لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

دبیرکل سازمان ملل: شرایط سوریه همچنان یک کابوس زنده است


شهر الباب در نزدیکی مرز با ترکیه (عکس از آرشیو)
شهر الباب در نزدیکی مرز با ترکیه (عکس از آرشیو)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۰ اسفند به مناسبت دهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه با اشاره به در معرض گرسنگی قرار داشتن ۶۰ درصد جمعیت این کشور گفته است، شرایط در سوریه همچنان مانند یک کابوس زنده است.

به گزارش رویترز، دبیرکل سازمان ملل گفته است، در حدود نیمی از کودکان سوریه هرگز روزی بدون جنگ را تجربه نکرده‌اند و اکنون ۶۰ جمعیت این کشور در معرض گرسنگی قرار دارند.

آنتونیو گوترش تصریح کرده است، درک کامل میزان ویرانی سوریه غیر ممکن است، اما مردم این کشور بزرگترین جنایات در جهان در این قرن را شاهد بوده و تحمل کرده‌اند. ابعاد این جنایت‌ها، وجدان انسانی را شوکه می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: سوریه از صفحه اول (رسانه‌ها) کنار رفته است. (ولی) شرایط این کشور همچنان یک کابوس زنده است.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با سرکوب تظاهرات اعتراضی در این کشور در سال ۲۰۱۱، این کشور را به ورطه جنگ داخلی کشاند.

در جنگ داخلی سوریه، روسیه و جمهوری اسلامی ایران از حکومت بشار اسد حمایت کرده‌اند. در مقابل آمریکا و شماری از کشورهای منطقه از جمله ترکیه از مخالفان حکومت سوریه پشتیبانی کردند.

آنتونیو گوترش تاکید کرد، به کمک‌های بشردوستانه بیشتر به سوریه نیاز است. رساندن کمک‌های بشردوستانه گسترده از طریق کانال‌های مرزی یا خطوط درگیری به دست افراد نیازمند در همه جا ضروری است.

وی اضافه کرد که بارها از شورای امنیت سازمان ملل خواسته در این زمینه اقدام کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار مجوز کمک رسانی از طریق مرز سوریه در چهار نقطه مرزی را صادر کرد. اما در سال گذشته به دلیل مخالفت چین و روسیه برای تمدید این مجوز، تعداد مراکز کمک رسانی به یک نقطه در مرز ترکیه کاهش یافت.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئیه دوباره به موضوع کمک رسانی از طریق مرز سوریه رسیدگی کند.

رویترز می‌گوید در جریان جنگ داخلی در سوریه، روسیه ۱۶ بار قطعنامه های شورای امنیت در این خصوص را وتو کرده است که در بسیاری از موارد چین نیز با روسیه همراه بود.

سرکوب بی‌رحمانه تظاهرات مردمی در سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای دولتی شعله جنگ داخلی سوریه را افروخت که این کشور را به ویرانی کشانده است. در طول جنگ داخلی حدود صدها هزار نفر جان خود را از دست داده، میلیون‌ها نفر آواره و مجبور به مهاجرت شدند و هنوز هم بخش قابل توجهی از خاک کشور خارج از کنترل دولت سوریه است.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG