیایی را «به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات» دولت اسرائیل در طول جنگ غزه تحریم کرده است.

بر اساس قانونی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی به آن استناد کرده، این افراد از دریافت روادید و «امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران» و داشتن حساب بانکی در نظام مالی ایران محروم می‌شوند.

وزیر دفاع بریتانیا و فرمانده فرماندهی استراتژیک ارتش این کشور و فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا و فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور از جمله مقام‌های عالی‌رتبه‌ای هستند که در فهرست تحریم‌های تهران قرار گرفته‌اند.

در پی حمله گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی تلقی می‌شود به خاک اسرائیل ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند؛ اسرائیل در پاسخ به این حمله عملیاتی گسترده با هدف غزه را آغاز کرد که هنوز به پایان نرسیده و تاکنون جان بیش از ۳۴ هزار نفر در این باریکه را گرفته است.

جمهوری اسلامی از بزرگ‌ترین حامیان مالی و تسلیحاتی حماس است و از روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که حمله این گروه به خاک اسرائیل انجام شد، هم پذیرای رهبران حماس در تهران بوده و هم مقام‌های حکومت دیدارهایی متعدد با این رهبران در خارج از کشور داشته‌اند.

آمریکا، روسیه را مسئول حملات سایبری علیه کشورهای اروپایی دانست

وزارت خارجه آمریکا، روسیه را مسئول حملات سایبری «مخرب» علیه کشورهای اروپایی، از جمله آلمان و جمهوری چک دانست و این حملات را به شدت محکوم کرد.

روز جمعه چهارم اردیبهشت، ابتدا آلمان اعلام کرد که بخش‌های دفاعی و هوافضای این کشور هدف حملات سایبری روسیه قرار گرفته است و همزمان از احضار کاردار مسکو در برلین خبر داد.

وزارت خارجه جمهوری چک نیز خبر داد که مؤسسات این کشور مورد حمله سایبری روسیه قرار گرفته‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده فعالیت سایبری مخربِ اداره کل اطلاعات ستاد نیروهای مسلح روسیه (GRU) که همچنین با نام «ای‌پی‌تی۲۸» شناخته می‌شود، علیه کشورهای آلمان، جمهوری چک، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و سوئد را به شدت محکوم می‌کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای میلر همچنین تاکید کرد که «ای‌پی‌تی۲۸»، که با نام‌های «فَنسی بِرز»، «استرانسیوم» و «فارست بلیزارد» نیز شناخته می‌شود، «یک عامل تهدید است که در رفتارهای مخرب، بی‌ثبات‌کننده و مختل‌کننده سابقه طولانی دارد».

گروه «ای‌پی‌تی۲۸» دست‌کم از سال ۲۰۰۴ در سراسر جهان، عمدتاً در زمینه جاسوسی سایبری، فعال بوده و سال‌هاست خبرنگاران را هدف حملات سایبری قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه، این گروه هکری را به عملیات علیه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) مرتبط دانست و به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا که منجر به روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا شد نیز متهم کرد.

به گفته میلر، آمریکا برای «رفع ایرادات شبکه‌ای متشکل از صدها روتر کوچک اداری-خانگی که «ای‌پی‌تی۲۸»از آنها برای انجام فعالیت‌های هکری استفاده می‌کرده» با آلمان همکاری کرده است.

پس از آنکه آلمان و جمهوری چک، روسیه را مسئول سلسله حملات هکری اخیر خود دانستند، اتحادیه اروپا نیز حمله سایبری روسیه به زیرساخت‌های این دو کشور را محکوم کرد.

ایجاد اشتغال در آمریکا «کم‌تر از پیش‌بینی» و نرخ بیکاری رو به «افزایش» است

سیاستگزاران برای مهار تورم در آمریکا تلاش می‌کنند علاوه بر کاستن از نرخ اشتغال، شتاب در افزایش حقوق را نیز کنترل کنند
سیاستگزاران برای مهار تورم در آمریکا تلاش می‌کنند علاوه بر کاستن از نرخ اشتغال، شتاب در افزایش حقوق را نیز کنترل کنند

آمارهای دولتی که روز جمعه ۱۴ اردیبهشت منتشر شد نشان می‌دهد که ایجاد اشتغال در آمریکا در ماه آوریل از پیش‌بینی کارشناسان «کند‌تر» بوده و همزمان نرخ بیکاری هر چند اندک ولی رو به «افزایش» است.

این شاخص‌ها نشان می‌دهند که هر چند بازار کار در آمریکا هنوز فعال و مقاوم است ولی در مقایسه با قبل تا حدی از تپش افتاده است.

براساس آمارهای اداره کار آمریکا مجموع استخدام‌های جدید در ماه آوریل ۱۷۵ هزار مورد بوده در حالی که این رقم در ماه مارس حدود ۳۱۵ هزار بود.

همزمان نرخ بیکاری نیز که در ماه مارس ۳.۸ درصد بود با اندکی افزایش در ماه آوریل به ۳.۹ رسیده است.

هر چند موارد جدید استخدام در ماه آوریل به نسبت ماه قبل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته، ولی هنوز بالای صد هزار نفر بوده که به اعتقاد کارشناسان حد نصاب مطلوب برای حفظ نرخ بیکاری در حد باثباتی است.

سیاستگزاران برای مهار تورم در آمریکا تلاش می‌کنند علاوه بر کاستن از نرخ اشتغال، شتاب در افزایش حقوق را نیز کنترل کنند.

اگر شاخص‌های ماه آوریل را مبنا قرار دهیم پرداخت ساعتی حقوق شاغلان در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار کار باثبات و پر رونق آمریکا یکی از عوامل مهم تشویق مصرف و رشد اقتصادی این کشور به رغم چند سال افزایش نرخ متوسط بهره بانکی بوده که معمولا استقراض را برای خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گران‌تر می‌کند.

رضا سلمان‌زاده، پدر دادخواهِ زندانی، با «علائم سکته مغزی» به بیمارستان منتقل شد

رضا سلمان‌زاده به «محاربه» و «افساد فی‌الارض»‌ متهم شده است
رضا سلمان‌زاده به «محاربه» و «افساد فی‌الارض»‌ متهم شده است

رسانه‌های حقوق بشری می‌گویند رضا سلمان‌زاده، زندانی سیاسی، «در پی وخامت حال جسمانی» از زندان قزلحصار به بیمارستان منتقل شده است.

خبرگزاری هرانا با انتشار این خبر نوشت که آقای سلمان‌زاده شامگاه پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، «علائم سکته مغزی» را از خود نشان داده است.

اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت کنونی این پدر دادخواه منتشر نشده است.

رضا سلمان‌زاده، پدر مهدی سلمان‌زاده، نوجوان ۱۴ ساله‌ای است که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۸ کشته شد.

آقای سلمان‌زاده در اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و در دادگاه انقلاب به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد. اما پرونده او در بهمن همان سال با بخشنامه عفو مختومه شد.

پس از آتش‌سوزی در زندان اوین در مهرماه همان سال پرونده جدیدی برای این زندانی سیاسی گشوده و او به «محاربه» و «افساد فی‌الارض»‌ متهم شد که تاکنون برای این پرونده دادگاهی برگزار نشده است.

آقای سلمان‌زاده شهریور سال گذشته به همراه کامیار فکور و احمدرضا حائری از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل شد و تاکنون در این زندان به سر می‌برد.

جمهوری اسلامی بسیاری از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال‌های گذشته را با تهدید، احضار، بازداشت و احکام قضائی سنگین روبرو کرده است.

در همین زمینه پدر محمد مهدی کرمی از معترضان اعدام‌شده، که در مرداد سال گذشته بازداشت شد، از سوی قوه قضائیه به «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «تحصیل مال نامشروع» و «پولشویی» متهم شده است.

مولوی عبدالحمید خواستار «شفاف‌سازی» حکومت ایران درباره نیکا شاکرمی شد

قوه قضائیه دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را بازنشر کرده‌اند، اعلام جرم کرده است
قوه قضائیه دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را بازنشر کرده‌اند، اعلام جرم کرده است

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید «وظیفه حاکم و دستگاه قضائی» است که در مورد کشته‌شدن نیکا شاکرمی «شفاف‌سازی» کنند.

آقای عبدالحمید روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه با اشاره به «انعکاس گسترده‌» گزارش بی‌بی‌سی جهانی در مورد نحوهٔ کشته‌شدن خانم شاکرمی، در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت مقامات جمهوری اسلامی باید «نسبت به مردم و شکایت آن‌ها از مأموران بی‌طرف باشند».

او در ادامه با بیان اینکه «اگر مقامی شکنجه یا تجاوز کرده باید به صورت قانونی مجازات شود»، افزود: «مجریان عدالت و قانون باید اول از خود و نزدیکانشان شروع کنند.»

سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.

به گفته بی‌بی‌سی جهانی، این سند خلاصه‌ای از «صورت‌جلسه و گزارش» پروندۀ نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان نیکا شاکرمی و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

با وجود واکنش گسترده به این گزارش، قوه قضائیه جمهوری اسلامی دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده‌اند اعلام جرم کرده است.

رضا شفاخواه، وکیل دادگستری، روز جمعه در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مرضیه محمودی،‌ روزنامه‌نگار، «در پی اظهار نظر در خصوص گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی به شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای رسانه احضار شد».

نیکا شاکرمی یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران کشته شد.

نهادهای حکومتی خانواده شاکرمی را مجبور کردند پیکر این نوجوان را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک بسپارند.

مقام کانون هموفیلی: داروهای جدید این بیماری تحت پوشش بیمه قرار ندارد

رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران با تأکید بر اثربخشی بهتر «شیوه‌های نوین درمان هموفیلی»، گفت با این حال «داروهای جدید» این بیماری، تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

امین افشار روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا افزود که «سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه در مورد داروهای جدیدی که وارد بازار می‌شوند، توجه کمتری نشان می‌دهند.»

او تأکید کرد که در مورد این داروها «بیمار مجبور است فرانشیزی پرداخت کند».

فرانشیزی به خسارتی گفته می‌شود که شرکت بیمه آن را پرداخت نمی‌کند و به همین دلیل پرداخت آن بر عهدهٔ بیمه‌شونده است. به این ترتیب که شرکت بیمه، رقم تعیین شده‌ای را به عنوان فرانشیز تعیین می‌کند که این مبلغ از خسارت قابل پرداخت کسر خواهد شد.

آقای افشار در ادامه گفت: «طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند.»

رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران همچنین تأکید کرد که هزینه پایه‌ای این بیماری «۱۰۰ میلیون تومان» است و گاهی «هزینه‌های این بیماری به میلیاردها تومان نیز می‌رسد».

بسیاری از شهروندان ایرانی مبتلا به بیماری‌های خاص مانند هموفیلی علاوه بر عدم پوشش مناسب هزینه‌ها از سوی بیمه از کمبود دارو و عدم دسترسی مناسب به خدمات درمانی نیز رنج می‌برند.

در همین زمینه خانواده بیماران «هموفیلی فاکتور هشت» تیرماه سال گذشته در نامه سرگشاده‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی درباره پیامدهای توقف واردات داروهای مورد نیاز فرزندان خود به‌بهانه «گرانی» ابراز نگرانی و از سیاست‌های وزارت بهداشت انتقاد کردند.

کمبود و نبود دارو به‌ویژه در مورد بیماری‌های خاص تبدیل به یکی از معضلات جدی بیماران و خانواده‌های آن‌ها در ایران شده است.

بازماندگان جنگ ایران و عراق: به جای توماج ما را اعدام کنید

صدها تن از خانواده‌ها، بازماندگان و آسیب‌دیده‌های جنگ ایران و عراق با انتشار نامه‌ای سرگشاده، از حاکمان جمهوری اسلامی خواستند که توماج صالحی، خواننده اعتراضیِ زندانی را اعدام نکنند.

بیش از ۴۶۰ نفری که این بیانیه را امضا کرده‌اند، نوشتنه‌اند: «به جای توماج‌ها ما را اعدام کنید. این ما بودیم که انسان خطاکار را در جایگاه خدایی نشاندیم و مقدمات فساد فی‌الارض را فراهم کردیم».

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور فراوان داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

او چند هفته پس از آغاز این اعتراضات بازداشت شد و پس از ماه‌ها بازداشت به بیش از شش سال حبس محکوم شد، حکمی که قرار بود پس صدور رأی دیوان عالی کاهش یابد، اما به دست یک قاضی در اصفهان برخلاف روال معمول به اعدام افزایش یافت.

صدها تن از خانواده‌ها، بازماندگان و آسیب‌دیده‌های جنگ ایران و عراق در بخشی از نامه خود تأکید کرده‌‌اند: «حکومتی که پاسخگوی هیچ‌کدام از ابربحران‌های خود ساخته‌اش نیست، همه‌روزه نیروهای مسلح را به‌قصد ارعاب و وحشت راهی خیابان‌ها می‌کند و حالا حکم اعدامی شرم‌آور برای یک هنرمند معترض و جوان صادر کرده است».

امضا کنندگان این نامهٔ سرگشاده در انتها ازحاکمان جمهوری اسلامی خواسته‌اند «هرچه سریعتر برخورد نظامی و انتظامی با زنان نجیب و آزاده ایران به بهانه حجاب اجباری را خاتمه دهند».

آنها همچنین به حاکمان جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند «تا دیر نشده» از تهدید و ارعاب جوانان و تشویش همه روزه اذهان عمومی دست بردارند و کشور را «به پرتگاه فروپاشی» نبرند.

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای برای توماج صالحی، خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اصفهان موج گسترده جهانی اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد نزدیک به ۱۸۰ هنرمند، نویسنده، ورزشکار و کنشگر فرانسوی و ایرانی در نامه‌ای به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از او خواستند تا از همه توان خود برای لغو حکم اعدام توماج صالحی، استفاده کند.

وکیل سامان صیدی: موکلم بیمار است، اما آزادش نمی‌کنند

سامان صیدی
سامان صیدی

وکیل سامان صیدی (یاسین)، خواننده معترض، می‌گوید با وجود آنکه این زندانی سیاسی «مشمول عدم تحمل حبس» است، اما تاکنون پرونده پزشکی آقای صیدی به پزشکی قانونی ارجاع نشده و از آزادی او جلوگیری شده است.

رامین صفرنیا، وکیل دادگستری، روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «با توجه به گزارش بیمارستان رازی تهران که به زندان قزلحصار ارسال شده است بیماری‌های موکل مشهود است.»

آقای صفرنیا با بیان اینکه «پزشک زندان به موکل گفته با این گزارش مشمول عدم تحمل حبس هستید»، افزود سامان صیدی تلفنی به او گفته که قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اعلام کرده «هنوز گزارشی مبنی بر اعلام نظر پزشک متخصص برای دادگاه انقلاب ارسال نشده است.»

این وکیل دادگستری همچنین نوشته که موکلش درخواست «تسهیل در ارائه مستندات بیمارستان رازی به پزشک قانونی جهت اعلام نظر در خصوص وضعیت جسمی خود را دارد تا با فک بازداشت موقت با تامین قانونی بعد از۱۸ماه آزاد گردد».

دوم اردیبهشت‌ماه اعلام شد که با رأی دادگاه انقلاب تهران سامان صیدی (یاسین) به پنج‌ سال زندان در تبعید در یکی از شهرهای استان کرمان محکوم شده است.

او اوایل مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد، اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد.

سامان یاسین روز اول شهریور سال گذشته در یک فایل صوتی برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر خود، از جمله «اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی» را شرح داده بود.

تشکیل پرونده قضایی در پی آتش‌سوزی ویرانگر در شهرک امام‌زاده ابراهیم شَفت

به گفته مقام‌های محلی، این حادثه تلفات جانی نداشته است
به گفته مقام‌های محلی، این حادثه تلفات جانی نداشته است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت می‌گوید برای آتش‌سوزی گسترده چهارشنبه شب، ۱۲ اردیبهشت، در روستا و بازارچه امام‌زاده ابراهیم این شهرستان پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در این آتش‌سوزی در استان گیلان که ساعت ۱۲ شامگاه چهارشنبه آغاز شد، ده‌ها واحد مسکونی و تجاری به طور کامل در آتش سوختند.

علی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت، می‌گوید دستور تحقیقات برای شناسایی علت آتش‌سوزی صادر شده که پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص، دلیل آن مشخص خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان نیز در این زمینه اعلام کرد طبق برآوردهای اولیه، ۱۳۰ پلاک در قالب ۸۵ قطعه یک تا چهار طبقه دچار آتش‌سوزی شده و ۶۰ خانوار را آواره کرده است.

محمدرضا حق‌بین با اشاره به اسکان اضطراری این خانواده‌ها، گفته که مالکان واحدهای آسیب‌دیده، افراد بومی و فصلی هستند.

به گفته مقام‌های محلی، این حادثه تلفات جانی نداشته است.

روستای امام‌زاده ابراهیم از توابع شهرستان شفت در استان گیلان است.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG