لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به «مرکز توسعه موشکی» در خاک سوریه


جنگنده اف ۱۵ اسرائیلی
جنگنده اف ۱۵ اسرائیلی

ارتش سوریه روز شنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، خبر داد که جنگنده‌های اسرائیلی یک بار دیگر به مواضع ارتش در منطقه مصیاف در نزدیکی شهر حماه حمله کرده‌اند.

این نخستین حمله اسرائیل به سوریه، بعد از پیروزی دوباره بنیامین نتانیاهو در انتخابات سه‌شنبه گذشته کشورش است.

بر اساس گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، حملات تازه هوایی اسرائیل ساعت دو و نیم بامداد، به وقت محلی، در روز شنبه رخ داد و موشک‌هایی به «مواضع» ارتش سوریه اصابت کرد.

سانا تاکید دارد که جنگنده‌های اسرائیل وارد حریم هوایی سوریه نشده بلکه از فراز لبنان، موشک‌ها را شلیک کرده‌اند.

در همین حال، بر اساس این گزارش، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با حمله اسرائیل «مقابله کرده و شماری از موشک‌های شلیک شده را سرنگون کردند».

ناظر حقوق بشر سوریه، که رخدادهای جنگ داخلی سوریه را از بریتانیا رصد می‌کند و یک منبع نسبتا معتبر محسوب می‌شود، در گزارشی گفت که مرکز توسعه موشکی مصیاف، هدف حمله اسرائیل بود.

بر اساس گزارش‌های پیشین، سوریه در کارخانه‌های صنایع نظامی در مصیاف، موشک‌های برد متوسطتولید می‌کند.

با این حال خبرگزاری سانا به هدف اصلی حمله اسرائیل اشاره نکرده و از آن تنها به عنوان «مواضع ارتش» نام برد.

شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین که با «محور مقاومت» شامل ایران، سوریه و حزب‌الله همسویی دارد، به نقل از «شاهدان محلی» گزارش داد که صدای دست‌کم پنج انفجار در حمله بامداد شنبه طنین‌افکن شد.

ناظر حقوق بشر سوریه مدعی شده که در این حمله، دو تن کشته و دست‌کم ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند؛ این نهاد مدعی است که این افراد در راستای اهداف ایران در مرکز مصیاف کار می‌کردند.

این در حالی است که یک «منبع نظامی» در ارتش سوریه به خبرگزاری سانا گفته بود «سه نیروی نظامی زخمی شده و یک ساختمان ویران شد» اما به ماهیت ساختمان اشاره نکرد.

مرکز موشکی مصیاف در این چهارمین شهر بزرگ سوریه، در سال ۲۰۱۷ نیز دست‌کم پنج بار دیگر مورد حمله منتسب به اسرائیل قرار گرفت.

بسیاری از حملات اسرائیل در سال‌های گذشته علیه «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان ایران در سوریه» از طریق ورود جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی لبنان انجام شده است؛ امری که لبنان بارها علیه آن به شورای امنیت شکایت کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های بیروت، فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای سازمان ملل در لبنان را از «نقض» دوباره حریم هوایی آگاه کرده است؛ این بیانیه افزود، هواپیماهای اسرائیلی بر فراز مناطق جنوب تا صیدا و صور و مناطق بقاع غربی پرواز کرده و دوباره از سمت جنوب به اسرائیل بازگشتند.

ارتش اسرائیل هنوز به حمله جدید منتسب به این کشور به سوریه واکنش نشان نداده است.

اما وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت، با یادآوری دیدار چند روز پیش بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سفر نخست وزیر اسرائیل به مسکو برای تاکید دوباره بر هماهنگی‌ دو کشور در ارتباط با حملات اسرائیل به سوریه، نوشت اسرائیل کماکان در راستای مقابله با طرح افزایش دقت موشک‌های سوری و جلوگیری از تثبیت نظامی ایران در سوریه اقدام می‌کند.

سوریه تایید کرده بود که در حمله پیشین اسرائیل در هشتم فروردین، ساختمان‌های منطقه صنعتی شیخ نجار، در ده کیلومتری فرودگاه حلب هدف قرار گرفت؛ فیلم‌های ویرانی آن نیز منتشر شد.

برخی منابع وابسته به اپوزیسیون سوری در گزارش‌های خود در خصوص حمله دو هفته و نیم پیش مدعی شدند اسرائیل «انبار تسلیحات متعلق به نیروهای ایرانی در حومه فرودگاه بین‌المللی حلب» را هدف قرار داد.

حمله روز هشتم فروردین دو روز بعد از آن انجام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، «حاکمیت اسرائیل» بر ارتفاعات اشغالی سوری جولان را به رسمیت شناخت.

اما حمله بامداد ۲۴ فروردین، چهار روز بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل صورت گرفته است؛ بر اساس نتایج انتخابات، بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود به دلیل حمایت مجموعه احزاب راست‌گرا و مذهبی که اکثریت را کسب کرده‌اند، به زودی پنجمین دولت خود را تشکیل خواهد داد.

هم نتانیاهو و هم رقیبان او در کارزار انتخاباتی‌، تاکید می‌کردند که مانع از «تثبیت نظامی ایران و هم‌پیمانانش در سوریه خواهند شد» و این کشور نخواهد گذاشت که ایران به مرزهای سوریه با اسرائیل «نزدیک شود».

اما ایران که به پیمان‌های قانونی دوستی خود با حکومت بشار اسد تکیه دارد، بر ادامه حضور «مستشاری» در سوریه تاکید کرده است.

منابع: سانا،‌ خبرگزاری فرانسه، وای‌نت/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG