لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

سوریه: حملات هوایی اسرائیل باعث توقف فعالیت‌های فرودگاه دمشق شد


ارتش سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که اسرائیل در تازه‌ترین دور حملات خود به این کشور، نواحی جنوب دمشق را هدف قرار داده است.

گزارش‌ اولیه رسانه‌های دولتی سوریه اشاره‌ای به خسارات و تلفات احتمالی این حملات و اماکنی که مورد هدف واقع شده‌اند، نکرده است. اما ساعتی پس از آن ارتش سوریه گفت که موشک‌های اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق شلیک شده که در نتیجه آن فعالیت‌های فرودگاه متوقف شده و دو سرباز نیز کشته شده‌اند.

ارتش سوریه همچنین بدون ذکر جزییات بیشتری عنوان کرد که این حملات آسیب‌‌هایی نیز به مناطق اطراف فرودگاه وارد آورده است.

این دومین بار طی کمتر از یک سال است که فعالیت‌های فرودگاه دمشق بر اثر حملات هوایی متوقف می‌شود. بار نخست این حملات در اواخر ماه خرداد رخ داد که در نتیجه آن فعالیت‌های این فرودگاه برای سه هفته متوقف شد.

اواخر شهریور نیز گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر سوریه خبر داد که اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله هوایی کرد و پنج سرباز سوری و دو شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در این حمله کشته شدند.

اسرائیل بارها شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه را بمباران کرده است و تاکید دارد که حضور نظامی ایران در کشور همسایه خود را تحمل نمی‌کند. با این حال منابع اطلاعاتی کشورهای غربی می‌گویند که ایران در سال اخیر حضور نظامی خود را در کشور جنگ‌زده سوریه گسترش داد.

درباره اهداف حملات روز دوشنبه نیز گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع اطلاعاتی منطقه گزارش داده که در این حملات یکی از پایگاه‌های نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن مورد هدف واقع شده‌اند.

به گفته این منابع، ایرانی‌ها از حضور نیرومندی در محله السیده زینب، واقع در جنوب دمشق برخوردارند و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن نیز در این محله چندین پایگاه زیرزمینی دارند. حرم زینب، دختر امام اول شیعیان در این منطقه قرار دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG