لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

سوریه از مقابله با اهداف «متخاصم» در آسمان دمشق خبر داد


پدافند هوایی سوریه در مقابله با حملات موشکی (عکس از آرشیو)
پدافند هوایی سوریه در مقابله با حملات موشکی (عکس از آرشیو)

تلویزیون دولتی سوریه شامگاه دوشنبه ۳۰ تیر از مقابله پدافند هوایی این کشور با اهدافی «متخاصم» در آسمان دمشق خبر داده است. مخالفان حکومت سوریه هم می‌گویند، در این حملات یک انبار بزرگ مهمات متعلق به ایران هدف قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، این تازه‌ترین حمله از رشته حملات اسرائیل به مناطقی از سوریه است که به باور منابع اطلاعاتی غرب، نیروهای مورد حمایت ایران در آنها حضور دارند.

تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید که این موشک‌ها از سمت بلندی‌های جولان شلیک شده بودند. تلویزیون دولتی سوریه همچنین تصاویری را از مقابله پدافند هوایی این کشور با اهدافی در آسمان دمشق پخش کرده است.

یک سخنگوی نظامی ارتش سوریه نیز به این تلویزیون گفته است، این موشک‌ها اهدافی را در جنوب دمشق هدف قرار داده بودند که اکثر آنها در آسمان رهگیری شدند.

این مقام تاکید کرده است که این حملات تلفاتی جانی نداشته و فقط خساراتی مادی ایجاد کردند.

اما نیروهای نظامی جدا شده از ارتش سوریه به رویترز گفته‌اند، هدف حملات، یک انبار بزرگ مهمات نیروهای ایرانی در جبل المنه در نزدیکی شهر الکسوه بود. این منطقه تقریباً در ۱۵ کیلومتری جنوب دمشق، مدت‌هاست که در اختیار سپاه پاسداران است.

به گزارش رویترز، به گفته ساکنان دمشق، شدت انفجارها به حدی بود که در پایتخت شنیده و احساس شد.

شبکه العربیه هم گفته است،یک مرکز نیروهای ایران و حزب الله لبنان در این حملات هدف قرار گرفت.

این شبکه همچنین می‌گوید، پدافند هوایی سوریه در منطقه ازرع، سویدا و قنیطره در جنوب دمشق کوشید تا موشک‌های اسرائیلی را رهگیری کند.

منابع امنیتی و اطلاعاتی به رویترز گفته‌اند، اسرائیل در ماه‌های اخیر مناطقی که نیروهای مورد حمایت ایران در آنها حضور چشمگیر دارند، مورد حمله قرار داده است.

طبق این گزارش، حملات اسرائیل در سوریه بخشی از جنگ پنهان این کشور علیه حضور ایران در سوریه است، بدون این که چنین حملاتی باعث درگیری گسترده‌ای در منطقه بشود.

مقامات ارشد اسرائیل در موارد زیادی در سال‌های گذشته تایید کرده‌اند که کشورشان برای «ضربه زدن به اهداف ایران و متحدین تهران» این حملات را انجام می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سه هفته پیش در دیدار با برایان هوک، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به اسرائیل رفته بود، خطاب به بشار اسد گفت، اگر به ایران اجازه استقرار نظامی در خاک سوریه را بدهد، «آینده سوریه و رژیم خود را به خطر می‌اندازد».

دولتمردان اسرائیل حضور نظامی ایران و متحدین این کشور در سوریه را کوششی هدفمند «برای گشودن جبهه جدیدی علیه موجودیت اسرائیل» عنوان می‌کنند.

با وجود این، مقامات اسرائیل هیچگاه صریحا به کشته شدن نظامیان ایران در این نوع حملات اشاره نکرده‌اند.

سوریه پس از اکثر حملات منتسب به اسرائیل می‌گوید که پدافند هوایی‌اش موشک‌های شلیک شده از سوی «دشمن» را رهگیری کرده و در مواردی نیز اذعان دارد که تلفاتی به نظامیان و غیرنظامیانش وارد می‌شود اما به کشته شدن نظامیان خارجی متحد این کشور اشاره ندارد.

XS
SM
MD
LG