لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

رئیس هیئت مخالفان اسد: اکثریت مردم سوریه خواستار یک راه‌حل سیاسی هستند


نصر حریری در تصویری از نوامبر ۲۰۱۷
نصر حریری در تصویری از نوامبر ۲۰۱۷

رئیس هیئت مخالفان در مذاکرات صلح سوریه به خبرگزاری رویترز گفته در حالی‌که شرایط برای پیش‌برد یک راه‌حل سیاسی «مهیا شده»، وقت آن است که خواسته اکثریت مردم در آن کشور برای دستیابی به چنین راه‌حلی برآورده شود.

نصر حریری در مصاحبه‌ای که پس از دیدار با نماینده سازمان ملل در امور سوریه، با رویترز انجام داده اظهارات خوشبینانه‌تری را مطرح کرده تا آنچه در جمع خبرنگاران بیان کرده‌است.

آقای حریری ۲۹ دی ماه به رویترز گفته است «فکر می‌کنم ما اکنون بخت (رسیدن به صلح را) پیدا کرده‌ایم؛ چون تقریبا در سوریه آتش‌بس برقرار است، و تلاش‌ها برای مبارزه علیه تروریسم نتایج خوبی داده‌است».

حریری می‌گوید «اکنون وقت آن است از آن‌چه به‌دست آمده بهره برد: آتش‌بس، نبرد علیه تروریسم و این اعتقاد در میان اکثریت مردم سوریه که تنها راه پایان دادن به بحران، یک راه‌حل سیاسی است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه نصر حریری، پس از دیدار با گیر پِدرسون، نماینده تازه سازمان ملل در امور سوریه، گفته است مذاکرات صلح به‌دلیل نبود تمایل در بین کشورهای دیگر در حال حاضر «متوقف شده‌است».

رئیس هیئت مخالفان در مذاکرات صلح سوریه گفته است «فقدان تمایل در جامعه بین‌المللی برای پیشبرد راه‌حل سیاسی، به تلاش‌های سازمان ملل و نمایندگان آن شدیدا آسیب زده است».

گیر پدرسون، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در دی‌ماه جایگزین استفان دی‌میستورا، نماینده پیشین ملل متحد شد. او چندی پیش به دمشق سفر کرده بود، حال با مخالفان دیدار کرده و اول بهمن ماه نیز قرار است برای دیدار با مقام‌های روسیه، که در کنار ایران مهم‌ترین حامی بشار اسد، به مسکو سفر کند.

نصر حریری به رویترز گفته است «تمامی کشورها… ترکیه، تا حدی روسیه، و کشورهای عربی، بر این عقیده هستند که بدون یک راه‌حل سیاسی، عادی‌سازی روابط با حکومت [بشار اسد] غیر ممکن است».

جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱، پس از سرکوبی شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه حکومت اسد، آغاز شد. حال با گذشت هشت سال، کشته‌شدن دست‌کم نیم میلیون نفر و جابه‌جایی و آواره‌شدن بیش از نیمی از کل جمعیت، اسد موفق شده کنترل بخش‌های گسترده‌ای از کشور را به‌دست بگیرد.

با این حال آینده سوریه همچنان با پرسش‌ها و تردیدهای مختلفی روبه‌رو است. از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با دمشق تا انتقادهای پی‌در‌پی ایالات متحده و برخی دیگر کشورها از حضور و نفوذ ایران و خواست آن‌ها برای خروج کامل نیروهای ایرانی، و یا نگرانی‌ها از اقدامات احتمالی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کـرد در شمال سوریه.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG