لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

هشدار سازمان ملل و اتحادیه اروپا در مورد «فاجعه انسانی» در ادلب سوریه


از راست: دی‌میستورا و موگرینی
از راست: دی‌میستورا و موگرینی

نماینده ویژه سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد وقوع فاجعه انسانی تازه در سوریه، این‌بار در ادلب، هشدار داده و از ایران، روسیه و ترکیه خواسته‌اند برای دستیابی به آتش‌بس، اقدامات بیشتری انجام دهند.

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه، چهارم اردیبهشت ماه می‌گوید کمک‌های باقی‌مانده در دست نهادهای امدادرسانی روبه‌پایان است و جهان باید برای جلوگیری از یک فاجعه تازه انسانی، این‌بار در ادلب، دست به کار شود.

سخنان آقای دی‌میستورا در جمع نمایندگان کشورهایی که قصد کمک مالی به سوریه دارند، در بروکسل، بیان شده‌است.

آقای دی‌میستورا ضمن هشدار دادن در مورد وضعیت می‌گوید «با ۲.۵ میلیون نفری که در این محل جمع شده‌اند، ادلب یک چالش بزرگ را پدید آورده‌است».

نماینده ویژه سازمان ملل ابراز نگرانی کرده‌است که این منطقه به یک حلب یا یک غوطه شرقی دیگر تبدیل شود. اشاره او به جریان حملات گسترده و شدیدا مرگبار به شهر حلب، مرکز اقتصادی سوریه‌ است که نیروهای بشار اسد و متحدان آن با هدف بازپس‌گیری آن از شورشیان انجام دادند. غوطه شرقی نیز بخشی از حومه دمشق است که در آن هم نیروهای اسد با کمک روسیه دست به حملات شدیدی علیه شورشیان زدند.

بسیاری از گروه‌های شورشی که مناطق تحت کنترل خود را از دست داده‌اند، راهی ادلب، در شمال غربی سوریه شده‌اند.

روز سه‌شنبه فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با دی‌میستورا همراه و هم‌صدا شد. خانم موگرینی و نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه، از ایران، روسیه و ترکیه خواستند تا برای ایجاد آتش‌بس اقدامات و فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.

فدریکا موگرینی، می‌گوید «پیام اصلی این است که سوریه شطرنج نیست. سوریه یک بازی جغراسیاسی نیست».

پنی موردانت، وزیر توسعه بریتانیا، هم چهارم اردیبهشت ماه با اشاره به ۱۲ بار وتوی روسیه علیه قطعنامه‌های شورای امنیت در پیوند با سوریه، می‌گوید مسکو با این کار «چراغ سبزی به بشار اسد نشان داده تا به خشونت گسترده علیه حقوق انسانی مردم خودش دست بزند».

یک روز پیش از این کنفرانس نیز وزیران خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان، در جریان نشست خود در کانادا، عملکرد روسیه را «عاری از حس مسئولیت و بی‌ثبات‌کننده» نامیده و آن را محکوم کردند. در جریان آن کنفرانس جان سالیوان، سرپرست وزارت خارجه آمریکا، گفت «روسیه باید یک شریک سازنده در سوریه باشد، و در غیر این‌صورت، پاسخگو خواهد شد». وزیر خارجه آلمان نیز به خبرنگاران گفت «بدون روسیه، راه‌حل سیاسی برای سوریه دست‌نیافتنی‌ست».

مسکو و تهران، مهم‌ترین حامیان بشار اسد، می‌گویند به درخواست دولت مرکزی دمشق و برای «مبارزه با تروریسم» وارد کارزار نظامی سوریه شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رویترز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG