لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۳

ایجاد «محدودیت‌های شدید» سوریه و عراق برای واردات اجناس از ایران


گذرگاه گمرکی باشماق در مرز ایران و عراق
گذرگاه گمرکی باشماق در مرز ایران و عراق

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که با وجود اختصاص یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری به سوریه از سوی جمهوری اسلامی، این کشور «محدودیت‌هایی» برای واردات اجناس ایرانی ایجاد کرده‌است.

او هم‌چنین اعلام کرد که در هفته‌های گذشته «عراق یک‌شبه تعرفه لبنیات صادراتی ایران به آن کشور را از ۵ درصد به ۲۵ درصد رساند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین سلاح‌ورزی، روز جمعه، ۳ آذر، تأکید کرد که «محدودیت‌هایی» که سوریه برای اجناس ایرانی قائل شده باعث شده است که صادرکنندگان ایرانی عملاً نتوانند اجناس خود را به سوریه صادر کنند.

وی تأکید کرد که بازار سوریه از «کالای قاچاق ترکیه» اشباع شده و مردم این کشور نیز تمایل به مصرف این کالاها را دارند.

آقای سلاح‌ورزی به جزئیات محدودیت‌های اعمال شده از سوی سوریه برای صادرات کالای ایرانی اشاره نکرده‌است.

به گفته مقامات اتاق بازرگانی ایران حجم صادرات ایران به سوریه پیش از درگیری‌ها در این کشور، سالانه حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده که این رقم پس از درگیری‌ها به حدود ۲۵۰ میلیون دلار در سال کاهش یافته‌است.

نداشتن مرز زمینی مشترک یکی از مشکلات صادرات ایران به سوریه است و کشور ترکیه به این دلیل امکان صادرات ارزان‌تر به سوریه را دارد.

برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران پیش از این، موانع انتقال پول، کاغذبازی شدید اداری و مقررات گمرکی را از جمله دیگر مشکلات صادرات از ایران به سوریه اعلام کرده‌اند.

ایران در سال‌های گذشته کمک‌های مالی زیادی به سوریه کرده‌است که از جمله آنها ایجاد دو خط اعتباری یک میلیارد دلاری و ۳٫۶ میلیارد دلاری برای صادرات کالا به این کشور است.

در همین حال خبرگزاری رویترز و سایر رسانه‌ها پیشتر گزارش داده بودند که از سال ۲۰۱۳ به این طرف، بانک مرکزی جمهوری اسلامی چند خط اعتباری به ارزش پنج میلیارد و ششصد میلیون دلار در اختیار همتای سوری خود قرار داده که عمدتاً برای واردات نفت ایران از سوی نظام دمشق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران و سوریه همچنین توافق‌نامه‌های متعددی را در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، برق، انرژی و دیگر حوزه‌های صنعتی به امضا رسانده‌اند.

ساخت نیروگاهی۵۴۰ مگاواتی در شهر ساحلی لاذقیه، بازسازی تجهیزات برق، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال سوریه، ایجاد کارخانه وابسته به ایران خودرو در سوریه و راه‌اندازی سومین اپراتور تلفن همراه از جمله این موافقت‌نامه‌ها است.

خبرگزاری بلومبرگ سال ۹۴ براساس برآوردها و تحقیقات اعلام کرده بود که تهران سالیانه ۶ میلیارد دلار هزینه حکومت اسد می‌کند و در مواردی این کمک مبلغی تا ۱۵ میلیارد دلار را دربر گرفته‌است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین خبر داد که عراق در هفته‌های گذشته تعرفه واردات لبنیات از ایران را «یک‌شبه» از ۵ درصد به ۲۵ درصد رسانده‌است.

به گفته آقای سلاح‌ورزی، لبنیات، ۷۵ درصد از صادرات ایران به عراق را شامل می‌شود و چنین اتفاقی «اثر غیرقابل جبرانی» بر صنعت لبنیات ایران خواهد گذاشت و باعث ورشکست شدن برخی از فعالان این حوزه خواهد شد.

عراق سال گذشته با شش میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار، پس از چین و امارات بیشترین واردات را از ایران داشت.

به گفته برخی کارشناسان، بسته شدن مرزهای زمینی ایران با کردستان عراق پس از موضوع برگزاری همه‌پرسی در این اقلیم باعث کاهش صادرات ایران به عراق در سال ۹۶ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG