لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

تاکید جمعی از وزرای خارجه: بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد


مایک پومپئو (چپ) در کنار محمد بن سلمان، هر دو از امضاکنندگان بیانیه مشترک
مایک پومپئو (چپ) در کنار محمد بن سلمان، هر دو از امضاکنندگان بیانیه مشترک

وزرای خارجه مصر، فرانسه، آلمان، اردن، عربستان، بریتانیا و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک بر حل فوری بحران سوریه با ابزارهای سیاسی و بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

در این بیانیه یادآوری شده است که جنگ سوریه در نهمین سال خود قرار دارد، صدها هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

بر اساس ارزیابی سازمان ملل، تنها در درگیری‌های ادلب طی چند ماه گذشته بیش از هزار نفر کشته شده و ۶۰۰ هزار نفر مجبور به فرار به مناطق دیگر شده‌اند.

این بیانیه می‌گوید وضعیت، با هدف قرار گرفتن مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر اماکن غیرنظامی بدتر شده است و «ما متاسفیم که شورای امنیت بار دیگر به اجماعی برای حفاظت از غیرنظامیان، اعمال قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی و دسترسی بشردوستانه به مردم نرسید».

اشاره این بیانیه به هفته گذشته است که روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعلام آتش‌بس در ادلب سوریه را وتو کردند.

روسیه از متحدان اصلی بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، است.

روز پنج‌شنبه، چهارم مهرماه وزارت‌ خزانه‌ داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای یک سازمان دولتی، سه فرد و پنج کشتی روسی را به خاطر کمک به دولت بشار اسد و انتقال سوخت هواپیما به سوریه تحریم کرد.

اکثر کشته‌شده‌های ادلب قربانی حملات هوایی شده‌اند.

همزمان مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن اطمینان یافته حکومت سوریه اردیبهشت‌ماه امسال علیه مخالفان در استان لاذقیه سلاح شیمیایی به کار گرفته است.

دونالد ترامپ در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه دستور حمله به مواضع حکومت بشار اسد را صادر کرد.

بیانیه وزرای خارجه کشورهای یاد شده در ادامه می‌گوید ما به شدت به موضوع حقوق بشر و حفظ جان انسان‌ها متعهد و خواهان آتش‌بس سریع در ادلب هستیم و از همه جناح‌ها می‌خواهیم که تضمین دهند تمام تدابیر را برای مبارزه با تروریسم به کار خواهند گرفت.

این بیانیه می‌گوید بحران سوریه راه‌ حل نظامی ندارد و تنها باید به راه‌های سیاسی و دیپلماتیک متوسل شد: «ما از تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور سوریه استقبال می‌کنیم و از قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل و لزوم تشکیل کمیته قانون اساسی در سوریه برای حل بحران این کشور با راه‌های سیاسی حمایت می‌کنیم.»

این بیانیه با پیشنهاد آزادی جمعیِ زندانیان، بر فراهم کردن فضایی آرام و امن برای یک انتخابات آزاد در سوریه تاکید کرده و خواستار مشارکت همه جناح‌ها، خصوصا زنان در این فراینده شده است.

این کشورها همچنین از جامعه جهانی برای کمک‌های مالی و بشردوستانه به کشورهای همسایه سوریه که میزبان مهاجران و آوارگان سوری بوده‌اند، تاکید کرده‌اند.

این بیانیه همچنین از آزاد شدن تمامی مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق در اوایل سال جاری اظهار خرسندی کرده و می‌گوید که با این ‌حال، تهدید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کماکان باقی است و صلح سوریه گامی اساسی برای برطرف کردن این تهدید است.

منابع: وزارت خارجه آمریکا، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG