لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

وزیر خارجه سوریه: اسد در نشست اتحادیه عرب حضور می‌یابد


عکس آرشیوی مربوط به دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در کاخ ریاست‌جمهوری سوریه
عکس آرشیوی مربوط به دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در کاخ ریاست‌جمهوری سوریه

وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ضمن اشاره به از سر گیری روابط منطقه با این کشور اعلام کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در همین هفته و برای نخستین بار در طول ۱۳ سال گذشته، در نشست اتحادیه عرب حضور خواهد یافت.

میزبان نشست روز جمعه، عربستان سعودی است که مدافع بازگشت اسد به اتحادیه عرب بوده و با وجود مخالفت برخی از سران کشورهای منطقه، از او برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

دولت سوریه از سال ۲۰۱۱ که سرکوب وحشیانه معترضان دموکراسی‌خواه را در این کشور آغاز کرد و جرقه جنگی را برافروخت که بیش از نیم میلیون کشته به جای گذاشت، از سوی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس منزوی شد.

برخی تحلیل‌گران معتقدند دعوت از اسد نشانه میزان نفوذ عربستان سعودی نیز هست؛ کشوری که این روزها در نقش میانجی ایجاد صلح و آشتی ظاهر شده و در حل بحران‌ نقاط مختلف منطقه خاورمیانه، خودی نشان داده است.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، پس از یک جلسه تدارکاتی در روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، اسد شخصا در نشست روز جمعه در شهر جده حضور خواهد یافت.

این در حالی است که مقامات آمریکایی گفته‌اند که باور ندارند سوریه استحقاق ورود مجدد به اتحادیه عرب را داشته باشد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت: «ما روابطمان را با رژیم اسد عادی نخواهیم کرد و مسلما از عادی شدن روابط دیگر کشورها با این رژیم نیز حمایت نمی‌کنیم.»

انتظار می‌رود که نشست روز جمعه افزون بر موضوع از سر گیری روابط با دولت اسد، تمرکز خود را بر دو تنش منطقه‌ای نیز بگذارد: جنگ یک ماهه میان دو ژنرال سودانی و جنگ داخلی هشت ساله در یمن.

شهر جده، محل برگزاری این نشست، همان شهری است که نمایندگان دو گروه رقیب سودانی در آن به مدت یک هفته به مذاکره‌ای تن دادند که مقامات دو کشور عربستان سعودی و آمریکا بانی آن بودند.

به گفته حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، قرار است فردی به نمایندگی از عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در نشست روز جمعه این اتحادیه در جده حضور پیدا کند.

جنگ قدرت میان دو ژنرال سودانی که رقیب یکدیگر به شمار می‌روند، از یک ماه پیش بالا گرفته و بر اساس آمار سازمان ملل، دست کم ۶۰۴ کشته و و پنج هزار و ۱۰۰ زخمی به جای گذاشته است. این در حالی است که به نظر می‌رسد ارقام واقعی تلفات این جنگ بسیار بیش از این‌ها باشد.

در یمن نیز عربستان سعودی سعی دارد با شورشیان حوثی که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، به صلح برسد.

جنگ حوثی‌ها و سعودی‌ها در یمن ده‌ها هزار کشته به جا گذاشته و میلیون‌ها یمنی نیز در وضعیتی به سر می‌برند که بدون کمک‌های بین‌المللی توان ادامه زندگی نخواهند داشت. این جنگ بیشتر به‌صورت جنگی نیابتی میان ایران و عربستان شناخته شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG