لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

استقبال آمریکا از گزارش‌ها در مورد آتش‌بس در ادلب سوریه


در خشونت‌های ماه‌های گذشته دست‌کم ۴۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند؛ در تصویر: ادلب، ۱۱ مرداد
در خشونت‌های ماه‌های گذشته دست‌کم ۴۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند؛ در تصویر: ادلب، ۱۱ مرداد

ایالات متحده از گزارش‌های منتشرشده در مورد «آتش‌بس» در ادلب سوریه استقبال کرده و می‌گوید توقف حملات به غیرنظامیان و اماکن و سازه‌های غیرنظامی «اهمیت به‌سزایی» دارد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که ۱۲ مرداد ماه منتشر کرده، می‌گوید واشینگتن «تلاش‌های ترکیه و روسیه برای همکاری در مسیر آتش‌بسی که در سپتامبر ۲۰۱۸ در سوچی بر سر آن توافق کرد بودند را قابل ستایش می‌داند».

اشاره به توافقی‌ست که بین مسکو و آنکارا در سال گذشته میلادی برای ایجاد مناطق موسوم به «کاهش تنش» در سوریه شکل گرفت. از آن پس ادلب به واپسین پایگاه اصلی مخالفان عرب بشار اسد تبدیل شد، در حالی که دولت مرکزی سوریه موفق شده بود بیشتر مناطق دیگر را دوباره تحت کنترل بگیرد.

با این حال در ماه‌های گذشته خشونت‌ها و حملات به ادلب بالا گرفت.

هفته پیش رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند آتش‌بس تا زمانی‌که شورشیان «به تعهدات برای کاهش تنش در منطقه عمل کنند» ادامه خواهد داشت.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه تازه خود می‌گوید از منظر واشینگتن «تنها راه دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه، روند تحت رهبری سازمان ملل در ژنو است».

مذاکرات ژنو، جدا از مذاکرات روسیه و ترکیه، و در مواردی ایران، به رهبری سازمان ملل متحد و برای دستیابی به راه‌حل و گذار سیاسی مسالمت‌آمیز در سوریه صورت می‌گیرد.

مذاکرات طرف‌های مختلف در مجموع نتیجه خاصی نداشته و جنگ داخلی سوریه با میلیون‌ها آواره، صدها هزار قربانی و نابودی بخش‌های گسترده‌ای از این کشور از سال ۲۰۱۱ ادامه پیدا کرده است.

بالا گرفتن تنش‌های تازه در شمال شرق سوریه و ادلب در حالی‌ست که گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت سوریه برای کنترل این منطقه با مانع برخورد کرده‌است. گروه شورشی اصلی حاکم بر ادلب، شاخه تغییر نام‌یافته القاعده و دربرگیرنده اسلام‌گرایان است.

در خشونت‌های ماه‌های گذشته دست‌کم ۴۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. مارک لوکاک، مسئول ارشد امور انسان‌دوستانه ملل متحد، هشتم مرداد ماه شرایط در ادلب، را وخیم توصیف کرده و گفته بود برای پایان دادن به «حملات خونین» و جلوگیری از یک «فاجعه انسانی» باید فورا دست به کار شد.

رویترز، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG