لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

سفر هیئت روسی به آنکارا در پی ادامه بحران ادلب در سوریه


در حالی که حملات ارتش روسیه به ادلب صدها کشته بر جای گذاشته و ارتش ترکیه و سوریه درگیر شده‌اند، هیئتی از روسیه راهی ترکیه می‌شود و ایران نیز اعلام کرده که آماده میانجی‌گری در مناقشه ادلب میان آنکارا و دمشق است.

ارتش بشار اسد چندین ماه است که حملات به ادلب را آغاز کرده و از ابتدای سال ۲۰۱۹ پیشروی نیروهای سوریه به ادلب، یکی از آخرین مواضع شورشیان سوری شتاب گرفته است که به مرگ ۳۰۰ نفر و فرار بیش از ۵۲۰ هزار نفر از ساکنان محلی منجر شده است.

روز ۱۴ بهمن‌ماه نیروهای بشار اسد به پست‌های گشت‌زنی ترکیه در ادلب حمله کردند که هفت سرباز ترک و یک غیرنظامی کشته شد. ترکیه می‌گوید به تلافی این حملات ۵۰ موضع ارتش سوریه را مورد حمله قرار داده و ۷۶ نیروی ارتش اسد را کشته است.

ترکیه روز جمعه، ۱۸ بهمن‌ماه، اعلام کرد که اگرچه سه پست دیدبانی و گشت‌زنی ترکیه در حوالی ادلب به دست نیروهای بشار اسد افتاده، اما از پست‌های دیگر عقب نشینی نخواهد کرد و تا پایان ماه به ارتش سوریه فرصت داده که از سه پست یاد شده عقب‌نشینی کنند، وگرنه با حمله نیروهای ترک مواجه خواهند شد.

در این میان قرار است روز شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، هیئتی از روسیه به ترکیه برود تا درباره موضوع بحران ادلب مذاکره کند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیرخارجه ترکیه، می‌گوید می‌خواهیم در دیدار با مقامات روسیه موضوع جلوگیری از بحران انسانی و جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان در ادلب را مذاکره کنیم و اولویت اول ترکیه صلح در این منطقه است.

جیمز جفری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه نیز ۱۶ بهمن به روسیه در خصوص رویکرد این کشور در شمال سوریه هشدار داده و گفت که ایالات متحده بسیار بسیار نگران عملیات ارتش سوریه با حمایت روسیه است. وی بار دیگر از مسکو خواست تا به این درگیری‌ها پایان دهد.

در این میان، مجید تخت روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز ۱۸ بهمن‌ماه از آمادگی ایران برای کمک به حل اختلافات ترکیه و سوریه درباره ادلب خبر داد.

وی در نشست شورای امنیت این سازمان با موضوع اوضاع در «ادلب» سوریه گفت: «ایران به عنوان یکی از کشورهای ضامن روند آستانه آماده است از مساعی خود برای رفع اختلافات کنونی سوریه و ترکیه درباره وضع ادلب استفاده کند.»

وی گفت که مبارزه با تروریست‌ها باید ادامه یابد و در عین حال، باید از زندگی غیرنظامیان محافظت بیشتری شود.

جنگ سوریه که از بهمن ۸۹ آغاز شد تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. روسیه و ایران دو متحد اصلی حکومت بشار اسد در این جنگ بوده‌اند و ترکیه از برخی مخالفان مسلح حکومت سوریه حمایت کرده است.

منابع: روزنامه دیلی‌صباح و خبرگزاری آناتولی، رویترز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG