لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

سوریه برای بار دوم در طول جنگ داخلی، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌کند


بشار اسد از ۲۱ سال پیش و به‌دنبال مرگ پدرش، حافظ اسد، بر سوریه حکومت می‌کند.
بشار اسد از ۲۱ سال پیش و به‌دنبال مرگ پدرش، حافظ اسد، بر سوریه حکومت می‌کند.

سوریه رسما اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور روز ۲۶ مه (پنجم خرداد،) در آن کشور برگزار خواهد شد.

حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه، روز یکشنبه ۲۹ فروردین با اعلام موعد برگزاری انتخابات، تاکید کرد که حضور مردم در پای صندوق‌ رای‌، «نشانه موفقیت سوریه در سربرآوردن از یک جنگ خانمان‌سوز خواهد بود».

به گفته آقای صباغ، شهروندان سوری در خارج از این کشور نیز خواهند توانست روز ۳۰ اردیبهشت در حوزه‌های انتخاباتی که در خارج برپا خواهد شد، «رئیس‌جمهوری کشور را انتخاب کنند».

ثبت‌نام از نامزدهای احراز پست ریاست‌جمهوری از ۳۰ فروردین آغاز، و به مدت ۱۱ روز ادامه خواهد داشت.

دادگاه قانون اساسی سوریه نامزدهای نهایی مسند ریاست‌جمهوری را در پایان دوره ثبت‌نام، معرفی خواهد کرد.

تنها شهروندانی که در ده سال گذشته، یعنی در تمام دوران جنگ در سوریه زندگی کرده‌اند، از حق ثبت‌نام در انتخابات برخوردار هستند.

شرط لزوم اقامت در سوریه در تمامی یک دهه گذشته، ظاهرا با هدف جلوگیری از نامزدی چهره‌های سوری ساکن خارج تعیین شده است.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، مخالفان حکومت خاندان اسد انتخابات پیش‌‌رو را «ظاهرسازی» برای تثبیت هر چه بیشتر «حکومت خودکامه» کنونی می‌دانند. مخالفان معتقدند که ابقای بشار اسد در مقام ریاست‌جمهوری «حتمی» است.

گروه‌های مخالفی که از حمایت ترکیه برخوردارند، اعلام تعیین موعد انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه را «بی‌ارزش» دانسته‌اند.

مصطفی سجاری، از سخنگویان «ارتش ملی سوریه»، روز یکشنبه گفت که «مجلس بشار اسد اساسا مشروعیت قانونی برای برگزاری چنین انتخاباتی ندارد».

لیندا توماس- گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز ماه گذشته در نشست شورای امنیت گفته بود که انتخابات در سوریه نه عادلانه است و نه آزاد؛ بلکه تنها پوششی برای تثبیت قدرت بشار اسد است.

با این حال، حکومت کنونی و خانواده اسد از حامیان پرقدرتی نیز در کشور خود برخوردار هستند، که معتقدند مخالفان با وابستگی به کشورهای متعدد بیگانه، از عربستان گرفته تا ترکیه و اسرائیل، و با تکیه به غرب، از طریق تحریم‌های فلج‌کننده، از تلاش برای ساقط کردن حکومت کنونی ناامید نشده‌اند.

حسام‌الدین خلصی، یکی از سیاستمداران لاذقیه، استانی که در آن معمولا حمایت از خاندان اسد قوی است، به رویترز گفته است که حاکمان ما مغضوب شده‌اند تنها به این دلیل که مطیع و مجری اوامر آمریکا و اسرائیل نیستند.

انتخابات در شرایط جدیدی برای سوریه برگزار می‌شود که حکومت بشار اسد دست بالا را در بازپس گرفتن بخش‌های وسیعی از خاک کشور از دست گروه‌های مختلف مسلح دارد.

بشار اسد برای سومین دوره متوالی برای باقی ماندن در مقام ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند.

او که از ۲۱ سال پیش و به‌دنبال مرگ پدرش، حافظ اسد، بر سوریه حکومت می‌کند، هفت سال پیش نیز در حالی که جنگ داخلی سومین سال خود را پشت سر می‌گذاشت، برنده این انتخابات معرفی شد.

در پنج دهه گذشته، ارتش و نهادهای مسلح و امنیتی سوریه همگی مدافع حکومت حزب بعث بوده‌اند که این وفاداری را در طول جنگ سخت، پرتلفات و ویرانگر این کشور در ده سال گذشته، به اثبات رسانده‌اند.

بشار اسد و اسما، همسر رئیس‌جمهوری، به تازگی بعد از رهایی از ابتلا به بیماری کرونا در ملا عام ظاهر شده و بر لزوم تلاش برای بازسازی سوریه و بازپس گیری بخش‌های باقی‌مانده خاک این کشور از دست مخالفان مسلح، تاکید کردند.

در جنگ سوریه که کماکان ادامه دارد، نیروهای دمکراتیک سوریه هنوز حدود ۳۵ درصد از خاک کشور را در دست دارند و سایر گروه‌های مخالف نیز حدود ۱۱ درصد دیگر را کنترل می‌کنند؛ رژیم بشار اسد و ارتش او حاکم بیش از ۶۳ درصد از خاک کشور هستند.

بیش از نیم میلیون تن در جنگ سوریه کشته و شمار بیشتری زخمی و ناپدید شده‌اند. حدود هفت میلیون تن از شهروندان در داخل سوریه جابجا شده و همچنین بیش از پنج و نیم میلیون سوری از کشور خود گریخته‌‌اند که اکثرا در ترکیه، لبنان و اردن اقامت موقت دارند. آمار واقعی ممکن است بالاتر از ارقام یادشده باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG