لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

فرودگاه بین‌المللی حلب در پی یک حملهٔ منتسب به اسرائیل از کار افتاد


عکس ماهواره‌ای از حمله سال گذشته منتسب به اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب
عکس ماهواره‌ای از حمله سال گذشته منتسب به اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب

خبرگزاری دولتی سوریه روز دوشنبه ششم شهریور اعلام کرد که در پی «حملهٔ هوایی اسرائیل» به فرودگاه بین‌المللی حلب، این فرودگاه از کار افتاده است.

سانا به نقل از یک منبع نظامی سوریه که نامش فاش نشده، نوشت که این حمله در ساعت ۴:۳۰ دقیقه روز دوشنبه و از سمت دریای مدیترانه در غرب لاذقیه انجام شد.

به‌گفته این منبع، در این حمله باند فرودگاه حلب آسیب دیده و فرودگاه از کار افتاده است.

همچنین سلیمان خلیل، یکی از مقامات وزارت حمل‌ونقل سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت که «تنها آسفالت عملیاتی فرودگاه آسیب دیده است.»

ارتش اسرائیل، همچون اغلب موارد قبلیِ حملات به سوریه، هنوز در این باره اظهارنظر نکرده است. این در حالی است که به‌گزارش رویترز، اسرائیل سال‌هاست که حملاتی را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه انجام می‌دهد.

فرودگاه حلب، واقع در شمال غربی سوریه، دومین فرودگاه بزرگ این کشور به شمار می‌رود. گروه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی و متحدانش حضور پررنگی در منطقهٔ حلب دارند و فرودگاه این شهر تاکنون چندین بار هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است.

در ۱۱ اردیبهشت امسال، به دنبال یک حمله هوایی دیگر منتسب به اسرائیل علیه سوریه، یک منبع نظامی سوری به خبرگزاری رسمی کشورش گفت فرودگاه بین‌المللی حلب «غیرفعال» شده است.

آن حمله یک روز پیش از اولین سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهور ایران، به سوریه صورت گرفت.

چند روز بعد از آن، روزنامه واشینگتن پست با استناد به یک گزارش محرمانه اطلاعاتی آمریکا و اظهارات یک مقام اسرائیلی نوشت که ایران در پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه و با استفاده از زلزله اخیر سوریه، محموله‌های تسلیحاتی به این کشور ارسال کرده تا علیه نیروهای آمریکایی به کار گرفته شود.

این گزارش از قول چندین منبع محلی و غربی می‌افزاید تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی با محموله‌های تسلیحاتی به بهانه کمک‌رسانی، باند فرودگاه حلب توسط اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته است.

از آغاز جنگ داخلی در سوریه، صدها حمله هوایی منتسب به اسرائیل در دیگر نقاط خاک سوریه نیز انجام شده که این حملات عمدتاً نیروهای مورد حمایت ایران و حزب‌الله لبنان و همچنین ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

اسرائیل، کشور همسایه سوریه، در مورد این حملات به صورت موردی اظهارنظر می‌کند، اما مقام‌های اسرائیلی بارها اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند جمهوری اسلامی نفوذ خود را از طریق افزایش پایگاه‌های نظامی در سوریه بیشتر کند.

با وجود این‌که شمار حملات منتسب به اسرائیل در سوریه در ۱۳ سال اخیر از هزاران مورد فراتر رفته، سوریه ظاهراً توان یا ارادهٔ پاسخ‌گویی به آن را ندارد.

یک مؤسسهٔ مطالعاتی اسرائیل که در زمینه چالش‌های امنیتی در مرز شمالی این کشور تحقیق می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که جمهوری اسلامی ایران به ‌دنبال «کنترل بخش‌های کلیدی در صنایع نظامی سوریه است».

«مرکز تحقیقات و آموزش آلما» ۱۱ مرداد ادعا کرد که سوریه به‌رغم قولی که در طول جنگ داخلی این کشور در خصوص از بین بردن تسلیحات شیمیایی داده بود، به کار به روی پروژه‌های مختلف در این زمینه ادامه داده و ایران نیز اکنون شریک این فعالیت‌ها است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری سوریه، رویترز، فرانسه و رادیوفردا/ م.ت/ر.ش/م.ا
XS
SM
MD
LG