لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

حمله اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه در پی پرتاب موشک از سوریه


تصویر برگرفته از فیلمی کوتاه است که در توئیتر سخنگوی ارتش اسرائیل منتشر شده‌است
تصویر برگرفته از فیلمی کوتاه است که در توئیتر سخنگوی ارتش اسرائیل منتشر شده‌است

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند حمله اسرائیل به به مناطقی در جنوب این کشور، به کشته شدن سه سرباز ارتش و زخمی شدن هفت تن دیگر انجامیده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در حساب کاربری خود در توئیتر حمله به مناطقی در جنوب سوریه را تائید کرده‌ و می‌گوید در واکنش به پرتاب دو موشک از سوریه انجام شده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه بامداد یک‌شنبه ۱۲ خرداد به نقل از یک مقام نظامی آن کشور که نامش فاش نشده می‌گوید این حملات مواضع نظامی در منطقه «قنيطره» در نزدیکی مرز اسرائیل را هدف قرار داده‌است.

به گفته این مقام نظامی سوریه پدافند ضد هوایی آن کشور «حملات موشکی انجام‌شده از بلندی‌های جولان را متوقف و موشک‌ها را سرنگون کرده است».

سخنگوی ارتش اسرائیل در توئیتر انجام حملات را تائید کرده و گفته چند موضع نظامی، از جمله توپخانه و چند پست نگهبانی و اطلاعاتی و یک واحد پدافند هوایی اس‌ای-۲ هدف قرار گرفته‌اند.

اس‌ای-۲ یا سام-۲، یک سیستم موشکی سطح‌به‌هوا ساخت شوروی سابق است که نخستین بار در سال ۱۹۵۷ عملیاتی شد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گفته هواپیماهای ارتش اسرائیل به مواضع و انبار تسلیحاتی «نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان» حمله کرده‌اند. تهران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌است.

این حمله ساعاتی پس از آن انجام شده که ارتش اسرائیل از حملاتی از طرف سوریه به بلندی‌های جولان خبر داده بود.

ارتش اسرائیل گفته حملات به جولان تلفات انسانی نداشته‌است.

رسانه‌های اسرائیل از جمله «هاآرتص» با اشاره به ارزیابی‌های ارتش می‌گویند حملات صورت‌گرفته از سوریه «سهوی» و یا ناشی از درگیری‌ها بین ارتش سوریه و شورشیان آن کشور نبودند.

اسرائیل طی سال‌های گذشته حملات مختلفی به اهدافی که «ایرانی-سوری» نامیده‌ شده‌، انجام داده و مسئولیت برخی از این حملات را نیز رسما برعهده گرفته‌است. این حملات علاوه بر انبار مهمات، نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و یا پایگاه‌ها و انبارهای تسلیحاتی این گروه را نیز هدف قرار داده‌اند.

دولت اسرائیل تاکید کرده اجازه نخواهد داد تهران در نزدیکی مرزهایش در سوریه پایگاه دائم نظامی ایجاد کند و امنیتش را به خطر بیاندازد. اسرائیل خواستار خروج کامل نیروهای ایرانی و متحدانش از سوریه شده‌است.

تهران می‌گوید به‌درخواست دولت مرکزی سوریه برای «مقابله با تروریسم» وارد کارزار نظامی و جنگ داخلی آن کشور شده‌است. جمهوری اسلامی، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و شماری از مقام‌های ارشد آن نیز تهدید به «نابودی» اسرائیل کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه علاوه بر آن‌که به محل نبرد نیروهای نیابتی، حملات اسرائیل به مواضع مربوط به جمهوری اسلامی و دیگر درگیری‌ها تبدیل شده، به شکل‌گیری گروه «حکومت اسلامی» یاری رسانده، به اختلافاتی عمیق بین ترکیه و آمریکا بر سر حمایت از شبه‌نظامیان کرد انجامیده، موج مهاجران آن یکی از عوامل تغییرات در صحنه سیاسی اروپا به‌شمار می‌رود و صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، هاآرتص/ت
XS
SM
MD
LG