لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

سومین روز تظاهرات ضد بشار اسد در شهر سویدا در اعتراض به بحران اقتصادی


تصویر بشار اسد روی در ورودی یک مغازه قصابی
تصویر بشار اسد روی در ورودی یک مغازه قصابی

شهر سویدا در سوریه روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد برای سومین روز پیاپی شاهد تظاهرات ضد دولتی بود که دلیل اصلی آن وخامت اوضاع اقتصادی و معیشت مردم است.

معترضان شعار «مرگ بر بشار اسد» داده‌اند و گفته‌اند که «مردم خواهان سرنگونی حکومت هستند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در روزهای اخیر همزمان با کاهش ارزش واحد پول سوریه، قیمت بسیاری از کالاها از جمله اقلام اساسی به شدت افزایش یافته و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، حتی قبل از کاهش ارزش پوند سوریه، طبق آمارهای برنامه جهانی غذا، در طول یک سال گذشته بهای مواد غذایی در شهر سویدا حدود ۱۵۲درصد افزایش یافته است.

رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به این خبرگزاری گفته است اعتراض‌های مردم به خاطر اوضاع معیشتی شروع شد ولی «به مرور تبدیل به خواسته‌های سیاسی شده‌اند».

در ویدئویی که یک وبسایت خبری محلی به نام «سویدا ۲۴» منتشر کرده است می‌توان دید که جمعیت ابتدا مقابل ساختمان اصلی استانداری سویدا تجمع کرده و بعد در خیابان‌های شهر راهپیمایی کرده و شعارهای ضد دولتی می‌دهند.

یکی از شعارهای معترضان در این راهپیمایی، «مردم خواهان سرنگونی حکومت هستند» بود که در اعتراضات سال ۲۰۱۱ این کشور هم شنیده شد.

در ویدئوهای دیگری که این وب‌سایت منتشر کرده،‌ معترضان شعارهای دیگری از جمله «انقلاب، آزادی، عدالت اجتماعی» و «مرگ بر بشار اسد» سر می‌دهند.

تحت تاثیر تحریم سوريه از سوی کشورهای غربی، مقررات قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید ارزش واحد پول سوریه، این کشور در دو ماه گذشته دچار یک بحران اقتصادی شدید شده است.

ارزش پوند سوریه در بازارهای رسمی و غیررسمی هم تفاوت و نوسان زیادی دارد.

هر دلار آمریکا در بازارهای غیررسمی سوریه در روز دوشنبه ۱۹ خرداد، ۳۰۰۰ پوند سوریه معامله شد. بر اساس نرخ دولتی، هر دلار آمریکا برابر با ۷۰۰ پوند سوریه است. هر دلار آمریکا قبل از آغاز جنگ داخلی در سوریه معادل ۴۷ پوند سوریه بود.

استان سویدا واقع در جنوب دمشق منطقه اصلی سکونت دروزی‌هاست. این استان تقریبا از خسارت‌های گسترده جنگ داخلی سوریه در امان بوده است.

در طول جنگ داخلی این کشور که از بهار ۲۰۱۱ و در پی سرکوب خونین اعتراضات مردمی آغاز شد تاکنون بیش از ۳۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و میلیونها نفر آواره و یا مجبور به مهاجرت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG