لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

سازمان ملل: بیش از ۲۳۰ هزار نفر از ناحیه ادلب سوریه گریختند


سوری‌ها در حال خروج از مناطق شمال استان ادلب.
سوری‌ها در حال خروج از مناطق شمال استان ادلب.

سازمان ملل متحد می گوید بر اثر حملات هوایی و توپخانه نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه به مناطق تحت کنترل شورشیان در ناحیه ادلب واقع در شمال غرب سوریه ۲۳۵ هزار نفر از این مناطق گریخته اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد افزود موج جدید آوارگی مردم ناحیه ادلب بین روزهای ۲۱ آذر تا ۴ دی روی داده است.

این نهاد افزود اکثر این افراد از شهر معره نعان، شهرهای کوچک و روستاهای جنوب استان ادلب، شهر ادلب و اردوگاه‌های واقع در مرزهای سوریه و ترکیه گریخته‌اند.

در بخشی از بیانیه دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفته می شود «تحت تاثیر تشدید درگیری ها در شمال غربی سوریه ساکنان غیرنظامی استان ادلب یک بار دیگر از پیامدهای مصیبت بار این درگیری ها لطمه می بینند.»

این نهاد افزود که گزارش های اخیر حاکی از آن است که شهر معره نعان و مناطق روستایی آن تقریبا خالی از سکنه هستند.

نیروهای دولتی سوریه در حال پیشروی به سوی شهر معره نعان هستند.

به گزارش رویترز٬ هزاران خانوار دیگر نیز نگران از حملات هوایی و توپ باران های شدید می ترسند محل سکونت خود را ترک کنند.

ابوالمجد ناصر که همراه خانواده خود به مرز ترکیه گریخته است گفت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه «می خواهد تمامی سوری‌های مخالف رژیم را بکشد.»

دولت های روسیه و سوریه حمله به غیرنظامیان را تکذیب کرده و می‌گویند هدف حملات گروه‌های تندرو جهادی هستند.

امدادگران و شاهدان عینی می‌گویند بر اثر این حملات تعداد زیادی از شهرها و روستاهای منطقه ویران و فعالیت دهها درمانگاه نیز متوقف شده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در توئیتی نوشت:«روسیه، سوریه و ایران در حال کشتن و یا در مسیر کشتن هزاران غیرنظامی بیگناه در استان ادلب هستند. این کار را نکنید! ترکیه سخت تلاش می کند از این «خونریزی» جلوگیری کند.»

ارتش سوریه در روزهای اخیر اعلام کرد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل شورشیان در استان ادلب را بازپس گرفته و صدها «تروریست» را کشته است.

ارتش سوریه در صورت تصرف شهر معره نعان به مناطق پرجمعیت استان ادلب نزدیک خواهد شد. در حال حاضر حدود ۳ میلیون نفر که بخشی از آنها از مناطق دیگر سوریه گریخته اند ساکن ناحیه ادلب هستند.

پیشروی نیروهای سوریه و روسیه به سمت ادلب درعین حال ترکیه را که در این منطقه حضور نظامی دارد و از نگاه بسیاری از غیرنظامیان سوری تنها محافظ آنها در برابر حملات روسیه است تحت فشار قرار داده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که این کشور نمی تواند موج جدیدی از مهاجران سوری را بپذیرد و هشدار داده که در صورت ادامه حملات در ادلب اروپا نيز تحت تاثیر موج جدید مهاجرت قرار خواهد گرفت.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG