لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند اسرائیل به پایگاه هوایی در حمص حمله کرده‌است


این عکس هوایی نقشه‌های گوگل پایگاه تی‌فور یا تی-۴ را در حمص نشان می‌دهد
این عکس هوایی نقشه‌های گوگل پایگاه تی‌فور یا تی-۴ را در حمص نشان می‌دهد

رسانه‌هایی دولتی سوریه می‌گویند پدافند هوایی ارتش آن کشور به حملات اسرائیل به یک پایگاه هوایی در استان حمص، واقع در مرکز سوریه، پاسخ داده‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه حملات را تائید و یادآوردی کرده این پایگاه دربرگیرنده تاسیسات سپاه پاسداران نیز هست.

هنوز جزئیات چندانی از حملات تازه منتشر نشده‌است. گزارش‌های مرتبط به حمله به پایگاه هوایی تی‌فور در حمص، تنها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که اسرائیل تائید کرد به مواضع و مناطقی در جنوب سوریه حمله کرده‌است.

خبرگزاری دولتی سوریه ۱۲ خرداد گفته‌است «پدافند هوایی ما حمله اسرائیل را ردیابی و دو موشک را منهدم کرده‌است».

این خبرگزاری به نقل از یک مقام نظامی که نامش فاش نشده افزوده است که یک انبار مهمات و برخی دیگر ساختمان‌ها در این حملات «آسیب دیده‌اند».

تلویزیون دولتی سوریه نیز با انتشار گزارش مشابهی می‌گوید «دو تن کشته و دو نفر زخمی شده‌اند».

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که در مقر آن در لندن است، و به منابع خبری داخل سوریه دسترسی دارد، می‌گوید دست‌کم پنج نفر کشته شده‌اند که دست‌کم یکی از آن‌ها سرباز ارتش سوریه است.

این سازمان می‌گوید حملات یک انبار موشک را تخریب کرده‌اند و یادآوری کرده‌است که نیروهای سپاه پاسداران در سوریه، در پایگاه حمص حضور دارند.

اسرائیل هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده و ارتش آن کشور نیز بیانیه‌ای رسمی در مورد «حملات» منشر نکرده‌است، هرچند گزارش‌ رسانه‌های دولتی سوریه در رسانه‌های اسرائیل بازتاب یافته‌اند.

حملات اسرائیل به پایگاه هوایی تی‌فور البته تازگی ندارد و پیش از این نیز شماری از نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه در جریان این حملات جان خود را از دست داده بودند.

تهران می‌گوید این نیروهای «مستشاران نظامی» هستند که به درخواست دمشق و برای «نبرد با تروریسم» به سوریه اعزام شده‌اند. اسرائیل اما جمهوری اسلامی را متهم کرده قصد ایجاد «پایگاه‌هایی دائمی» در نزدیکی مرزهای این کشور را دارد و اجازه نخواهد داد امنیتش تهدید شود.

اسرائیل طی سال‌های گذشته صدها حمله به سوریه انجام داده و مسئولیت برخی از آن‌ها را نیز برعهده گرفته‌است. بسیاری از این حملات اهدافی مرتبط با نیروهای جمهوری اسلامی یا شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، انبارهای تسلیحاتی یا پایگاه‌های دیگر آن‌ها بوده‌اند.

گزارش‌ها در مورد حملات تازه به تی‌فور یک روز پس از آن است که نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، تائید کردند دستور حملاتی به جنوب سوریه را صادر کرده‌اند. در حملات بامداد یک‌شنبه به مواضعی در جنوب سوریه دست‌کم سه سرباز ارتش کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

بنیامین نتانیاهو گفته است به‌دنبال حملات راکتی شامگاه شنبه از سوریه به منطقه جولان در اسرائیل، دستور انجام «واکنش قاطع» از سوی ارتش را صادر کرده‌است.

پایگاه تی‌فور، تی-۴، یا «تیاس»، در نزدیکی روستایی به نام تیاس در شرق پالمیرا واقع است. بنا بر گزارش‌ها این پایگاه بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در سوریه است.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان/ت
XS
SM
MD
LG